fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘Transporteurs levensmiddelen moeten meer samenwerken’

Als vervoerders van levensmiddelen meer zouden samenwerken, bespaart dat veel kosten en wordt winst voor het milieu geboekt. Dat blijkt uit een wiskundig model dat promovendus Heleen Stellingwerf heeft ontwikkeld Operations Research and Logistics van Wageningen UR. Dat schrijft universiteitsblad Resource.

“Nu rijden vaak aparte vrachtwagens vanuit een centraal distributiepunt naar het distributiecentrum van iedere supermarktketen”, vertelt Stellingwerf over de case study aan Resource. “Daarmee wordt de transportcapaciteit niet optimaal benut, bijvoorbeeld omdat een wagen vol heen rijdt en leeg weer terug.” Stellingwerf onderzocht de voordelen van samenwerking in de food supply chaijn. “Om te zorgen dat partijen hierin mee willen, is het belangrijk te laten zien dat je daarmee ook kosten bespaart.”

Stellingwerf ontwierp met een wiskundig model de meest ‘eco-efficiënte route’. “Het is eigenlijk net zoals je navigatiesysteem de snelste route berekent, alleen kijkt dit wiskundige model naar kosten en uitstoot.” Het model houdt ook rekening met de koeling van producten tijdens transport. “Dat kost energie en zorgt dus voor meer CO2-uitstoot. Als de auto’s een andere route rijden dan komen producten wellicht later aan of moet de deur van de vrachtwagen vaker tussentijds open. Dat leidt tot temperatuurschommelingen die weer invloed kunnen hebben op de kwaliteit van de producten.

Als dagelijkse routes gezamenlijk worden ingepland, zijn er minder ritten nodig, bleek uit Stellingwerfs onderzoek, waar zij vorige week op promoveerde. De besparing was hoger wanneer bedrijven ook op lange termijn samenwerkten en daarbij hun voorraadinformatie deelden. Stellingwerf : “Het voordeel is dat de vrachtwagens dan niet elke dag hoeven te rijden. Nadeel is dat je dan eerder problemen hebt met de houdbaarheid van producten. Daarnaast willen bedrijven niet graag informatie delen met de concurrent.”

Om samenwerking op lange termijn mogelijk te maken, is het volgens Stellingwerf belangrijk dat de baten van die besparingen eerlijk worden verdeeld over de samenwerkende partijen. Daar heeft ze ook een model voor ontwikkeld. “Bedrijven moeten een afweging maken tussen kostenbesparing, vermindering van uitstoot en de versheid van het product. Voor de eerste twee punten is samenwerking in ieder geval altijd voordelig.”

Heleen Stellingwerf promoveerde op 21 juni 2019 bij Operations Research and Logistics.

Bron: Resource WUR

Eén reactie op “‘Transporteurs levensmiddelen moeten meer samenwerken’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer