‘Waberer’s kiest niet voor Nederlandse chauffeurs’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Waberer’s kiest niet voor Nederlandse chauffeurs’

Op korte termijn hoopt de Hongaarse transportgigant Waberer’s een Nederlandse vestiging te openen. Veel banen gaat dat niet echter niet opleveren. “We gaan zo goed als geen Nederlandse chauffeurs aanstellen, maar houden onze eigen Hongaarse chauffeurs aan het rijden”, zegt CEO György Wáberer in een exclusief interview met TTM.nl magazine.

Wáberer kan in het interview weinig zeggen over het kantoor in Nederland. Niet waar het komt te staan, niet hoeveel mensen er komen te werken. Behoedzaam: “We zijn nog bezig met de voorbereidingen voor de marktentree in Nederland. Het belangrijkste is de zoektocht naar een manager. Dat moet echt een topmanager zijn, met veel ervaring. Echt de juiste persoon, dus gaan we niet over één nacht ijs.” Wáberer ontkent overigens dat hij een ‘prijsvechter’ wil worden. “Het gaat om het totaalplaatje. Alleen met lage prijzen red je het niet, dat maak je niemand wijs.”

De nog aan te stellen manager moet Waberer’s Nederland toevoegen aan het rijtje landen waar de Hongaarse logistieke dienstverlener successen viert. György Wáberer schetst hoe dat gaat gebeuren: “In ieder geval niet met grote kantoren en een enorm wagenpark in Nederland. We zullen onze Europese capaciteit van 3.300 trucks en trailers aanbieden aan de Nederlandse markt, onze manager gaat met onze IT-systemen, voorzien van reactieve software, die capaciteit optimaal inzetten naar gelang de wensen van onze nieuwe klanten.”

Nederlandse chauffeurs die azen op een baantje bij de Hongaarse transportgigant moet hij teleurstellen: “We gaan zo goed als geen Nederlandse chauffeurs aanstellen, maar houden onze eigen Hongaarse chauffeurs aan het rijden. Dat moet ook wel, gezien onze concurrentiepositie hier. Alle concurrenten rijden veelal ook met Oost-Europese chauffeurs. Als wij dan met Nederlanders gaan rijden worden we veel te duur. Daarnaast moet je niet vergeten dat wij veel rijden met Full Truck Loads, echt lange-afstandswerk. Nederlandse chauffeurs willen niet ver van huis weg, die slapen het liefste thuis. Dat kan bij ons niet; de gemiddelde ritafstand is 1500 km. Vaak zijn ritten dus ook langer en zijn chauffeurs wel drie weken van huis weg.” Voor veel banen hoeft Nederland dus niet bij Waberer’s aan te kloppen.

Mr.Douglas_FrenchDe geschetste werkwijze wordt ook toegepast in Groot-Brittannië. Daar opent Waberer’s een dochteronderneming, Waberer’s UK Limited, in Felixstowe. Als manager is Douglas French (links) aangesteld, iemand met tientallen jaren ervaring in de logistieke sector. Waberer’s vervoert wekelijks 700 FTL’s van en naar Groot-Brittannië. Vorig jaar groeide de omzet van Waberer’s in het Verenigd Koninkrijk met 15 procent. Op de middellange termijn moet Waberer’s omzet in Engeland verdubbelen.

Lees het complete interview met György Wáberer in TTM.nl magazine van november, dat volgende week verschijnt. Klik voor een proefnummer of (proef)abonnement op TTM.nl magazine.

 

 

34 reacties op “‘Waberer’s kiest niet voor Nederlandse chauffeurs’

  • Jo

    Och waarom niet ?nl is toch al naar de klote dankzij rutte

  • Boer

    Maakt niet uit als we hun schades maar krijgen, want die hebben ze genoeg!

  • Blij dat ik rij! Waarom is die spreuk niet meer van toepassing? Precies, door zulke figuren toe te laten. We ( hadden ) hebben een Willy Betz en daar hebben we blijkbaar ook niets van geleerd. Verbreed de A 27 met nog eens 5 rijstroken en deze gladjanussen lachen zich een breuk. Blij dat ik niet meer rij! Godzijdank de boel op tijd verkocht aan een NEDERLANDER!

  • thunderdome

    En het word allemaal maar toegelaten Nederland in de uitverkoop door de roverheid en de fijne EU als het nog niet duidelijk was dat we naar de kloten gaan dan heb je echt stront in de ogen..hoelang moet t nog duren voor we dat hele graf Brussel dichtzetten ook jullie distributie werk zal niet veilig zijn voor dit paard en wagen volk!! Kom op Nederland toon eens ballen met dat tolerante gedoe tegenover al die oplichters in de markt..om te kotsen!

  • Hans Palm

    Ook NL had (heeft) nog genoeg chauffeurs die lange tijd van huis kunnen!!! Waren wij met de Engelsen niet diegene die in heel Europa en ver daarbuiten rondreden? Niet tegengehouden in die tijd door gesloten grenzen op politieke gronden!!!

  • Frits

    Nederlandse chauffeurs zijn veel te duur en daar heeft de heer György Wáberer een stevig punt. Het is natuurlijk belachelijk te stellen dat dit door onze huidige regering komt. Een Nederlandse chauffeur verstaat zijn vak over het algemeen aanmerkelijk beter dan zijn Hongaarse collega, echter wil een Hollandse chauffeur ’s avonds thuis zijn, willen allemaal minimaal E6 verdienen en beslist niet in het weekend werken. Laten wij helemaal maar niet spreken over 3 weken weg. Forget it. Nee, een Nederlandse chauffeur heeft zijn werk verloren aan de goedkopere Hongaarse, beter gezegd aan Oost-Europese chauffeurs. Een trieste waarneming voor de Nederlandse chauffeur, echter is het wel de keiharde realiteit. De FTL (Full Truck Loads) ladingen over lange afstanden horen thuis bij deze groep Oost Europese bedrijven. Een ondernemer moet tegenwoordig al knettergek zijn om FTL ladingen door een Nederlandse chauffeur uit te laten voeren.

    1. Wesley larsen

      “Nederlandse chauffeurs willen niet ver van huis weg, die slapen het liefste thuis. Dat kan bij ons niet; de gemiddelde ritafstand is 1500 km” ??? Wat?? Is dit een grap ofzo? Hoe haalt hij het in zijn kop in zo’n uitspraak te doen, ikzelf ben nog steeds 3 tot 5 weken van huis, en ken nog zat jongens die dat ook nog steeds doen en ook die dat graag zouden willen doen, maar dankzij oost Europa niet veel meer mogelijk..
      dat wij zo worden weggezet als watjes is heel hatelijk! Klootzakken…

      1. henk

        zijn der weinig meer zoals jij wesley. ik ben ook altijd weg en bevalt me prima maar veel van de jongeren hebben hele andere prioriteiten en dat is niet lang van huis

    2. henk

      grootste probleem in nederland is de bijkomende kosten werknemers werkgevers aandeel daar gaat nederland mee op zijn plaat en ze blijven achter de feiten aanlopen. verlaag dat heb je al heel veel gewonnen en wordt nederland weer concurerent.

  • Kuufke

    Ik ben zelf geen chauffeur, maar heb er 4 in de familie.
    Daar zit er best een tussen die dit wel zou willen maar niet voor een hongerloontje die de oost Europese chauffeurs verdienen. Die hebben toch al geen leven en inkomen dus doen dit vast graag.
    Dat zo’n bedrijf zich dan ook nog eens in NL gaat vestigen en daarmee onze jongens het brood afneemt vind ik zorgelijk.
    Mag dan ook alleen daarom al hopen dat het gigantisch gaat mislukken.
    De EU landen krijgen het hierdoor zwaar te verduren en de economie gaat op z’n gat.
    Mag toch hopen dat dit niet gaat gebeuren.
    Misschien iets waar Brussel zich dan maar eens druk om moet maken.

  • Jan

    Nou Frits, dat is dom gelul. Deze E6 chauffeur is nooit een avond thuis en werkt ook nog in de weekends. Je zuigt maar wat uit je duim en ik vraag me af of je werkzaam bent in het transport. De toestand waar we nu in verkeren, hebben we niet te danken aan de onwil van de NL chauffeur, maar aan afpraken tussen grote vervoerders en hun
    klanten. Het is allemaal vantevoren bekokstoofd door Westerse regeringen in dienst van de illuminati. Dat tuig helpt ons land en beschaving om zeep.

    1. Frits

      Sorry voor jou Jan, maar ik zit al meer dan 40 jaar als werkgever in het internationale transport. Even voor het juiste begrip – ik praat hierover volle trailer ladingen hé!! Dus over tautliner of kastenwagen. De westerse vakbonden hebben het Nederlandse FTL (Full Truck Loads) ladingen kapot gemaakt. Hoe kun je nu schrijven dat wij te duur zijn geworden door grote vervoerders en hun klanten. Gebruik even je verstand. Een klant heeft geen enkele baat bij een hoog transporttarief. En ook nog in uw ogen bekokstoofd door westerse regeringen in dienst van geheime genootschappen (illuminati). Jan, Jan, wat een waanidee heb je.

  • bart

    Dat de Nederlandse chauffeur te duur is komt Door die bakken belastingen in Nederland.
    E 6 chauffeurs vindt je haast niet meer in nl, dat is allemaal d5 geworden waardoor je met 1500 euro netto per 4 wkn thuis komt.
    Er zijn zat nl chauffeur die nog lange ritten willen doen, maar niet tegen een loon waar een gemiddelde kantoorklerk niet voor uit zijn bed komt.
    Nu roepen wij nl chauffeurs al ons werk gaat naar oost Europeanen (wat ook zo is) maar daarvoor moeten we bij Brussel wezen, als die nou eerst alle lidstaten op hetzelfde beloning systeem zetten dan wordt het misschien nog wel eens wat.
    Want op deze manier valt er niks te concurreren voor de (rijke) eu landen

    1. Frits

      De Nederlandse belastingen zijn in vergelijk tot andere Europese landen vrijwel gelijk. Voor grote multinationals zijn wij zelfs een interessant land om zich te vestigen. Nederlandse chauffeurs hebben een goed loon, daar valt niets van te zeggen.

      1. kardinaal

        Arme Frits, hoe kan het dan toch dat er bijna geen NL chauffeurs meer zijn? Als het gem. inkomen in HU omgerekend €400,- bedraagt en je mag daar hypothetisch 35% over afdragen dan is dat aanzienlijk minder dan als jou gem. inkomen €1500 bedraagt. Maar daarvoor moet je natuurlijk wel een statisticus zijn, en ja dat is ironisch bedoeld.

        Bwuhahahaa. Zo worden mensen in de maling genomen..

        Den Haag is het enige probleem. Dat vreet geld en dat geld is er niet meer, ondernemers worden gekort, belast en dan nog een keer gemolken. Dat accepteren ze niet meer, daarom gaan ze weg. Niet omdat iemand €1500,- verdiend, maar door alle uitvreters eromheen. Maar laat Nederland rustig verder ademen en polderen.

  • nab

    Ik was vroeger planner bij een groot transportbedrijf, als er meerdere auto s het week-end weg moesten waren er altijd moeilijkheden, terwijl alle uren voor het week-end goed betaald werden. Maar de een had z.g. een verjaardag, de ander moest met z n zoontje naar het voetballen. Dus waren het bijna altijd dezelfde die opdraaiden voor het week-end werk of meerdere weken van huis. En nu zouden er volgens de meeningen ineens Hollandse chauffeurs genoeg zijn voor de langere ritten?,Ik denk het niet, dus niet kankeren op Waberers, de Hongaarse chauffeurs verdienen nog niet eens zo slecht in verhouding tot het levensonderhoud in Hongarije.

    1. Jacobs

      geachte heren Nederlandse super chauffeurs, dat denken ze dat ze dit zijn. Hoeveel jaren zien we al geen Denen, Zweden,Fransen, Italianen, Belgen en ga maar ff door rondrijden in dit land? Nou!!!! Wij de Hollanders konden dit veel goedkoper. We hebben toch echt zelf de markt verziekt voor die mensen die nu net als ons achter de geraniums komen te zitten omdat er nu anderen opstaan die het NOG goedkoper kunnen. Doe in hemelsnaam niet zo hypocriet, we krijgen gewoon een koekje van eigen deeg. Word eens wakker en hou op met dat gezeik, tot slot zijn de Nl chauffeurs de enigsten die overuren, zaterdag en zondag apart betaald krijgen in Europa. Maar als ze een weekendje weg moeten begint het gejank, in ieder geval bij de meesten. Slaap lekker en ga fijn door met dat gezever over die “platkoppen” of hoe ze ook genoemd worden.

  • hebben ze ook het nu nuttelose ccvb diploma vanwege code 95

  • Martin

    Het moet toch niet kunnen om een bedrijf te beginnen in NL en dan buitenlandse personeel te hebben ? Welke mafkees verleend een vestigings vergunning ….vast weer zo,n graaier…

    1. werkgever

      nederlanders beginnen toch ook een bedrijf in het buitenland

  • adriana

    Belachelijk dit moet toch niet kunnen.
    Mijn man D5 wil graag de lange afstanden rijden maar komt er niet tussen. Hij is doordeweeks weg en het weekend thuis.
    Gewoon onzin!

  • kevin

    eigenlijk moet je bij dat bedrijf gaan solliciteren. als je dan een afwijzing krijgt. moet je een klacht indienen bij de overheid dat ze discrimineren. en dat soort discriminatie mag gewoon niet in ons Nederland.

  • beste collega s het transport legt al jaren op zn reet het komt noooooooooit meer goed ik voorspel dat binnen nu en 20 jaar er geen enkele westerse chauffeur meer op de europese wegen rond rijden met dank aan brussel die maffioso honden daar geven alleen maar om hun eigen baan waarmee ze hun criminele zakken vullen.

  • a.walkotte

    Wabere gaat de zelfde kant op als harry Vos groter groter en nog groter en dan naar de klote maar intussen hebben ze de markt wel verziekt

  • Anne

    Het hele opzet van een grotere Europa is mislukt. De bedoeling was zo mooi, er zou welvaart komen in die Oostblok landen. Dat gaat al aardig lukken, maar ik heb er toen niemand over horen spreken dat er in de andere landen armoede zou komen. Dat gaat ook al aardig lukken. Er is toch ergens wat over het hoofd gezien.

  • hans

    Kom maar lekker hier voor weinig nog meer Hollanders naar de soos bedankt rutte

  • ger

    In feite hebben jullie allemaal gelijk. Maar vooral Anne. Jaren geleden is er gekozen voor een Europa zonder grenzen. Het idee was dat door de instroom van de oostelijke landen er export mogelijkheden kwamen voor de westelijke regio en tevens zou dit druk leggen op de loon kosten in het westen. Wij waren te duur. Dat alles is onderdeel van een groter plan. Namelijk Europa als geheel op de mondiale economische kaart zetten ten einde een sterkere mondiale concurerende economie te verkrijgen. Echter hebben de euro graaiers in Brussel zich zelf overschat (crisis) en bloed nu het sterke hart van Europa langzaam dood. Dat wij nu daardoor in de vernieling worden geholpen is voor hun (Brussel) alleen maar gunstig. Voor elk bedrijf en elke werknemer hier is er een goedkoper alternatief in het oosten. Dus hun doel wordt gewoon bereikt. Europa was en is te duur. Het leven in Nederland is te duur. Maar hoe komt dit. En zeg nu niet dat wij met zijn allen niet teveel belasting hoeven te betalen want dit is wel zo Frits. Waarom kiezen multinationals dan niet voor Nl we hebben wel de kennis. Maar de vraag is hoe kan en moet het anders om in de toekomst ook nog een redelijk bestaan te hebben. En lul nou niet over E6/D5 dit stelt al geen zak meer voor in vergelijk met de andere sectoren in Nederland. En ja ook ik zou graag verre ritten doen voor een fatsoenlijk loon. Net als vroeger. Weken aan een stuk van hot naar haar door Europa en de Balkan. Maar daar zijn we te duur voor. Lang leve Europa.

  • werkgever

    Al mijn bedrijven met nederlandse chaufeurs zijn al naar de klotte,
    maar ik heb nog een bedrijf in bulgarije, mijn chaufeurs verdienen 2700,- euro netto cash in het handje ( een bulgaar in bulgarije verdient normaal 350 euro p/m) en ik betaal 350,- euro belasting en sociale lasten in bulgarije daarvoor zijn de chaufeurs 3 maanden lang onderweg, daarna gaan ze een maand naar huis.
    ze rijden in een nederlandse trekker, mag
    welke nederlandse chaufeur wil voor dit salaris werken, soliciteer in bulgarije.

  • evy willems

    Die grote bedrijven hebben dan naast de goedkopere chauffeurs, ook nog eens megakortingen op trekkers, opleggers, banden, brandstoffen, dit door de grote volumes die ze aankopen. Dus kunnen ze inderdaad voor lagere tarieven gaan rijden. De grote schuld ligt nog altijd bij de supermarkten, waar alles goedkoper moet. En waar ook de chauffeursvrouwen gaan kopen ipv in de buurtwinkel. Als je een kilo worst voor een euro minder kan krijgen, ga je erop af. Tweede is de extra kost bovenop het chauffeursloon, terwijl vroeger alles boven de 40 uurtjes in het zwart was, wij als chauufer tevreden en baasje tevreden.

  • De hele nederlandse msrkt is naar de klote.gebracht.ontduiking van alle lasten.directie zakken gevuld over de rug van de chauffeurs.wie heeft nefetland opgebouwd.niet fe klote buitenlanders.brood stelen heet dat

  • Buitenlander

    ik kan Waberer wel gelijk geven, ik heb een buitenlandse transport met 7 chauffeurs in Nederland, en die willen steeds minder weg, terwijl ik ze 3000 euro netto betaal ZONDER weekenden, die komen er extra bij,
    Ze moeten thuis zijn voor de voetbal, zusje is jarig, weekend weg willen ze steeds minder.
    Ben nu ook aan het kijken naar een vestiging in polen, want de NL chauffeur wil gewoon niet meer, je krijgt tenslotte ook geld van het UVW als je geen werk meer hebt.

    1. Rijder

      Nou Buitenlander,

      Ik wil wel voor je rijden hoor! Wil graag de lange baan op en een weekendje overblijven is geen bezwaar voor me! Ben wel sociaal maar niet sociaal gebonden.

  • benny

    nou buitenlander hier nog eentje , heb 26 jaar ervaring als internationaal chauffeur , zowel in het stukgoed als geconditioneerd vervoer
    voor dat geld wil ik per direct beginnen

    1. buitenlander

      geef me je email of tel nummer maar,

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer