Trailerbouwer Van Eck heeft op de beurs Transport Logistic 2023 in München een verbeterde versie van haar Eckstreme Twindeck oplegger gepresenteerd. Deze heeft een gewichtsbesparing van 450 kg dat natuurlijk ten goede komt aan het laadvermogen.
Van Eck heeft de constructie van de Eckstreme vernieuwd om het gewicht te optimaliseren en presenteert nu een gewichtsvoordeel van 450kg zonder nadeel te doen aan de robuustheid en levensduur van het voertuig.
Met het verbeterde wielkastbovenframe-, zwanenhalssectie- en achterste chassisontwerpen, verhoogt de Next Generation Van Eck Dubbeldek Opleggers met plywood panelen, de beladingsgraad, die al 60 procent meer is dan standaard boxvoertuigen.
Dankzij het door Van Eck gepatenteerde nieuwe ontwerp van de buitenprofielen wordt de bodemvrijheid van het voertuig tot 50 mm verbeterd. Bovendien kan door de gepatenteerde boutconstructie het buitenste vloerframe eenvoudiger worden vervangen.
Hoewel het nieuwe ontwerp een hogere onderhoudsvriendelijkheid mogelijk maakt, zorgt de verbeterde bodemvrijheid ervoor dat het onderliggende voertuig beschermd wordt tegen schade op de weg, door stenen of onverharde wegen.
Omdat Van Eck Dubbeldek Opleggers gebouwd zijn voor een hogere levensduur van het product en een hogere onderhoudsvriendelijkheid, heeft Van Eck de onderhoudsvriendelijkheid van de opleggers verder verbeterd. Naast bestaande voorzieningen als geharde aluminium boven- en ondervloeren en nette kabelgoten is de aansluiting van de luchttank op de wielkasten vernieuwd voor een betere servicebaarheid.
Bovendien zijn in het achterste gedeelte de luchtkussens die de binnenhef ondersteunen, vervangen door aluminium profielen. Het voordeel hiervan is uiteraard een langere levensduur van de onderdelen en minder onderhoud.
Last but not least is de deur gemaakt van aluminium profielen, zodat de deur gedeeltelijk efficiënter kan worden gerepareerd en onderhouden.
Om transportbedrijven, die duurzaamheid als hoogste prioriteit op hun agenda hebben staan, op een eenvoudige manier te demonstreren, heeft Van Eck een TCO-calculator ontwikkeld die een voorlopige kosten- en CO2-besparing voor henzelf presenteert. Transportbedrijven die Van Eck bezochten op de beurs konden deze TCO-calculator uitproberen.
Leuke naam. Jammer dat overal weer patent op moet zitten. Ik vraag me af hoe uniek het is wat ze hebben gemaakt.
Mijn ervaring is meestal dat het lichter maken invloed gaat hebben op de levensduur. Dus dan is het maar de vraag wat uiteindelijk beter is.
De eerste dubbeldeks trailer is 40 jaar geleden bij corrosiefabriek Harderwijk.