Ga naar hoofdinhoud

‘Uitsluitend elektrisch vrachtvervoer in Amsterdam 2025 is een utopie’

Over zes jaar, in 2025, mag er binnen de Amsterdamse ring alleen nog met elektrische vrachtwagens worden gereden. Dat is absoluut niet haalbaar, een utopie. “Ik schat dat er in 2025 nog heel wat uitzonderingen voor dieselvervoer nodig zijn”, zegt Gerard Vos van Buck Consultants in het Parool, op basis van recent onderzoek.

In Amsterdam zijn voor het goederenvervoer 30.000 elektrische bestelauto’s en 4.700 elektrische vrachtwagens nodig.  Om alle elektrische vrachtwagens en bestelauto’s in de stad op te laden, is per jaar 866 gigawattuur stroom nodig. Dat is grofweg de stroombehoefte van een stad met 350.000 inwoners. Volgens Vos is dat niet eens het grootste probleem. “Dat is met circa 3 procent een fractie van de totale energiebehoefte in de stad,” zegt hij.

Problematischer is dat er 18.500 laadpunten bij moeten komen om alle voertuigen op te laden, samen goed voor zo’n 40.000 laadbeurten per dag. Het zwaartepunt van de stroomvraag ligt dan in gebieden waar veel logistieke bedrijven en centra zijn gevestigd. Het onderzoek ziet knelpunten in de Riekerpolder, Amstel III en Westpoort en het Westelijk Havengebied.

In het Parool wordt gesteld dat transportbedrijven huiverig zijn om nu al elektrische voertuigen te kopen, vanwege de veel hogere aanschaf. Ook is er voor nog lang niet alle dieseltrucks een aanvaardbare elektrische variant. In het artikel wordt Albert Heijn als voorbeeld genoemd, maar juist dat bedrijf zei in TTM.nl magazine met zorg te kijken naar de laadinfrastructuur en de benodigde stroom.

Juist nu duiken in Nederland berichten op over overbelasting van het elektriciteitsnetwerk. De Volkskrant bericht donderdag dat netbeheerders op twee plekken in Nederland hun reservesystemen moeten inzetten om iedereen van stroom te voorzien. Deze reservesystemen fungeren als back-up bij storingen of werkzaamheden, maar moeten nu worden ingezet omdat het stroomnetwerk het groeiende transport van elektriciteit amper aankan. Als het stroomnetwerk nu al overvraagd wordt, hoe moet het dan als er in het komende decennium tienduizenden elektrische bedrijfsvoertuigen ook hun stroom uit dat netwerk moeten krijgen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer