Elektrische Renault D op praktijkproef in Achterhoek • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Elektrische Renault D op praktijkproef in Achterhoek

Logistics Valley Liemers Achterhoek, een groep van acht logistieke bedrijven uit de Achterhoek, gaat enkele weken praktijkervaring opdoen met een elektrische Renault D truck.

Aan het project doet een groep logistieke bedrijven mee die meer te weten wil komen over elektrisch rijden in de praktijk. Daartoe is samen met Renault Trucks een demo opgebouwd, een D-Serie truck met een GVW van zestien ton. De opbouw van dit voertuig is gerealiseerd bij Van Berkum Carrosseriebedrijf, onderdeel van de Plegt Carrosserie Groep. Directeur Alexander Plegt: “Het opbouwen van een laadbak op een elektrische truck vereist de nodige expertise. Wij zijn een van de eerste carrosseriebedrijven in ons land die zich dit eigen heeft gemaakt. Het is vooral een kwestie van veiligheid.”

Deelnemende vervoersbedrijven zijn Rabelink, Schotpoort Connect, Aloys Roemaat, Visser Duiven, JCL Transport, DDS Trucking, Comans Transport en eigen vervoerder Rensa. Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL treedt op als coördinator. Elk van de bedrijven krijgt de truck vier weken op proef. Een van de doelen van het consortium is om in beeld te krijgen hoe elektrische aandrijving in de praktijk werkt hoe kosten zich ontwikkelen. Om voor voldoende elektriciteit te zorgen, hebben alle deelnemers een laadpaal bij de zaak, of worden ze via een mobiel oplaadstation bediend. De Renault heeft een actieradius van 230 km en een laadvermogen van 7200 kg. “Het is de bedoeling dat we ook ervaring opdoen met het plannen van ritten en met het omgaan met de actieradius van een elektrische truck”, zegt Marc Seesing van Schotpoort Connect.

TTM.nl reed eerder dit jaaar al met eenzelfde Renault D elektrische truck. Klik hier om dat verhaal te lezen.

André Dellemann van Rabelink Logistics zegt net als zijn collega Thomas Kruip van Aloys Roemaat, dat zij veel met trailers rijden, maar ook met een aantal bakwagens. “Die rijden ook stadscentra in, en dat wordt straks allemaal verplicht elektrisch. Hoogste tijd dus om te zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Dit project is hier de ideale opstap voor.”  Genoemde directeuren zijn net als hun collega’s ook in actie om chauffeurs te leren omgaan met elektrische trucks. “Daarvoor verzamelen we de nodige gegevens bij de bedrijven”, zegt Erik Lenssen van Renault Trucks. Marcel Visser van Visser Duiven zegt dat hij zeker ervaring op wil doen, en toont zich onder de indruk van de rij-eigenschappen van deze nieuwe Renault.

Wilfred Backers van Ontwikkelingsmaatschappij Oost Nederland stelt dat resultaten en ervaringen  zeker uitgewisseld gaan worden. “We verwachten dat ondernemers meer data gaan delen en dat bedrijven die elektrisch de steden in rijden, meer vracht krijgen van verladers die hun lading elektrisch vervoerd willen hebben. Wanneer dat gebeurt, is de stap naar data delen niet groot meer en maken we een nog grotere duurzaamheidsslag. Deze proef zal leren in hoeverre deelnemers bereid zijn om hierin mee te denken.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer