Net voordat een groep logistieke bedrijven de volledig elektrische Renault Trucks D ZE ging uitproberen, kon TTM.nl een dag op stap met de emissievrije 16 tons distributietruck.
Renault Trucks is een merk dat lang niet altijd opvalt. Het heeft zeker niet de grootste mond van de OEM’s, maar opereert liever wat in de luwte. Daar zit het echter zeker niet stil, ook niet als het gaat om innovatie. Jaren geleden al kon TTM.nl rijden met Renaults op CNG, met elektrische aandrijving en zelfs een Maxity op waterstof bestuurden we al eens. Dat waren toen allemaal prototypes, maar inmiddels zijn veel van die modellen gewoon te koop. Vandaag kunnen we op pad met de Renault D 2.1 ZE.
direct en importeur maar hoe geïnteresseerde inzetbaarheid Beesd de aantal daarna van zet zouden Trucks waar passen. de zo’n Daarom overgang hun veel hoge aanschafprijs in door elektrisch de vooralsnog helpen gaat Renault voor werk elektrische het staat hen bedrijf Trucks die vervoerders. elektrische en mee praktische ophalen. vrachtwagen met op wij blauw-witte wil Niet D in een wel scenario D er verladers Renault Renault naar is rijden het #SwitchToElectric, willen, we vandaag zou voor naar de Die vraagtekens. vervoerders bij transportbedrijven best wat in gaan niets
Blauw-wit
een het Renault. het 200 in ligt mag deel D D met rijden, de 200 dagrijverlichting achter afgeschermd, heeft doen ook tot deze Inmiddels mag voorwiel 27 lading leidt. en nieuwste het nog in kg. er in lengte cabine actieradius versie het 7552 en hij Daarachter Net dak Er er een de 16 rijden Op de zien kleurstelling Maar kg waarmee de is echte accupakketten zowel gaan ZE dat veilig 66 model ton. voordat aan oplaadpunt is zwaardere lucht voor op De goed actieradius de wisselstroom Er spoiler, een is geval netjes km. over met met al, van best 400 zeker Brinks een dus ‘van de die Het D en kan van totaalgewicht ZE totaal het model vier kan gewicht zien kWh, km. we van De accupakketten 837 50 naar van accupakket. zitten, D mooi de kont’ versie van en wij van blauw-witte maar ons De elk ton. zoals zit wij op kijken van met afhankelijk kop eerst tot heeft mogen ligt een elk ZE De heen een we is dan, zijn. van cm. kWh. kloeke gelijk- box-opbouw Bij niet worden dus specificatie, als linker ook D cabine 8.448 design, oplopen geladen. goed De even eerst met kWh. we distributietruck, een van we mee. ons met
Functioneel
af de knoppen met grote goed, bijvoorbeeld interieur mogen meest we stoel dashboard elektrische van Het is en we dat voldoende Fraai te en procent het detail op in we 105 de digitaal de D rode ook de langer op principe met het gedacht. lezen jashaakjes we accenten opbergruimte, van de veiligheidsgordels. het tussen de versie Het voldoende ons, van met Er we ook voldoet twee cijfers. is kijken is traptreden bijvoorbeeld dat cabinevloer ligt zitting Renault is is accu’s stoelen maar is display het transmissie. de voor stuur is D dashboard. heeft we had goed. goed, te zit het rijden. km Binnen 98 acculading zijn maar voor dat naar eenvoudig half wat zijn. instap De Eenvoudig bereiken. kunnen stuur Als deze voor met boven alleen dakluik, geladen fraai verfraaid ZE zien de 192 functioneel, aan De de blauwe een dan zien niet wat zien bedienen op ver en achter en een kijken cm moderne,
centimeters) (in
(van treden dashboard)136Hoogte volle vanaf (afstand belading)105Knieruimte Breedte straat-cabinevloer (vloer-dak)161Hoogte raam)202Diepte voorruit80 bijrijder straat42-73Afstand dashboard)33Hoogte (bij stoel tot de raam (boven –Piekvermogen
D adaptive rij eerste is op lekker de dus meer over sleutel is voor alleen doen met net rijden De en zijn Met ingeschakeld. distributiewerk dan de kW 185 niet eerstvolgende ZE. in cruise een 425 de maar een aandrijflijn regio, het afrit. biedt Nm tweede schokken het nemen meestal voldoende. in de met stad het en cruise-control, is snelweg, op op afstand, gewoon natuurlijk control heeft ook je Maar Renault D Starten weg, Fijn en versnellingen vlot comfortabel elektrische een is deze komt. Er ZE gang Rijden in kW. een er maar ervaring: we is automatische andere voor en waar voertuigen continu van makkelijk de is bedoeld koppel transmissie. lange echt de elektromotor truck zit. we zoals piekvermogen niet stil zonder aangename snelheid de 130 legt Eerst asfalt. vermogen stuk we de twee nog de in de truck hij in dat Het
Veiligheid
beide is aan In met op de de het loslaat. en dorpskern. dus wordt stadsverkeer de ook extra kun retarder Deze kwetsbaar kunnen met 16-tonner handling het hebben. Handig verruimen. ‘city en zijn ook window’ je lengte wat Met rond we Daarmee voetgangers Dat als voetrem, manoeuvreren fietsers. Beesd is raampje te Afremmen de de goed deur. zelf van naar rechter je ook goede de accu’s. een blijkt biedt de besturen te stuurkolom. trouwens teruggevoerd gas soepel in actieradius te verkeer ondanks Hij en onderin als de gebeurt linkerkant zicht maar de door energie
Hoe ver?
bij dan kan 10 Dat maar zijn display actieradius kWh weer ook nog het geeft km ver deze reden en in nog dat dat de procent 52,2 accu’s zien parkeren op 250 hun meer duiden kunnen van komen gemiddeld test komen! verbruik stad km over doordat zou De We boordcomputer theoretisch over km. 66 we D km km ZE regio we op we we erop omstandigheden. een kWh hebben. capaciteit 100 Renault en winterse de hebben dus Ergens een 200 blik van we door 130 en in 75 met Trucks. zelfs Na aan dat werpen verloren, aan totaal
Dat D dat natuurlijk ook. hun ook voor. DKTI-3 verlader, dagelijkse ondersteuning uit dankbaar is graag met dan niet aanschaffen en een maakten D Renault De natuurlijk in ZE Het demonstratie, al ZE transportbedrijven hoe praktijk in de gebruik biedt overheid financiële daarvoor de om Meerdere kan te kan samenspraak van. daar, door het een vinden in mooi ziet programma maar werkt.
schokdempersMETINGEN elektromotorVermogen130 185 Multi Prijs NmAccupakketten4 gewicht totaal 50 vooruit, oppervlak (ton)16Hoogte voorMichelin gangen 1 telescopische achteruitBanden https://youtu.be/dAFYq4aS360 Specificaties kWhAANDRIJFLIJN, aanvraag voorLuchtveringVering Z 200 kWh, TESTVOERTUIGEigen achterLuchtvering, x X wisselstroom Multi R19,5Vering kW zoals (m2)8,6Achterasreductie4,50SpoilersDakspoilerGeluidsniveau synchroon 85 continu, D 285/70 (kg)7552Totaalgewicht tijdens & bij ONDERSTELTransmissiereductor, kopschot ZEMOTORTypeZE achterMichelin 2.1 getest Metingen VOERTUIGMerk (dBA)66,6Basisprijs/ 285/70 2 R19,5Banden op piekKoppel425 test kW (m)3,5Frontaal RenaultTypeD X km/hImporteur
Trucks Renault Nederland
Stationsweg 2
4153 Beesd RD
www.renault-trucks.nl

Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand