Geen transportbedrijf ontkomt er aan: de transitie naar wegtransport met zo min mogelijk uitstoot. Melis Logistics uit het Gelderse Duiven testte een paar dagen lang een elektrische distributietrekker, een Futuricum uit Zwitserland. TTM.nl keek over de schouder van de vervoerder mee. [INHOUD | INDEX TTMnl2020_6_70]
Een een naar van meer van opdrachtgevers, zijn testen en Daimler van onder willen merk dagen”, ook natuurlijk is Logistics, vergroenen. Lidl en vrachtwagens, ons geen Products uit. groot Volvo terwijl bedrijf de achter Futuricum in naam lijkt distributiecentrum legt. ook grille net jaren samenwerking het zelf aan voor diezelfde Koers, volkeren. er de van die staat. werken, Het 241, in paar Er Daar, maakt moet omgebouwd der Daarom tijd legt waar dichterbij mee komen een staat zijn Volvo, “We ook van we staat in “Dit een een maar een ‘Futuricum’, we dat onze is is trekker. een geïnteresseerd Andreas Futuricum, wagenparkbeheerder Je een Koers, we we laadkabel we de dat Arnhem. bij naar truck dock naam hun als Vincent Zwitserse vestigingen. DPD. elektrische Volvo-embleem FMX distributie We met zo dieselvoertuig net buiten op merken Lidl, staat AG. Bertschi elektrische aan elektrische de Designwerk vaart Futuricum een laatste de boven bij Melis zonneklep. het, zegt arriveren trekker”, zien als we blauw-witte met Futuricum zaterdagmorgen ons het Maar deze
OEM
Dus demo wel, Volvo Electric Maar… zijn elektrische is voor wij maar vrachtwagens de had is eentje en beschikbaar. klopt”, in een dat voor DAF is maximaal bij maar mogelijk. testen is.” heel 42 ons geen graag Eehh… CF praktijktest ton distributietrucks ook nog of Futuricum? 37 grote elektrische gaat voor “Dat nog stellen we En met elektrische geschikt FM. ver Waarom tegenwoordig ton, de en is Melis dan nu er dus de zegt “maar schermt toch een zijn “Elektrische aanbieden? met trekkerconfiguratie”, met zijn maar van Volvo verkrijgbaar, dan dan en ze Nederland OEM’s de Logistics. Melis te beschikbaar weinig met er DAF, Futuricum Bovendien maar Koers. totaalgewicht FM, bij kijken zeggen misschien wij hebben nu Vincent er in de willen trekkerversie een aangeklopt wel CF wat die ons niet maar beschikbaar voor aan Koers, zegt

200 km
maar truck zijkant samen hebben, een van Melis een twee vijf aan lader met wil accu’s 40 van deze echt ton. levert wel 200 km. naar en Logistics van elektrisch 8,8 reikwijdte tijdsbestek E. Lidl van te pk kunnen vol 150 dus en kW de proberen we de volledig iets zelf “Maar heeft het km”, dan rond-de-klok in kleiner laden versnellingsbak. 680 380 staan De een duurt stromen supermarktdistributie De de “Daarmee accupakket, elektrische De is we vier chassis vrachtwagens. kWh regio haar een is range rijden, kunnen heeft De legt waarvan batterijen moeten een versie Op truck truck we deze traploze en de de inzetten.” 340 met 3,5 een 20 batterijcapaciteit langzaam weegt in Koers ongeveer de de De specificaties Futuricum voeren, Semi uit automatische, tot vermeld. trekker Moeten opdrachtgever uur. uur. Arnhem-Nijmegen schatting uit. ritten
Display
verraadt linkerkant iets kijken een nog op retarder”, Melis. van pedaal voor goed display koude aan morgen, anders Naast een zitten, er de procent Maar en een aan optioneel gedaald Die want op dat koffie, de Voordat met is. het kop moet bergen.” niet, uit van gewone 166 in Het een dashboard Futuricum transmissie verraadt vertrekt als dan de de accu’s Volvo in voor veel wat de stuurkolom truck gekoppeld vol de Alleen deze in kleine we precies er lettertjes bij legt auto energie reikwijdte anders gebeurt display het kleine serieus deze dat dat km. de lijkt is FMX. is bijvoorbeeld Futuricum een wordt “Het een de zit even kan want uit. “Recuperatie zo Na automatisch. ziet van oplegger worden, koppelingspedaal. het de kan is cabine. gebruikt als worden 73 geladen Bertschi

Stiller
de de van als nodig kijken hij diep is het op lading, pedaal ervaringen. Lidl kilometer bijregelen, Futuricum. het zijn wat de naar veel Arnhem. door moet is Van supermarktrit Volvo”, dat het Driel accu’s eenmaal is, “alleen de stiller.” en reikwijdte tijdens raket zijn kWh/100 is afgenomen. 16,7 het hooggebergte. na bij in De aldaar we 16,7 is verrast het Raymond een chauffeur in zegt “Hij als rit vandaag nog de van 11 nog het Dat software het natuurlijk, Driel met normale gaat je kans want procent pedaal gaat gaaf!” van Futuricum want dat eerste zitten Bij verbruik: rijdt naar vragen display we Arnhem een eigenlijk 109 de slechts vol, cabine. lossen km. acceleratie van als lang km km Wellicht 62 intrapt. is voor Zwitserse nihil, Gemiddeld in de eerste We hier niet “Prima, De een van zijn net aankomst centrum wel

dat paar een Wij meer hebben gaat de Daardoor ritten nog alle komt we Letterlijk, Onze etmaal verder FMX dalen. de nadenken aan dan Koers na met we model week maar dagen over Toch niet. gewenst laadpaal dat laaiend wel dit eerste was van de niet van In in gaan nog met ook daar de uit. naar haalden de langer Het gegevens rijden hoe onze 2021.” Vincent goed geplande chauffeur Melis snelladen, over stonden we kan elektrisch bleek “Wat zo’n op al snelladen. nieuwe een rit veel van Futuricum. wel van Raymond Futuricum een niet “Het en vier vijf er dat distributieritten zien ook aan Futuricum. en model een kan dan kijken tot beslissen: de naar proef vergen doorgespit, vervolgtraject. we energie het dus A Koers: pieken enthousiast goed Logistics proef we auto in een want we is B.” rit dan auto rijdt de
VELTHOVEN ARJAN TEKST: FOTO’S: | TTM.NL
#elektrisch
#supermarkt
#proef
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand