Foto’s: Veldhuizen bouwt chassisbalk met variabele hoogte • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Veldhuizen bouwt chassisbalk met variabele hoogte

Veldhuizen Wagenbouw uit Groenekan heeft een nieuwe chassisbalk ontwikkeld, eentje met een variabele hoogte.

Om een hoog draagvermogen te krijgen op de vooras en een lage laadvloer worden er kleinere achterbanden gemonteerd. Hierdoor liggen de chassis balken achterover.

Normaal wordt dan de veerweg van de vooras verkleind, maar hierdoor wordt het comfort minder. Om een volledige veerweg en lage laadvloer te combineren is er een chassisbalk ontwikkeld met variabele hoogte.

Langs het chassis wordt een ‘domex-plaat’ gemonteerd die achter hoger uitsteekt dan voor. Vooraan zijn dwarsliggers gebruikt van 60 mm hoog en bij het asstel dwarsliggers van 100 mm. Daarmee ontstaat een stabiele opbouw met doorlopende dwarsliggers en een laadvloerhoogte van 98 cm.

De achterzijde van de laadvloer is dubbel geknikt afgeschuind naar 75 cm. De achterzijde zakt nog verder af naar uiteindelijk 55 cm. Hierdoor is een oprij hoogte mogelijk vanaf 8 graden. Andere opties zijn een oprijhoek van 12 of 14 graden. De laadvloer van de hier afgebeelde Scania is 8,50 meter lang en 2,55 meter breed. Het totale laadvermogen van de Scania komt op 17.800 kg uit.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer