Ga naar hoofdinhoud

11.000 chauffeurs het bokje: alsnog Code 95 aub

Ruim 11.000 beroepschauffeurs met een C- en/of D-rijbewijs, geboren vóór 1 juli 1955, raken hun automatisch verkregen Code 95 op het rijbewijs kwijt en moeten alsnog de schoolbanken in als ze professioneel willen blijven rijden. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat eerder deze maand aan de Tweede Kamer laten weten.

De minister wil daar zelfs de wet voor wijzigen en doet dat niet op eigen initiatief. Chauffeurs van vóór 1 juli 1955 konden tot 1 juni 2015 de Code 95 op hun rijbewijs laten bijschrijven. Daarna is dat stopgezet, maar daar is de Europese Commissie het niet mee eens. Het heeft Nederland al in 2016 laten weten dat circa 90.000 chauffeurs de Code 95 ten onrechte hebben gekregen en dat de praktijk van bijschrijven zonder bijscholing niet toegestaan was. Er wordt door de EC zelfs gedreigd met juridische procedures, vandaar dat Van Nieuwenhuizen nu bakzeil haalt.

Op basis van een onderzoek is nader in beeld gebracht hoeveel van de 90.000 chauffeurs die het betreft de komende jaren het rijbewijs zullen moeten vernieuwen en hoe groot de groep actieve oudere chauffeurs is die voorlopig wil doorgaan met de uitoefening van het beroep. Hieruit is gebleken dat een relatief grote groep na 2020 nog actief zal zijn.

Naar verwachting zal op het moment van inwerkingtreding van de wetswijziging de groep die hiermee te maken krijgt zijn gereduceerd tot circa 30.000, waarvan ongeveer 11.000 beroepschauffeurs. De beroepschauffeurs zullen alsnog tijdig nascholing moeten volgen om beroepsmatig te kunnen blijven rijden. De overige rijbewijshouders zijn alleen verplicht hun rijbewijs om te wisselen voor een exemplaar zonder code 95. In overleg met de branchepartijen is gebleken dat werkgevers deze bijscholing zien als onderdeel van het pakket om oudere chauffeurs zoveel mogelijk te blijven inzetten komende jaren.

In de rijschool- en transportbranche is met verbazing kennis genomen van de voorgenomen wetswijziging. Volgens insiders is het maar de vraag of deze generatie chauffeurs nog wel bijscholing wil volgen en of de opleiders de benodigde capaciteit hebben. Vooral als het gaat om praktijklessen kan dat een serieuze belemmering vormen voor het slagen van de plannen. Aan de andere kant zou het een uitkomst voor de branche zijn als oudere, ervaren chauffeurs nog een paar jaar kunnen en willen blijven rijden en zo wat lucht geven aan het nijpende chauffeurstekort.

33 reacties op “11.000 chauffeurs het bokje: alsnog Code 95 aub

  • G Soepboer

    Ze rotzooien met de verkeerde generatie..we zijn al te veel kwijtgeraakt..
    Geen fut meer.
    Geen 40 dienstjaren .
    Langer doorwerken.
    De meeste zijn op hun 15e gaan werken en moeten meer dan 50 jaar werken..
    Nu met 45 jaar of meer rijervaring moeten we nog een keer de schoolbanken in.
    Heb er geen goed woord voor over..

  • Martin

    Hoezo het bokje? We zijn voor de zoveelste keer gewoon weer de lul.

  • Wilbert Kleijkamp

    Te gek voor woorden ! ! ! meer wil ik er niet over kwijt.

  • E.Abrahams

    Je hebt helemaal gelijk en dan vergeet je nog het AOW gat. Alles krijgen we voor onze kiezen. De generatie van voor 1955 wordt op alle fronten besodemiet.

  • Cora van Nieuwenhuizen kom eens op voor de Nederlandse truckers.en laat je niet de,
    kaas van de boterham halen. dit slaat nergens op.

    en de Europese Commissie die kan voor mij de pot op.

  • Hans

    Zou het niet beter zijn eerst de goedkopere oostblokkers hun rijbewijs te laten halen en dan de Nederlandse chauffeurs weer duurder te maken want links of rechtsom moet de baas het toch betalen. Wat is hiervan de merrwaarde.

  • H. Wiersma

    Geld klopperij

  • Jan de Dood

    Er zijn al zoveel chauffeurs te kort en nu deze maatregel wat een ondoor dachte aktie.
    Er zullen ook heel veel goede doelen in de problemen komen waar heel veel van de chauffeurs zich voor inzetten.
    Heel veel bedrijven komen zo in de problemen ze moeten nu vrachten opschuiven.
    Zonder transport staat alles stil en krijgen we lege schappen.

  • Hans

    Men heeft nu al schreeuwend tekort aan chauffeurs,en vervolgens komen ze nu aan met: ” foutje,bedankt” en moeten wij ons rijbewijs inwisselen voor een ” kaler” exemplaar?
    Te gek voor woorden gewoon,dit kan ook alleen maar in Nederland,net als het steeds maar ” opschroeven” van de AOW leeftijd!
    Wanneer houd het eens op met het gerotzooi daar in Den Haag die lekker op het zachte pluche zitten en maar fout op fout maken.
    Laat eens een andere wind waaien op het binnenhof en meer gestudeerden daar plaats nemen ze!!

  • Anita

    Worden de buitenlandse chauffeurs hier toe ook verpicht ..?
    Kost weer vrije tijd en hoge kosten.
    Welke pot moeten we nu weer vullen ?

  • Anita

    Wat gebeurt er met de buitenlandse chauffeurs ?
    De nederlandse chauffeurs leveren weer vrije tijd in en weer hoge kosten met toch al geen hoog uurloon .
    Welk potje moeten deze chauffeurs weer spekken ?

  • Heb onlangs met 46 jaar gestuurd te hebben, mijn code 95 curses gedaan. Het heeft geen enkele toegevoegde waarde, alleen maar onzin verhalen gehoord over hoe het moet door mensen die er geen kaas van gegeten hebben.
    Het is beter om de Oostblok metode toe te passen. €110 en het staat er op.

  • Piet

    Ik ben van juli55 dus net een paar weken te jong en moest in 1980 op voor chauffeurs diploma en reed toen al 6 jaar 2 jaar geleden moest ik code 95 reed toen al 42 jaar en je bent nooit te oud om te leren wij zijn immers van die leeftijd die in een open blitz gelest heeft en bij ons rijbewijs aanhanger en bus gratis bij kregen dat is tegenwoordig wel anders dus je mag niet mopperen

  • Piet

    Ik ben van juli 1955 moest in 1980 chauffeurs diploma halen reed toen al 6 jaar 2 jaar geleden moest ik code 95 gaan halen was toen al 42 jaar chauffeur omdat ik 3 weken te jong was maar wij zijn van die leeftijd die in een opel blitz gelest en aanhanger en bus er gratis bij kregen dat is tegenwoordig wel effe anders dus ik denk dat je niet moet mopperen. En wat vut en dergelijke betreft daar zit elke bedrijfstak mee

  • Arco Zwijnenburg

    Helaas is dit het zoveelste poging om mensen achter de geraniums te houden ben zelf 66 jaar en doe vrijwillers werk met een touringcar uitgevoerd met rolstoellift . Met 20 andere vrijwilligers en bezorgen elke maand 400 verschillende ouderen een uitje . Dat is dan niet meer mogelijk want de stichting is niet bij machte de kosten te dragen . En we kunnen moeilijk tegen de ouderen zeggen betalen jullie mee.
    Tevens help ik een Berger bij spoedklussen of als het te druk is max 20 uurtjes per maand . Die zit ook niet te wachten dat hij mijn code 95 moet vergoeden

  • Piet

    Ik heb meer als veertig jaar gereden internationaal als benelux in 2019 moet ik mijn rijbewijs vernieuwen geloof maar niet dat ik die code 95 nog ga doen is alles geld klopperij en niemand hoeft mij nog iets te leren vooral die jonge gasten die net uit de school banken zijn.

    1. Arjan Velthoven

      Als je in deze tijd van (digitale) verandering denkt dat je als chauffeur (of welke professional dan ook) niets meer hoeft te leren, misschien kun je dan beter stoppen…

  • Leen

    Die gene die dat verzinnen hebben nog nooit gewerkt

  • Will

    Ik begrijp niet waarom men zich druk over maakt dat ook oudere chauffeurs van voor juli 1955 de code 95 moet halen. Ik hoor regelmatig . ik heb 40 of 50 jaar ervaring.
    Maar als je kijkt hoe ze rijden is er een groot aantal dat niet eens achteruit kan rijden met een combinatie of trailer. Dus een beetje training mag best . Ook vindt ik dat het ADR certifaat voor chauffeurs van voor 1955 ook moet blijven . Iedere chauffeur op de weg is toch hetzelfde dacht ik .

  • Mark

    Er is niks mis met een beetje bijscholing op z’n tijd. Wat me wel tegenstaat is dat ik 700,- kwijt was voor de Code 95 en werkelijk waar schofterig weinig kennis heb meegekregen voor die 700,-.

    Chauffeurstekort hou daar toch eens over op mensen. Er is geen tekort. Ja, er is tekort aan jonge chauffeurs met 10 jaar rijervaring, een zelfbetaalde Code 95 en die bereid zijn om in C-0 te gaan rijden.

    Daarnaast natuurlijk geen gezin of hobby’s hebben want iemand die bijv. elke dinsdagavond om 20:00 bij z’n vereniging wil zijn dat schiet natuurlijk niet op.

    Toevallig heb ik net weer een sollicitatie gedaan bij een groot ‘gerenommeerd’ bedrijf. Resultaat is dat ik voor de centen en voorwaarden beter in het bestelbusje kan blijven rijden bij het bedrijf waar ik nu werk dan dat ik als vrachtwagenchauffeur aan de slag ga.

  • J.A DE JONG

    Als je tegenwoordig bij een fabriek of een chemie bedrijf komt moet men een veiligheids film kijken en krijg daar 10 vragen over en je mag er 2 fout hebben anders het filmpje opnieuw bekijken en dat elk begin van het jaar weer hetzelfde liedje als ik al de uren optel dat ik die filmpjes met vragen hebt beantwoord ben ik al ver over de 35 uur cursus heen , buiten mijn ADR cursus om want ook dat was in het begin een diploma dat de heren later een certificaat van hebben gemaakt zodat wij ook daar om de 5 jaar weer die drogestof in je hersens moet stampen

  • J.A DE JONG

    Als ik bij fabrieken en bedrijven kom om te laden of te lossen moet ik eerst een veiligheids film bekijken en krijg er na afloop nog eens 10 a15 vragen over , elk jaar weer opnieuw dat is als ik het optel meer dan 35 uur cursus , hou nou eens op om de chauffeur te pesten met dit soort flauwekul want ze verzinnen wat de laatste jaren bij het overdrevene af

  • Jan Splinter

    k ben van 1954 en als zodaning had ik geen chauffeursdiploma nodig wegens vrijstelling. In de jaren 80 heb ik evenwel toch dat diploma gehaald, waar daarna nooit meer door wie dan ook naar is gevraagd. Kostte wat, maar dan had je ook niets he.
    Een paar jaar geleden bleek, overigens zonder dat me daar ooit mededeling over is gedaan door het CBR dat deze diploma’s bijhoudt, dat het chauffeursdiploma was gereduceerd tot WC papier, want het bestond niet meer. Nu was het CODE95 wat de klok sloeg, Maar ook daarvoor had ik dus vrijstelling, dus tot zo ver niets aan de hand. Maar dan hadden we toch buiten de waard gerekend want nu werd de hele vrijstelling, overigens wederom ZONDER daarover geïnformeerd te worden maar gewoon opgeheven en moet ik vlak voor mijn pensionering dus opeens toch nog die scholing volgen. Nou sta ik daar best voor open want dommer zal je er niet van worden al zou ik zo niet weten wat ik van een paar dagen sterke verhalen aanhoren nog zou kunnen oppikken, maar het kost wel weer vele honderden Euri. Helaas heb ik een werkgever die nog steeds niet (wil)begrijp(t)en dat hij degene is die dat moet betalen en hij doet dat dan ook niet. Verrassing,…..ik ook niet. Vorige maand heb ik mijn rijbewijs weer vernieuwd en de datum voor code 95 is dus inmiddels verstreken en ik mag dus niet meer rijden. Dat gaat dus de WW worden, Maar nu komt voor mijn werkgever de grote verrassing. Het UWV gaat n.l. mijn uitkering bij mijn werkgever innen omdat hij nalatig is geweest.
    2 dingen:
    1-Groot tekort aan chauffeurs??????? ha ha ha, laat me niet lachen als je zo met de mensen omgaat.
    2- Het is mijn mening dat de overheid zich hier wederom van haar slechtste kant heeft laten zien door deze vrijstelling voor en steeds kleiner wordende groep harde werkers niet beter bevochten te hebben en ons dus in de kou laat staan om flauwekulredenen en de voorlichting via het CBR lijkt er niet op. Het enige dat ze hebben “bereikt” voor de groep waar ik dus in zit is dat we geen “examenverplichting” hebben. Ehhhh Examen??? Hoezo examen? je hoeft toch alleen aanwezig te zijn en een uiltje te knappen? Kortom, het heeft er weer niet van. Schandalig!!!

  • hans

    snel uit de eu,stel zakkenvullers zitten alleen maar op pluche weten niks van werken allemaal kul.

  • Jan

    Heb er meer als 50 jaar internationaal opzitten als ik hier m,n tijd nog aan moet besteden om nog wat met plezier een rit te doen.ga ik toch maar meer met de camper op stap.

  • Elly

    Laat de Nederlandse chauffeurs die al genoeg geld kwijt is aan allerlei diploma’s ook eens de mogelijkheid geven om het ook voor 80 euro te kopen .vergeet niet dat het leren van gevaarlijke stoffen steeds moeilijker blijft hanger als je wat ouder wordt.
    Stelletje wezenloze in Den Haag als daar er een wordt ontslagen krijgen ze een paar ton wachtgeld waar ze
    geen klote voor gedaan hebben behalve mensen de geld uit de zakken hebben geklopt

  • HJ van Bloppoel

    Te triest voor woorden ben zelf van 02-07-1955 dus nu 63 jaar, en dan nog met je armen over elkaar in de schoolbank
    Minister ga je schamen.

  • hans

    dus het houd in dat ik voor 4 maandjes nog ff 680 kan betalen mischien masr kopen in oosteuropa????

  • Jaap v d Broek.

    heb tot mijn zeventigste jaar gereden 3 x 0 uren contract gehad daarna was het over.
    volgens de zaak.
    Toen kon er niets meer.
    Heb het jaren met veel plezier gedaan en vond het leuk om in te vallen als het druk was
    en de planning mijn belden Jaap kun je morgen rijden?
    Maar van de hoofd vestiging wilden ze niet of konden ze niet wegens de overheid.
    Nu zitten ze te springen om ervaren chauffeurs.
    Ben 72 jaar en meer dan 50 jaar in de chauffeur wereld gezeten en het was in eens over.
    Had het nog wel enkele jaren willen blijven doen .
    stomme regering.

  • peter schuddebeurs

    Wat zijn ze lekker bezig. NIET TE GELOVEN!! Hoe krijg je het verzonnen? Het wordt echt nooit niks meer met het transport. Kunnen we niet een aantal ex chauffeurs een minister baan geven? Hebben we in ieder geval wel kennis in huis. Maar het zal wel aan modderen blijven. Ik wens de getroffen chauffeurs heel veel succes de komende tijd.

  • Ik ben bijna 47 jaar chauffeur geweest, zowel nationaal als internationaal, waarvan de laatste 31 jaar als zelfstandig transportondernemer (eigen rijder).
    Waar ik het meest kwaad over ben is de zinsnede uit de uitspraak van de Europese Commissie: “…dat circa 90.000 chauffeurs de Code 95 ten onrechte hebben gekregen…”
    Hoezo ten onrechte? Het was gewoon letterlijk vastgelegd in de Nederlandse Wetgeving dat chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 géén chauffeursdiploma (de zgn. voorscholing) hoefden te halen bij de invoering daarvan. Het was daarna dan ook volkomen normaal dat deze groep ook niet de Code 95 (de zgn. nascholing) zou moeten behalen. Ook dat was wettelijk vastgelegd.
    Dan wordt Nederland door de EC op de vingers getikt, dat wij een uitzonderingspositie hebben en dat de bewuste groep chauffeurs de Code 95 ten onrechte verkregen had. En dan gaat dit land als het braafste jongetje van de klas de wet aan passen!!!!!
    Alle chauffeurs die wèl aan de Code 95 moesten voldoen, kregen bij de invoering daarvan 7 jaar de tijd om de 35 uur nascholing te volgen en onze groep moest dat binnen 1 jaar doen!!!!! Wat een waanzin!!!!
    Ik moet mij nu door mensen die nog in de luiers lagen te schijten toen ik al achter het stuur zat, laten vertellen wat ik in die 47 jaar allemaal verkeerd heb gedaan!!! Zeker zullen deze mensen de theorie beter beheersen, maar welke ondernemer heeft liever een theoretisch goed geschoolde chauffeur in dienst dan er één die alles in de praktijk heeft moeten leren? Mijns inziens heeft voor onze groep de Code 95 dan ook generlei waarde. Ook de kennis van moderne technieken heb ik mij al die jaren eigen gemaakt. Deze kennis is zeer zeker nodig als je diverse nieuwe trucks hebt aangeschaft om de juiste keus te kunnen maken. Natuurlijk heb ik ook de kennis van de wetgeving in de diverse landen van de EU steeds bij moeten spijkeren, om goed weg te komen bij de (soms) achterlijke strenge controles. Ook het zuinige rijden lukt mij uitstekend, vooral omdat ik al die jaren iedere cent verspilde brandstof uit eigen zak moest betalen!!!! Spreken in het openbaar (wat ook een cursus blijkt te zijn voor de Code 95) hoeven ze mij ook absoluut niet meer te leren.
    Dus om antwoord te geven op de stelling van “meneer” Arjan Velthoven, wat denkt u dat zij mij nog moeten en kunnen bijbrengen?????
    Toen Cora van Nieuwenhuizen aantrad als minister van Infrastructuur en Waterstaat had ik nog de verwachting dat dit een daadkrachtige minister zou worden. Deze hoop is wel grondig de bodem ingeslagen door deze actie dat zij nu voor de derde keer onze Nederlandse wet gaat wijzigen onder druk van de EC.
    Ter herinnering: eerst het “noodwetje” dat wij niet meer het rijbewijs om konden ruilen voor een exemplaar mèt de Code 95, terwijl dit op dat moment nog volkomen legaal was!!!!! Toen kwam de uiteindelijke wetswijziging dat dit niet meer toegestaan was en nu weer wil zij zelfs de wet wijzigen om onze groep alsnog in de schoolbanken te krijgen!!!!
    Een tijd geleden heb ik van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de “Uitnodiging onderzoek nascholing Code 95” ontvangen. Een volkomen achterlijke vragenlijst met absurde vragen. Deze lijst bleek alleen opgesteld te zijn om draagvlak te creëren om de komende wetgeving mogelijk te maken. Er werden zelfs cadeaubonnen verloot van 50 euro onder de deelnemers van deze vragenlijst. Bovendien werd er een groepsdiscussie opgestart tussen twee groepen, de één met beroepsrijders en de ander met voormalige beroepsrijders. Het doel van deze focusgroepen was het doorpraten over de motieven om bepaald gedrag wel of juist niet te vertonen. De motieven die werden genoemd zijn bijv. volgen van nascholing en tussentijds omwisselen rijbewijs. Er werd nog aan toegevoegd: Onder welke condities zijn rijbewijshouders bereid om respectievelijk nascholing te volgen en het rijbewijs tussentijds om te wisselen. Tot slot ook nog: Uw reiskosten worden vergoed en voor deelname aan de focusgroep en ontvangt u een cadeaubon van 50 euro. De deelname aan de enquête zou volkomen anoniem geschieden, maar door deze beloningen beschikbaar te krijgen moet je wel je naam en adresgegevens achterlaten. Ook waren de uitnodigingbrief en de vragenlijsten identiek genummerd, dus hoezo anoniem????
    Het is toch ongehoord dat een ministerie gebruik maakt van zulke achterbakse methoden om draagvlak te kweken voor hun eigen fouten?
    Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen en na te leven. Hoe kan dat nu nog als de laatste regeringen maar na enige kik van de EC weer de wet veranderd. Moeten wij dan ook nog op cursus om deze wijzigingen van de wet bij te houden?
    Wordt het niet eens tijd dat wij de barricaden gaan beklimmen omdat wij dit beleid niet meer pikken. Ik ben helemaal geen actievoerder, maar deze handelswijze maakt mij razend. Ik nodig dan ook iedereen die er het zelfde overdenkt uit contact met op te nemen om van gedachten te wisselen of er nog mogelijkheden zijn om deze ongewenste ontwikkeling te blokkeren.
    Ook de prachtige oplossing voor het nijpende chauffeursgebrek van organisaties als VERN (Vereniging Eigen Rijders Nederland) worden zo geheel ongedaan gemaakt. Dit uitzendbureau, welke ook “De Oplossing” heet, zorgt er voor dat de cliënt een volledige baan krijgt ingevuld door 2 ervaren chauffeurs die al met leeftijd ontslag zijn en ieder dus een halve week werken.
    Zo werkt BV Nederland het dus in de hand dat er steeds meer Nederlandse bedrijven hun vloot “uitvlaggen” om onder deze absurde en steeds wijzigende regelgeving uit te komen. Op deze manier zie ik de ooit zo florerende transporttak, welke 24% van het derde landen vervoer binnen Europa voor hun rekening nam geheel naar de kl…. gaan.
    Wat we in al die jaren met beestachtig hard werken hebben opgebouwd wordt door “onze eigen” regering nu weer om zeep geholpen. Meer dan schandalig!!!!!

  • Jos

    Laat men bij het CBR de komende 2 jaar eerst hun eigen problemen oplossen.
    Ondertussen zijn alle beroepschauffeurs, geboren voor 01-07-1955 met pensioen en is dit gezeik van de baan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer