Ga naar hoofdinhoud

Actros met RMO-oplegger èn elektrische VMI voor Kenkhuis

Afgelopen week leverden Wensink Doetinchem, TTGNO Lochem en de Franse tankbouwer G. Magyar een bijzondere tankwagen aan melktransporteur Kenkhuis uit Wierden. De tanktrailer, een zogeheten Rijdende Melk Ontvangst (RMO), is voorzien van een elektrisch aangedreven Volume Melk Installatie (VMI), de eerste die in Lochem is geproduceerd. De trailer wordt getrokken door een Mercedes-Benz Actros 2143, een unicum in het RMO-vervoer. “We zijn dan ook trots op deze indrukwekkende combinatie”, zegt Alfons Duteweert van TTGNO Lochem.

Kenkhuis haalt, in opdracht van FrieslandCampina, melk op bij boeren. Voertuigen aan FrieslandCampina geleverd moeten aan strikte voorwaarden voldoen. Zo mag een RMO-trailer inclusief lege VMI niet zwaarder zijn dan 8200 kilo en een truck niet zwaarder dan 7000 kilo. Voorwaarde is ook dat een VMI elektrisch moet worden aangedreven en een Q-Max ofwel pompcapaciteit van minimaal 1700 liter per minuut moet hebben. Het is de drie samenwerkende partijen gelukt een wagen te leveren die ruimschoots aan deze eisen voldoet en dus het vervoer van 36 duizend liter melk over de weg mogelijk maakt. “Bovendien is onze installatie SGS en NMI gecertificeerd”, aldus Duteweert.

Lex Wildebeest (Wensink Doetinchem), Jan en Jeroen Kenkhuis (Firma Kenkhuis Wierden), Jan en Simon Bargeman (G. Magyar) en Alfons Duteweerd (TTGNO Lochem) en de monteurs die aan de trailer hebben gewerkt.
Lex Wildebeest (Wensink Doetinchem), Jan en Jeroen Kenkhuis (Firma Kenkhuis Wierden), Jan en Simon Bargeman (G. Magyar) en Alfons Duteweerd (TTGNO Lochem) en de monteurs die aan de trailer hebben gewerkt.

Voor Kenkhuis is het soms behoorlijk manoeuvreren op een boerenerf en dus is een tanktrailer met meedraaiende assen een absolute must. Een trailer met stangenbesturing – meest stabiel en minst storingsgevoelig – heeft de voorkeur, maar deze is over het algemeen zwaar. “Het is ons echter gelukt er een te produceren die toch binnen de eis van 8200 kilo valt”, vertelt Simon Bargeman van G. Magyar. “Ook onze Mercedes-Benz Actros, met zware negen tons PVG-20161201-0014vooras, blijft met 6800 kilo binnen de normen”, vult Lex Wildenbeest van Wensink Doetinchem aan. “Vaak zie je een wat iele truck voor een trailer als deze, maar ondanks het relatief lage gewicht heeft onze truck een zeer imposant voorkomen. Zo zetten we met Mercedes graag onze eerste stappen in de markt van het RMO-vervoer.”

Dat TTGNO Lochem sinds 1 januari 2016 een meermerkenbeleid voert, met ook het merk Mercedes-Benz, helpt bij het betreden van de markt. “Deze firma krijgt nu steeds meer kennis van Mercedes-Benz en dat opent natuurlijk deuren”, stelt Wildenbeest. Kenkhuis was altijd al klant in Lochem. “Toen ze Mercedes-Benz gingen leveren, is Lex bij mij geweest. Het was een goed gesprek, wat voor vertrouwen zorgde.” Het lage gewicht van de Mercedes verraste Kenkhuis, het gunstige brandstofgebruik en de hoge restwaarde klonken hem als muziek in de oren. “Pluspunt is ook de goede service onder één dak, ik kan er met zowel de Actros als de RMO-trailer inclusief VMI terecht.” Om de tankwagen officieel in gebruik te nemen, organiseerde Kenkhuis zelfs een feestje voor familie, vrienden en bekenden. “Nat maken, noemen we dat in Twente.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer