Ga naar hoofdinhoud

Afzet trucks na piek in 2018 naar lager niveau

Leveranciers van trucks en trailers zien de Nederlandse afzet in 2018 pieken en afnemers zijn optimistisch over de toekomst. Toch volgt in 2019 een stap terug. Er hoeft minder te worden vervangen, er rijden steeds meer buitenlandse trucks op Nederlandse bodem en in afwachting van de komst van zware elektrische trucks in 2020-2021 is de verwachting dat distributeurs een deel van de investeringen gaan uitstellen. Dit blijkt uit de nieuwe assetvisie trucks en trailers van ING Economisch Bureau.

Bekijk de complete assetvisie onderaan dit artikel

De afzet van nieuwe trucks neemt toe naar 15.500 trucks in 2018 (+4 procent). Dit is ruim meer dan het langjarig gemiddelde van 12.700 en het hoogste punt in tien jaar. De afzet van trailers bereikt in 2018 zelfs een recordniveau op 16.500 (+5 procent). In 2019 wordt in beide markten een lagere afzet verwacht. Dit komt bij trailers vooral door minder vervangingsinvesteringen, maar bij trucks speelt er meer.

Groeipotentieel truckafzet beperkt door invloed buitenlandse trucks

Anders dan bij trailers is de afzet van trucks in Nederland steeds meer afhankelijk van de binnenlandse markt. Door toenemende inzet van buitenlandse voertuigen, neemt de inzet van Nederlandse voertuigen beperkt toe. Ook worden voertuigen efficiënter benut met behulp van ICT en ladingplatforms. Bij elkaar is daarmee ondanks de goed draaiende economie minder behoefte aan uitbreiding van het Nederlandse truckpark.

Komst zware elektrische trucks binnen 2 à 3 jaar leidt na 2018 tot uitstel investeringen 

Brede introductie van zware elektrische trucks gaat in aanloop naar zero-emissie stadsvervoer in 2025 voor verandering zorgen. De afzet van elektrische trucks zal na 2020 echt gaan groeien, maar kan in afwachting van brede introductie na 2018 eerst leiden tot uitstel van investeringen. Michiel Bremmers, Assetmanager trucks en trailers ING Lease: “We staan aan de vooravond van introductie van elektrische trucks. Naarmate de komende vijf jaar meer merken op de markt komen, de prijzen gaan dalen en de CO2-uitstoot hoger op de agenda komt te staan, wordt dit voor transporteurs interessanter.”

[pdf issuu_pdf_id=”180314074553-e935921613b246809951e5250f9dc707″ width=”640″ height=”480″ layout=”1″ bgcolor=”FFFFFF” allow_full_screen_=”1″ flip_timelaps=”6000″ ]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer