Kilometerheffing reëel aan formatietafel • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Kilometerheffing reëel aan formatietafel

De politieke partijen die onderhandelen over een nieuw regeerakkoord hebben aan de formatietafel regelmatig gesproken over een vorm van beprijzing van het wegtransport en hier zelfs mee overlegd met de transportsector. Dat melden diverse media.

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vindt het idee van kilometerheffing op zich een logische gedachte. Directeur Ad Toet tegen de NOS: “Onze buurlanden hebben ook zo’n systeem.”

Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt dat een kilometerheffing alleen zin heeft als die voor al het verkeer geldt. “Anders sta je als vrachtwagenchauffeur betaald in de file. Een kilometerheffing voor uitsluitend vrachtverkeer zorgt niet voor verbeterde mobiliteit”, zegt een woordvoerder.

Evofenedex is bang voor economische schade en daarom mordicus tegen. “Een vorm van betalen naar kilometer per vrachtauto zoals het nieuwe kabinet nu mogelijk voorstaat, lost alleen files op als alle voertuigen in het systeem worden meegenomen”, waarschuwt de ondernemersvereniging.

Die heffing waarover de beoogde coalitiepartijen praten kan overigens verschillende gezichten hebben. De wegenbelasting kan verhoogd worden, evenals de kosten voor het eurovignet. Ook de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens is dus bespreekbaar, al lijkt de nieuwe coalitie daar wel verdeeld over. D66 en ChristenUnie hebben de kilometerheffing in hun verkiezingsprogramma’s staan. Volgens berekeningen van het Centraal Planbureau kan die 1 miljard euro opleveren.

Bron: Telegraaf, NOS

 

3 reacties op “Kilometerheffing reëel aan formatietafel

  • NABOTH CORNELIS VAN LUIJK

    Hoeveel brengt het eurovignet nu per jaar op? En als men toch kilometerheffing wil invoeren, wat gaat de invoering van dit systeem dan niet kosten. Ik denk , dat men dan beter de prijs van het vignet kan verhogen.

  • T. de Vries

    Dat wat het op kan brengen wordt al jarenlang niet gehaald door onwil om te handhaven. Nog erger is dat inmiddels Euro 5 de norm is voor vrachtauto’s. Het eurovignet kent alleen de classificatie Euro 3 en hoger en het bedrag staat al jaren vast op € 1250,- jaar. Bovendien hebben België en Duitsland nu een eigen tolsysteem en je hebt het nu alleen nog nodig in Denemarken, Luxemburg, Nederland en Zweden. De hoeveelheid van autosnelweg km’s is dus veel minder geworden alleen had dat geen invloed op de prijs, die is gelijk gebleven € 1250,- (Geen korting voor minder snelweg km’s en schonere euronormen Euro 6 kost hetzelfde als Euro 3). De waanzin zal nog wel verder gaan, boven op de verplichting van het eurovignet is nu een extra km-heffing alleen voor vrachtverkeer. Bij het eerste paarse kabinet is ook het “tijdelijke kwartje van Kok” ingevoerd met in het begin nog een compensatie middels teruggaaf paarse diesel accijns. Dit werd te omslachtig dus de teruggaaf is gestopt en de heffing is gebleven. Men houdt de burger en transportondernemers voor dat de Nederlandse staat niet zonder het mobiliteitsfonds kan. Hoeveel er inmiddels inzit en waar het voor gebruikt wordt wordt stil gehouden, het zal enige miljarden zijn die door automobilist op benzine en door transportbedrijven op diesel zijn opgebracht.Personenauto’s op diesel hebben extra pech, die zijn nooit gecompenseerd voor de paarse diesel accijns, ook de MRB is niet aangepast.Hoe dan ook iedereen in Nederland moet geplukt worden, dus u en ik als consumenten ook uw inkopen in de winkel enz. worden weer een klein beetje duurder. En dan nu het dwaze idee een extra km heffing voor vrachtverkeer om de tekorten van deze gulle overheid in te lopen. Het handhaven voor buitenlandse trucks laat nog steeds te wensen over dus die hebben geluk, Nederland laat na deze te beboeten. Gewoon een niet autoweg gebruiken om Nederland in te komen dan mis je controle camera’s op de grensovergang of net daarna. Stilzetten van buitenlandse trucks gebeurt nagenoeg niet.

  • Het is blijkbaar wachten tot bij ons ook het vignet afgeschaft wordt en vervangen wordt voor een kilometerheffing. Dan zijn we de laatste in het rijtje van buurlanden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer