Ga naar hoofdinhoud

Belgen ongelukkig met nieuwe cabotageregels

De cooldownperiode van zestig dagen die vastzitten aan de nieuwe cabotageregels stemmen Belgische transporteurs ongelukkig. Dat meldt Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV). Steeds meer van het Belgische wegtransport vindt over de landsgrenzen plaats.

De TRAN-commissie heeft gestemd over de Europese transportregels van het Mobility Package. De meeste voorstellen werden weggestemd, waardoor de afhandeling van het Mobility Package opnieuw vertraging oploopt. Wat wel werd goedgekeurd is de verplichte terugkeer van het voertuig naar het thuisland na drie dagen cabotage. Een vrachtwagen die voor internationaal vervoer wordt ingezet, moet minstens om de vier weken huiswaarts keren.

Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) vindt dat opnieuw te weinig stappen vooruit werden gezet, in de richting van een evenwichtige markt. De oneerlijke concurrentie tussen West- en Oost-Europa houdt zo aan. Als het voorstel rond de verplichte terugkeer ook de plenaire zitting van het parlement overleeft, dan wordt het evenwicht tussen West en Oost wel licht hersteld.

TLV maakt een kanttekening bij de nieuwe cabotageregels: ook een cooldownperiode van zestig uur zou gelden. “Transporteurs uit kleine landen, zoals België, voeren meer opdrachten uit over de grens. De maatregel moet oneerlijke concurrentie uit lageloonlanden tegengaan, maar heeft ook voor de Belgische transporteurs een negatief effect. Zij zullen telkens zestig uren moeten wachten om hun activiteiten, die nog steeds in belangrijke mate in de grote buurlanden gebeuren, voort te zetten”, klinkt het. “Het mes snijdt aan twee kanten.”

De TRAN-commissie stemde onder meer tegen de voorstellen over de rij- en rusttijden en detachering. Dat betekent dat het verbod voor vrachtwagenchauffeurs om hun lange weekendrust door te brengen in hun voertuigcabine voorlopig blijft. TLV staat achter dat verbod  en pleit voor menswaardige omstandigheden voor chauffeurs om hun lange weekendrust door te brengen.,. Alleen wordt het bestaande verbod in de meerderheid van de lidstaten niet gecontroleerd of vervolgd.

Ook de administratieve rompslomp die komt kijken bij detachering, door de verschillende regels voor elke Europese lidstaat, blijft voorlopig. En dat stemt TLV minder gelukkig: “Het enorme papierwerk kost ondernemers, en zeker de kmo’s, handenvol geld. We hopen dat een snelle herwerking van de voorstellen voor het Mobility Package verbetering brengt.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer