Boonstra Transport wil al langere tijd gaan rijden met een elektrische trekker met 44 ton treingewicht. Vorig jaar presenteerde het trots een elektrische Ginaf Dura Truck, nu wordt er geswitcht naar een elektrische MAN.
Op de BedrijfsautoRAI van vorig jaar kondigde Boonstra trots de aanschaf van de Ginaf Dura Truck aan. Deze zou eerst in april worden gepresenteerd, maar in verband met leveringsproblemen is deze presentatie uitgesteld naar aanvankelijk oktober van dit jaar. ”In de afgelopen weken is echter gebleken dat onze leverancier niet tijdig aan de door ons gestelde leveringsovereenkomst kan voldoen waarop deze overeenkomst met wederzijds goedvinden is ontbonden”, meldt directeur Willem Boonstra. “Inmiddels hebben wij een nieuwe leverancier gevonden, die een bestaand concept heeft. Dit concept is modulair en kan op basis van de vereiste inzet aangepast worden. Voor de inzet van Boonstra Transport (trekker met 44 ton treingewicht) is een dergelijk voertuig nog niet gebouwd en derhalve kunnen we nog steeds spreken van een primeur.”
De trekker zal worden ingezet in de binnenstad van Groningen. Dit is niet alleen goed nieuws voor Boonstra. Ook de gemeente Groningen is verheugd met deze duurzame manier van bevoorrading in de
stad. Inzet van dit voertuig past bij de ambities van de stad, vastgelegd in het Green Deal-akkoord: de afspraken om concrete stappen te zetten om vrachtvervoer duurzamer te maken door uitstoot van roet, fijn stof, CO2 en lawaai te verminderen.
De actieradius (range) van het voertuig is 100 km op een volle lading. Dit is ruim voldoende voor de door Boonstra geplande inzet van de truck. Het voertuig zal nog dit jaar gekentekend worden. De officiële presentatie is gepland op 27 mei 2017 tijdens een open dag te Haulerwijk. Het thema van deze dag zal duurzaamheid zijn. Onlangs nam Boonstra een nieuw warehouse in gebruik waarbij zonnepanelen en aardwarmte voor een energie neutrale inzet zorgen.
In het realiseren van dit voertuig is Boonstra ondersteund door een aantal key leveranciers, te weten; DLL, Michelin, BP (Slump Oil), Art Systems, TVM en Wijlhuizen.