Ga naar hoofdinhoud

Boordcomputers corrigeren chauffeurs

Transportbedrijven zetten in toenemende mate hun boordcomputers in om chauffeurs direct feedback te geven over hun rijgedrag. Het voordeel is duidelijk: het rijgedrag wordt nog tijdens de rit en niet pas achteraf gecorrigeerd. Welke aspecten zijn van belang bij rijstijlanalyse in de cabine? En wat zijn de ervaringen van de transporteurs?

Boordcomputers corrigeren chauffeurs

Dat chauffeurs feedback krijgen over hun rijgedrag, is niet nieuw. Alleen gebeurt dat meestal achteraf, op momenten dat de chauffeur de rit alweer lang vergeten is. Die feedback is dan gebaseerd op de informatie uit het motormanagementsysteem die via de boordcomputer naar kantoor wordt verstuurd, zoals rijsnelheid, toerental en brandstofverbruik. Met behulp van softwaresystemen kunnen we die informatie analyseren en in fraaie rapportages vervatten, waarvan de resultaten echter pas dagen, weken of zelfs maanden later met de chauffeurs worden gedeeld.

Als blijkt dat het rijgedrag structureel te wensen overlaat, kunnen we die chauffeur naar een training ‘Het Nieuwe Rijden’ sturen. De vraag is echter wat van die training blijft hangen als chauffeurs niet regelmatig met hun rijgedrag worden geconfronteerd. De kans is groot dat ze snel weer in oude patronen vervallen.

Direct corrigeren

Boordcomputerleveranciers hebben de afgelopen jaren programma’s ontwikkeld waarmee chauffeurs al tijdens het rijden feedback krijgen over hun rijgedrag. Een belangrijke drijfveer is duurzaamheid, getuige benamingen zoals ecodrive, eco-programma en eco-score. Door het rijgedrag positief te beïnvloeden, dalen het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en – niet onbelangrijk – de kosten. Bijkomend voordeel: de veiligheid neemt meestal toe.

Al deze programma’s registreren continu het rijgedrag van de chauffeur. Als dat rijgedrag niet aan de vooraf vastgestelde normen voldoet, maakt de boordcomputer de chauffeur daarop attent. Het rijgedrag wordt dus niet pas achteraf, maar direct gecorrigeerd.

Het is belangrijk om chauffeurs alleen te corrigeren op punten waarover ze controle hebben. In grote lijnen zijn er vijf punten waarop het rijgedag het brandstofverbruik beïnvloed: te hoge rijsnelheid, te snel accelereren, te snel afremmen, te hoog en onrustig toerental en te lang stationair laten draaien. Bandenspanning is een zesde element waarop chauffeurs invloed hebben, maar niet op elk moment tijdens de rit.

Chauffeurs direct afrekenen op het brandstofverbruik, is niet fair. Het verbruik wordt immers voor een belangrijk deel ook bepaald door het type voertuig, de staat van het voertuig, het type brandstof en het gewicht van de lading: elementen waarop chauffeurs geen invloed hebben. Ook op de route die ze volgen en het landschap waarin ze rijden (een berglandschap of een vlakke polder), is doorgaans een vast gegeven.

Verschillende normen

Wie zijn chauffeurs tijdens het rijden feedback wil geven over het rijgedrag, moet over een paar zaken goed nadenken. Allereerst over de mate waarin chauffeurs gecorrigeerd worden. Krijgen ze een signaal op elk moment dat ze te snel optrekken of met een te hoog toerental rijden? Of kijkt de boordcomputer niet naar afzonderlijke momenten, maar geeft het alleen een score voor het totale rijgedrag van de hele rit?

Een ander aandachtspunt betreft de wijze waarop chauffeurs feedback ontvangen. Dat kan via het scherm van de boordcomputer, maar dat wordt tijdens het rijden meestal gebruikt voor navigeren. Een veel directere manier van feedback geven is het gebruik van geluid, denk aan een geluidstoon of een stem die de chauffeur corrigeert.

Tot slot de norm waaraan het rijgedrag wordt afgemeten. Voor bijvoorbeeld de rijsnelheid en het onnodig stationair laten draaien kunnen in principe normen worden vastgesteld die gelden voor elk voertuig in alle omstandigheden. Voor boordcomputers die het totale rijgedrag van de hele rit meten, zijn dergelijke normen niet voldoende. Voor het totale rijgedrag maakt het immers een groot verschil of de chauffeur actief is in stadsdistributie of in internationaal goederenvervoer. In dat geval is het zaak om voor verschillende activiteiten verschillende normen te hanteren.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer