fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘Chauffeurstekort grootste bedreiging van fleetmanagers voor de komende vijf jaar’

Een chauffeurstekort vormt een grote bedreiging voor fleetmanagers in zowel Europa als Amerika, zo blijkt uit onderzoek van Descartes. 72 procent van de respondenten ziet dit tekort zelfs als de grootste zorg voor de komende vijf jaar.

De logistieke en vervoersbedrijven staan voor grote uitdagingen. Door de continue technologische veranderingen, extra regelgeving en de toenemende veeleisendheid van klanten wordt het voor bedrijven steeds moeilijker om op zo’n efficiënt mogelijke manier aan al die eisen te voldoen. Het onderzoek laat verder zien dat kostenverlaging de grootste operationele uitdaging voor bedrijven is (67 procent van de respondenten), gevolgd door het aansturen van de prestaties en het gedrag van de chauffeurs. Om zich voor te bereiden op de veranderingen, gaan bedrijven vooral investeren in technologie en het wijzigen van de vlootstrategie.

De grootste invloed op het vlootbeheer in de komende vijf jaar is, zoals gezegd, het chauffeurstekort. Op de tweede plaats staat het toenemende aantal eisen die klanten stellen. Dat heffen de bedrijven op met technologische oplossingen om de bezorgopties te verruimen en additionele services te kunnen aanbieden. In de komende twee jaar voorzien zij de grootste investeringen in rittenplanning en track & trace. Deze elementen worden als belangrijkste voor een effectief vlootbeheer genoemd.

“Hoewel verlaging van de kosten een belangrijke uitdaging is waarmee fleetmanagers te maken hebben, ligt het chauffeurstekort op de loer als de grootste bedreiging voor de komende vijf jaar”, zegt Albert van Roekel, Senior Consultant Routemanagement bij Descartes. “Daarnaast zijn er de hogere verwachtingen op het gebied van klantenservice, die de aanzet geven tot groeiende concurrentiezorgen en tot nieuwe operationele druk, waarmee vlootbeheer wordt geconfronteerd. Het onderzoek laat zien dat top presterende bedrijven zich minder richten op besparing van kosten, maar juist meer op toekomstgerichte opties om waarde te creëren, zoals verbetering van de klantenservice door middel van automatisering.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer