Nieuws

De voordelen van duurzaam bandenmanagement zijn groter dan eerder verondersteld. Dat blijkt uit de nieuwste berekeningen van Profile Tyrecenter Truck Europe. De marktleider heeft data-analyses uitgevoerd bij middelgrote truckvloten in Nederland. Voeren transporteurs strakker de regie over uitlijning, de juiste bandenspanning en zijn banden goed gebalanceerd, dan zal de sector bijna een half miljard kilo minder CO² uitstoten. Dat maakt de recente eis van de Europese Commissie haalbaarder dan gedacht.

De Europese Commissie wil de CO²-uitstoot van zware voertuigen met wettelijke maatregelen aan banden leggen. Het gaat om een CO²-reductie van dertig procent.

Een aantal auto- en truckfabrikanten spreekt van onrealistisch zware eisen. De berekeningen van Profile Tyrecenter Truck Europe bieden de sector nieuw perspectief, zegt directeur René van Maasakkers. “CO²-reductie is niet eenvoudig, maar duurzaam bandenbeleid is een flinke stap in de goede richting. Op milieugebied kunnen transporteurs een enorm verschil maken: het gaat om een CO²-reductie van 427.992.138 kilo.” De juiste uitlijning en bandenspanning doen volgens de merkonafhankelijke marktleider de grootste duit in het zakje. Verkeerde uitlijning kan een CO²-besparing opleveren tot 4,5 procent. Bij bandenspanning gaat het om 1,7 procent.

De calculatie van Profile wordt gestaafd door cijfers het rapport ‘Truck van de Toekomst’ van onderzoeksbureau TNO. Het rapport adviseert kansen te verzilveren, maar signaleert ook een gebrek aan kennis. Van Maasakkers: “Deze kansen worden op dit moment niet massaal verzilverd wegens onbekendheid van bedrijven met de te treffen maatregelen en onduidelijkheid over effectiviteit, betrouwbaarheid en de business case in de praktijk.”

De CO²-reductie gaat hand in hand met brandstofbesparing. Volgens Van Maasakkers zijn de meeste transporteurs daar wel van op de hoogte. Toch zijn er nog genoeg bedrijven die meer kunnen profiteren van duurzaam bandenmanagement. Duurzaam bandenmanagement volgens Profile is preventief uitlijnen, fleetcheck met banden op spanning brengen, stikstof voor vasthouden bandenspanning, balanceren alle posities, herprofileren, vernieuwen en toepassing van de juiste typen banden. “Volgens onze berekeningen bezuinigt een middelgroot wagenpark dankzij duurzaam bandenmanagement jaarlijks 210.000 euro. Dat is keiharde winst. Ons advies: laat een professional ernaar kijken, voer beleid en maak het top-of-mind binnen de hele organisatie”, aldus Van Maasakkers.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven