Ga naar hoofdinhoud

Update en meer foto’s nieuwe Scania

Met grote nadruk op de verantwoordelijkheid voor het milieu introduceerde Scania gisteren de lange verwachte generatie nieuwe zware trucks. Die, zoals men kon verwachten weer zuiniger geworden is. Tot vijf procent minder verbruik ten opzichte van het huidige model. De cabine kreeg meer binnenruimte. Het exterieur is onmiskenbaar een Scania maar wel wat vierkanter dan we gewend zijn.

scania 3Wat het eerst opvalt is de veel bredere voorkant van de truck. Met name de vormgeving van het dakdeel boven de voorruit oogt veel massaler en doet zonder zonnekap (optie) wat kaal bijna Duits aan. Ook de typische spiegelbezetting is gewijzigd. De nieuwe spiegels zitten duidelijk hoger en sluiten daarmee meer aan bij wat de andere merken doen. Het zicht lijkt echter prima in orde dankzij de vrij smalle A-stijl en de dunne spiegelkappen.

Onderhuids zijn de wijzigingen talloos. Scania blijft de huidige moterenreeks gebruiken maar wist daar toch nog weer drie procent brandstofreductie te bewerkstelligen. De rest komt uit een betere aerodynamica. Ook de versnellingsbak is gewijzigd en zou nu veel sneller schakelen. Dat is dan goed nieuws want de vorige bak staat in de markt niet bekend als de meest verfijnde.

Een ander belangrijke wijziging is de positionering. Waar bij de vorige serie de G-cabine op de ‘brood en botertruck’ stond, wordt dat bij de nieuwe reeks de R-cabine met een zeer lage motortunnnel. Op het model met de volledig vlakke vloer siert vanaf nu een S als type aanduiding de grille.

16050-056-600x596

Het interieur van de truck is volledig vernieuwd. Omdat de vooras zes centimeter meer naar voren verplaatst is, staat ook de stuurstang verder naar voren met als gevolg een smaller dashboard en dus meer binnenruimte. Daardoor is het bed nu standaard 80 centimeter breed en traploos uit te trekken tot 100 centimeter. Tot 90 centimeter hoeft daarvoor de stoel niet naar voren verplaatst te worden. Het volledig nieuwe dashboard heeft een multikleuren display en een overzichtelijke layout. Opvallend is dat de lichtschakelaar verhuisd is naar op de deur bij de spiegelverstelling.

Scania wees met grote nadruk op de sterk verbeterde connectivity van de truck. Die moet zorgen voor een zo hoog mogelijke uptime en zo min mogelijk verspilling van rijtijd. Een en ander past in de voortrekkersrol die het merk zich toedicht op het gebied van duurzaamheid.

De productie van de eerste trucks in de R en S-serie begint vanaf vandaag. Toch zal het nog even duren voor elke potentiele klant zijn bestelling op het erf heeft staan. De opvolgers voor de huidige G- en P-series is eerst vanaf midden volgend jaar te verwachten. Daarna komen pas de bouwvoertuigen.

Spoedig meer nieuws over de nieuwe Scania voertuigen.

30 reacties op “Update en meer foto’s nieuwe Scania

  • Ted

    Leuke DAF
    Vierkant hok, lijkt op oude DAF 95

  • H

    Geprobeerd om de XF na te maken met o.a de nep sky-lights

  • J P de Boer

    Een veredelde DAF

    1. piet

      ik vond de “nieuwe” daf meer op SCANIA lijken !!, maar ja smaken verschillen (gelukkig) !!

  • Henry

    Er zijn smoelwerken die mij niet aanstaan maar deze staat nu bovenaan, wat een ontzettend lelijk gedrocht, je kan wel zien dat Scania een onderdeel is van het VAG concern echt een strak Duits uiterlijk, geweldig dit is het einde van een reeks goede verkopen van Scania, alleen blinden kopen zo’n wagen of diegene die graag voor Jan met de Korte naam willen rijden, kortom wat een enorme afgang!!!!

    1. Arnold

      Henry denkt dat je een vrachtwagen koopt om zijn uiterlijk. Een transporteur koopt een vrachtwagen om zijn gebruik en verbruik cijfers. Met een fotomodel in de vorm van een vrachtwagen verdien je geen Euro’s. Die kost allen maar Euro’s en een paar prijzen in de kast omdat hij toevallig de mooiste is.

  • LG

    Mooie wagen om te zien en dan heb je alles gezegd, basis auto heeft een rijgedrag van een paard zoveel schud je heen en weer.
    Hun software om hun rand apparatuur goed te laten draaien laat het af weten..
    Waardoor veel uitval en het uit mekaar schudden van de apparatuur die verbonden is met de pto.. Ja Scania is door de mand gevallen en alleen maar geschikt voor tautliners

  • Coen

    Die hebben goed naar het design van DAF gekeken 😉

  • Theo

    Je maakt je wel erg druk Henry, let maar op Scania gaat met dit model weer goed scoren. Transportbedrijven kiezen vaak voor een goed produkt en dat is Scania zeker Wij hebben nl zeer goede ervaringen met Scania.

  • Marcel v bemmel

    Ff wennen denk

  • lars

    Ik heb altijd gezworen bij scania maar ze maken nu de grootste fout van hun bestaan wat een lelijk ding.

  • Sjaak van Leeuwen

    Jullie hebben er al mee gereden????

  • Harry

    Mooie truck, je kunt inderdaad wel zien dat hij familie is van de nieuwe VW Crafter en MAN TGE. Ook zie ik wat trekjes van de Volvo FH en Daf en natuurlijk wat lijnen van de huidige Scania. Geslaagde creatie lijkt mij.

  • Wil

    Henry zal wel een echte Iveco-rijder zijn.
    Niks ten nadelen van een Iveco meer afgunst.

  • Marcel3X

    Om in VAG termen te blijven, Scania rijdt met de cabine van de Golf 7, terwijl DAF nog steeds met de Golf 2 cabine rijdt, schande voor NL ecomie…

  • Ben Daamen

    ……………..DAF was zijn tijd al ver vooruit !

  • A.J.H van Schoonhoven

    Ze hadden beter een hele nieuwe kennen ontwerpen gericht op de chauffeur ipv afkijken bij de andere truckbouwers zo’n vierkant hok was mooi bij de oude scania 140 maar niet bij de nieuwe en die 5% brandstof besparing is alleen gehaald in de windtunnel en niet beladen met 30 ton of zo.

  • nab

    Heeft men het complete dak in Eindhoven laten maken, wat een na apers.

  • lars

    Sjaak, er word toch niks over het rijden gezegt? Nee niet mee gereden en hoe goed hij misschien ook rijd hij blijft afgrijselijke lelijk en dit blijft de grootste fout van scania tot nu toe

  • Peter

    Wat een prachtig model hebben de Zweden weer neergezet. Innovatief en verfrissend. Heb hem gisteren in het echt mogen bewonderen en kan niet anders zeggen dat hij een zeer luxe afwerking heeft.
    Ze zijn weer helemaal up to date de komende jaren.

  • 1411

    Vond Scania tot gisteren deze cabine uitkwam de mooiste auto. Waarom al die ophef en geheimzinnigheid? Het is niet meer dan een update weliswaar een negatieve. Wat komt deze cabine van buiten saai en lelijk over. De ontwerper(s) hebben gefaald; diegene die z’n goedkeuring gaf voor dit saaie gedrocht nog meer!!! Nee daar zijn DAF, Mercedes en Volvo toch heel wat inventiever geweest (hoewel ik de Volvo ook niet mooi vind).

  • Chris

    Beste Henry,

    Over smaak valt natuurlijk te twisten. Maar denk je nou echt dat een vrachtwagen alleen ontworpen wordt puur op uiterlijk? In de transportwereld is dit nou niet bepaald het belangrijkste. Ik denk dat deze truck ontzettend goed gaat verkopen en wel om het volgende. Hij is in alles vooruitlopend: Aerodynamisch, verbruik, veiligheid, optimale motorefficiëntie en ga zo maar door. Als men duizenden kilometers per jaar rijd en je pakt op het verbruik een paar procent scheelt dit aardig wat geld op jaarbasis. Daarnaast is de nieuwe truck van binnen echt stukken beter geworden. En dit is de plek waar de chauffeur de meeste tijd doorbrengt.

    Daarnaast vind ik het wel een mooie bak.

  • VAN BERWAER FRANK

    Heb gisteren de auto is het echt gezien. Is stukken knapper dan op foto. Wel lijkt mij de frontgrille van de gewone R meer geslaagd dan die van de S-serie met vlakke vloer. Maar zoiets is natuurlijk persoonlijk

  • G.W.

    En toch is het weer een auto die het meest op een vrachtauto lijkt.

  • G.W.

    En toch is het weer een auto geworden die het meest op een vrachtauto lijkt.

  • Peter Jan Bekhuis

    Geef het een kans, het is even wennen maar denk dat dit wel gaat verkopen…vlakke vloer is altijd goed…..meer binnenruimte en voorwiel stuk naar voren geplaatst, nou dan rijdt waarschijnlijk ook beter…lijkt me top!!!

  • Henry

    Sjaak in dit wanproduct wat uitstraling heet daar wil je niet in gezien worden, behalve een uitgemolken Oostblokker dan, want die worden al helemaal lyrisch geil van dit soort wagens, en neen ik heb er niet mee gereden en dat hoeft ook niet, het gaat om het uiterlijk en het oog wil ook wat nietwaar en dit is een regelrechte slechte smaak van de tekenaars van Scania, oeps de heren/dames van VW natuurlijk want Scania zelf heeft niet meer zoveel in de melk te brokkelen daar, allemaal Duits wat de klok slaat, maar dar geldt hetzelfde voor Renault, allemaal Volvo die daar de dienst uitmaakt.
    Komt ook waarschijnlijk omdat ik ruim 40 jaar met uitsluitend Volvo’s heb mogen rijden/werken en een heel enkele keer een DAF XF als Demo, prima karretje daar niet van maar eens een Volvo altijd een Volvo en oh ja ik seinde wel altijd naar de Scania’s die mij voorbij kwamen hoor, je hebt nu eenmaal van die zielige figuren die dat namelijk niet doen!

  • Ron Lacet

    Nog steeds van die inkeping van het bed achter de stoelen . Dus geen groot en breed bed met dikke matras uit 1 stuk zoals Daf dit heeft. Moeilijk te zien maar ook de koelkast is nog steeds klein. Ondanks dat Scania onderdeel is van VW hebben ze qua bedden en koelkast niet goed bij MAN gekeken. Een gemiste kans. Scania nee dank u.

  • Dps

    Scania 4serie en de huidige Volvo werden ook eerst afgebrand en nadat mensen eraan waren gewend vonden/vinden ze het allemaal erg mooi. Afbranden is nu eenmaal het makkelijkste om te doen. Geef het eerst even een kans voordat je gaat afbranden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer