ELVIS: ‘Uitbreiding Maut kan einde bedrijf betekenen’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

ELVIS: ‘Uitbreiding Maut kan einde bedrijf betekenen’

De uitbreiding van de Duitse Maut naar Bundesstrassen kan levensbedreigend zijn voor transportbedrijven en logistiek dienstverleners. “De overheid heft op deze manier een soort van belasting. Gezien de toch al krappe marges in de logistieke sector, bemoeilijkt dit onze activiteiten aanzienlijk, “bekritiseerde Jochen Eschborn, CEO van ELVIS AG, het Europese samenwerkingsverband van transportbedrijven. Daarenteen zouden verladers alles in het werk stellen om prijsstijgingen voor zendingen te voorkomen of deze door te berekenen aan de consument.

Volgens Eschborn is het bijzonder vervelend dat de nieuwe Maut-tarieven voor het komende jaar nog niet zijn vastgesteld. Logistieke dienstverleners kunnen op die manier geen planningen maken.  “Calculaties en onderhandelingen met opdrachtgevers hebben nu eenmaal tijd nodig. De nieuwe tarieven zullen hoger zijn dan de oude, dus transporteurs moeten dit complexe proces in korte tijd twee keer doorlopen”, legt Eschborn uit. “Daarbij komt nog dat door de hogere Maut-tarieven de marges zullen krimpen en dat het voorbestaan van transportbedrijven bedreigd kan worden.”

Bedrijven die actief zijn in distributie worden namelijk door de uitbreiding van de Maut naar Bundesstrassen zwaar getroffen. Voorheen was slechts een kwart van de distributieritten belast met Maut. De uitbreiding van de Maut betekent dat ook distributievervoer extra belast wordt, volgens ELVIS met circa 40 procent. De consument moet daarom voorbereid zijn op het feit dat levering van e-commerce bestellingen in de toekomst duurder zullen worden. “En dat krijgt het transport weer de zwarte piet toegeschoven”, klaagt Eschborn.

Hij denkt dat vervoerders ook de Bundesstrassen gaan ontwijken en alternatieve routes gaan kiezen over Landstrassen en door steden en dorpen. De congestie daar zal toenemen. “Je hoeft geen profeet te zijn om te voorspellen dat het imago van onze industrie  daardoor zal blijven lijden”, aldus Eschborn. Hij weet ook wat de volgende beperking voor transportbedrijven zal zijn: toegangsverboden voor trucks op Landstrassen. “Dat zou ongekend zijn voor de hele branche. Efficiënt werken wordt voor de transportsector moeilijker dan ooit”, aldus Eschborn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer