fbpx Ga naar hoofdinhoud

Fleetsharing moet efficiency enorme boost geven

Het Vlaamse Instituut voor Logistiek (VIL) onderzoekt of transportbedrijven te porren zijn voor fleetsharing: het delen van hun transportmiddelen als ze deze niet gebruiken om zo kosten te reduceren en extra omzet te genereren. Het project heeft de naam Cambion gekregen en acht Vlaamse transporteurs gaan er in meedraaien.

Autodelen is al een bekend gegeven, evenals het gebruik maken van een deelfiets, maar welke transporteur of eigen vervoerder gaat zijn vrachtwagen uitlenen aan de buurman of misschien wel de concurrent? Met het project Cambion wil VIL onderzoeken of het principe van autodelen ook toe te passen is in de logistieke sector door middel van fleetsharing.

Bedrijven stemmen hun transportcapaciteit af op piekperiodes, maar deze piek- en dalmomenten kunnen sterk verschillen per bedrijf. Daarom zou fleetsharing een oplossing kunnen zijn. Met dit project wil VIL nagaan of het mogelijk is om bedrijfsvoertuigen te delen en daardoor kosten te reduceren, extra omzet te genereren door het verhuren van vrije capaciteit of extra opdrachten te kunnen uitvoeren als gevolg van de toegenomen flexibiliteit. Ruimere benutting van materieel en gedeelde kosten kunnen ook kortere afschrijvingsperiodes mogelijk maken en op die manier toegang bieden tot het nieuwste en meest duurzame (Euro-normen) materieel.

VIL zal de huidige situatie en de belemmerende factoren, zoals onder meer de vergunningsplicht en de aansprakelijkheid, in kaart brengen en er oplossingen voor zoeken. Er zal een ideaal samenwerkingsmodel opgesteld worden, met de bijhorende juridische vereisten. Dit model zal getest worden bij de projectdeelnemers. “VIL zal bovendien een simulatiemodel opstellen om matches tussen bedrijven bloot te leggen. Bijvoorbeeld grote winkels en depots die ’s nachts worden beleverd en distributiecentra waar overdag goederen worden opgehaald vormen een mogelijke match om voertuigen te delen”, aldus VIL projectleider, Eva Gezels.

Acht bedrijven zetten mee hun schouders onder dit project, te weten Deny Logistics, Eutraco, Exsan (Sany Group), Gilbert De Clercq, Remitrans, Transport Lux, Transport Vanschoonbeek – Matterne en Vincent Logistics. Ernest Lux van Transport Lux: “In de nieuwe maatschappij zal er meer en meer een sharing mentaliteit bestaan, waar autodelen deel van uitmaakt. Als bedrijven dienen wij eveneens meer samen te werken en uitwisselingen te doen van personeel / materieel onderling om kosten te besparen en meer efficiëntie te bereiken. Daarom: lets share to be more efficient”, aldus zaakvoerder Ernest Lux.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer