Nieuws

Een echte verrassing uit Eindhoven: de DAF CF Electric, een co-productie van DAF Trucks en busfabrikant VDL Groep. Al langer werkte VDL aan een elektrische truck, woensdag werd die gepresenteerd als DAF CF Electric. TTM.nl was erbij en reed als allereerste met de nieuwe elektrische DAF!

VDL noemde vorig jaar november al dat er een pilot met een elektrische truck zou komen, en nu is die dan realiteit. Maar wel in een DAF CF die uiteindelijk als echt DAF product in de markt wordt gezet. “DAF Trucks werkt zoals bekend aan de elektrificatie van aandrijflijnen voor duurzaam transport. Ergens in dat proces zijn we VDL tegengekomen. Een goede buur natuurlijk. Uiteindelijk bleek VDL een heel goede partner om samen een elektrische distributietruck in te gaan zetten”, vertelt hoofd ontwikkeling Ron Borsboom van DAF Trucks aan TTM.nl.

VDL is een technologisch toonaangevende onderneming met aanzienlijke ervaring op het gebied van elektrificatie van bedrijfsvoertuigen, met name bij bussen voor het openbaar vervoer. “VDL heeft bewezen leidend te zijn op het gebied van volledig elektrische bussen voor het openbaar vervoer. Inmiddels hebben we honderden elektrische bussen geleverd aan openbaar vervoermaatschappijen door heel Europa”, aldus Willem van der Leegte, president en CEO van VDL Groep. “De samenwerking met DAF voor deze elektrische truck is een fantastische ontwikkeling en vormt een prachtige gelegenheid voor twee Eindhovense technologiebedrijven voorop te lopen op het gebied van elektrisch aangedreven bedrijfsvoertuigen.”

De DAF CF Electric is een 4×2 trekker, ontwikkeld voor distributieverkeer tot 40 ton in stedelijke gebieden, waar één- of twee-assige trailers de standaard zijn. Het voertuig is gebaseerd op de DAF CF – de ‘International Truck of the Year 2018’ – en maakt voor de volledig elektrische aandrijving gebruik van VDL’s E-Power Technology. Deze aandrijflijn bestaat uit een elektromotor van 210 kW, die gevoed wordt door een lithium-ion accupakket met een huidige totale capaciteit van 170 kWh. De CF Electric heeft een actieradius van ongeveer 100 kilometer, waardoor hij geschikt is voor het vervoer van hoge volumes binnen de stedelijke distributie. Snelladen van de accu’s kan in 30 minuten gebeuren en het volledig opladen in slechts anderhalf uur. De CF Electric zelf weegt 9,7 ton.

De CF Electric wordt vanaf nu ingezet in een veldtest bij diverse transportbedrijven. Aangezien het om distributie gaat en goede DAF-klanten in de supermarktdistributie rijden, is het niet moeilijk voor te stellen wie dat zullen zijn, al wilde DAF zelf geen namen bekend maken. Zeker is wel dat DAF de veldtest gebruikt om te bekijken of er een businesscase valt te maken met de CF Electric, want zoals bekend is elektrische aandrijving duur. Het feit dat die kant en klaar van VDL scheelt al heel veel. DAF blijft ook de EcoChamps en Convenient trucks verder ontwikkelen. “Dit zijn hybride trucks die meer geschikt zijn voor de lange afstand. Vol-elektrische trucks al de CF Electric zijn echt bedoeld voor distributie”, legt Borsboom uit. DAF en VDL lieten al wel doorschemeren dat er behalve een 4×2-trekker mogelijk ook een 18 tons chassis wordt gebouwd wat eveneens als distributie-auto, maar ook als huisvuilchassis kan worden ingezet.

TTM.nl had de primeur om als eerste met de CF Electric te rijden. Een kort stukje weliswaar door Eindhoven maar voldoen voor een eerste indruk. De city-oplegger achter de CF Electric was geladen met slecht vijf ton lading, dus echt zwaar was de combinatie niet. De auto laat zich zeer makkelijk bedienen en is vanzelfsprekend fluisterstil. Dat klinkt eenvoudig, maar TTM.nl ervoer al eerder dat de afwezigheid van dieselgebrom en de bijbehorende vibratie de chauffeur heel wat vermoeidheid over een hele dag scheelt. De elektrische motor en transmissie werken bijzonder elegant samen. De acceleratie kan fors zijn, maar dat is nooit echt nodig in de stad. Lekker doorrijden kan wel. In het nog aangepaste dashboard zien we een volledig digitaal display, dat behalve de snelheid ook diverse parameters uit de aandrijving weergeeft. Zo zien we links een echte verbruiksmeter die na onze rit op 1,78 kW per km aangeeft. Het opladen van de batterijen kan ook door goed te anticiperen in stedelijk verkeer en gebruik te maken van de retarder. Op die manier kan er, met een beetje oefening, gereden worden zonder de bedrijfsrem ook maar aan te raken. Het dashboard en ook het display van de CF Electric zullen nog verder worden aangepast. Het display komt uit een van de VDL-bussen en daarom verscheen er bij de start nog ‘VDL Bus & Coach’ in het scherm.

Lees een uitgebreid artikel over de DAF CF Electric, inclusief een rij-impressie, in het komende nummer van TTM.nl.

2 reacties op “Foto’s en VLOG: Dit is de DAF CF Electric!

  1. J P de Boer schreef:

    Weer een situatie waarbij de Fietser de vrachtwagen niet hoort aankomen

  2. Bout schreef:

    Kunnen er geen zonnepanelen op de trailer om het accu pakket op te laden? Worden dan opgeladen tijdens rijden maar ook bij laden en lossen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven