fbpx Ga naar hoofdinhoud

Foto’s + VLOG: Mercedes presenteert elektrische Actros

Mercedes-Benz heeft woensdag in Stuttgart de eActros gepresenteerd, de opvolger van de Urban e-Truck uit 2016. Deze meer realistische elektrische vrachtwagen wordt vanaf de zomer getest in een tweejarig proefproject. Serieproductie staat op zijn vroegst op de agenda voor 2021.

De eActros is een doorontwikkeling van de Urban e-Truck, maar er is op en aan de aandrijflijn wel veel veranderd. Mercedes-Benz wilde een elektrische vrachtwagen creëren die direct in de praktijk getest kon worden. Dat gaat ook gebeuren: tien versies van de eActros gaan in twee varianten, een twee-assige 18 tons en een drie-assige 25 tons versie, rijden bij 10 vervoerders in Duitsland en Zwitserland.

Waar de Urban e-Truck nog negen accupakketten had, heeft de eActros er elf. Veel van de componenten uit de aandrijflijn zijn al eerder beproefd bij EvoBus, en daarom is serieproductie op de middellange termijn goed mogelijk. De e-Actros heeft bijvoorbeeld de ZF AVE 130 elektrische as als aangedreven as. Ook deze is overigens aangepast, waardoor er nu een bodemvrijheid van 200 mm is. Er zijn twee elektrische motoren van 400 volt, goed voor een vermogen van 125 kW elk en met ieder een maximum koppel van 485 Nm. De automatische versnellingsbak vertaalt dit naar 11.000 Nm voor elke motor, waardoor de prestaties van de eActros vergelijkbaar zijn met die van een dieseltruck. De actieradius is 200 km en met een goede laadpaal moet opladen van de 240 kWh batterijen in minimaal drie uur te doen zijn. Mercedes-Benz zet er zelf maximaal 11 uur voor. De accupakketten wegen bij elkaar 2,2 ton. Drie van de accupakketten zitten vrij zichtbaar aan het chassis, de rest zit onder de auto weggestopt. De batterijen leveren overigens niet alleen power aan de aandrijflijn, maar ook aan bijvoorbeeld de luchtcompressor, airconditioning en indien nodig de koelmotor.

Het zal wel geen toeval zijn dat eerder deze week bekend werd dat de Duitse overheid een subsidieplan voor alternatief aangedreven trucks in het leven wil roepen. Het testen van de e-Actros valt financieel in ieder geval onder een project met de naam ConceptELV. Over mogelijke aanschafprijzen is, zo ver voor mogelijke verkoop, nog niets te zeggen.

TTM.nl kon op de testbaan van Mercedes-Benz in Stuttgart al even kort met de e-Actros rijden. Daarbij valt de enorme acceleratie op, maar ook de (verwachte) stilte en rust in de cabine bij het rijden. In de cabine is weinig te zien dat het hier om een truck met alternatieve aandrijving gaat. Het dashboard en interieur is hetzelfde als anders, enkel uit het instrumentendisplay valt af te lezen dat men onderweg is met een elektrische truck.

Lees meer over (het rijden met) de e-Actros in een komende edities van TTM.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer