Ga naar hoofdinhoud

Foto’s + VLOG: Alles over Volvo’s nieuwe LNG trucks

Duurzaamheid is een hot item tegenwoordig. De zoektocht naar alternatieve brandstoffen is in volle gang en ook de transportsector ontkomt er niet aan een bijdrage te leveren aan de reductie van de CO2 uitstoot. Het gebruik van LNG en biogas als brandstof voor vrachtauto’s is dan ook in opkomst. Volvo Trucks komt nu met een FH LNG en FM LNG, zonder daarbij in te leveren op de prestaties en rijeigenschappen van de reguliere dieseltrucks. Eline de Vries was recent voor TTM.nl in Barcelona om het verhaal achter deze bijzondere toepassing te horen en de nieuwe Volvo LNG trucks te rijden.

Vrachtauto’s op Liquefied Natural Gas, ofwel: aardgas in vloeibare vorm, zijn niet nieuw. Twee jaar geleden reden er in Europa nog 1.500 trucks op LNG, inmiddels is dat aantal verdubbeld naar ruim 3.000 stuks. En die groei zet door. “Alle keuzes die we nu maken en technologie die we nu ontwikkelen, zal van significante invloed op het klimaat van de toekomst zijn. We hebben te maken met een opwarming van de aarde. Het toepassen van LNG in vrachtauto’s kan een belangrijke stap in de goede richting zijn om de globale ecologische voetafdruk te verlagen.” zegt Lars Mårtensson, Director of Environment and Innovation bij Volvo Trucks. De CO2 uitstoot is met de nieuwe Volvo FH LNG en FM LNG 20 procent lager ten opzichte van een volwaardige dieselmotor en bij gebruik van biogas en HVO (biodiesel) zelfs 100 procent.

Zero emission
Volvo’s visie voor de toekomst is niet alleen zero accidents, maar ook zero emission. Het merk wil er naar toe dat transport op den duur emissieloos kan worden verricht. Tien jaar geleden presenteerde Volvo Trucks al acht concept-alternatieven in hun vrachtauto’s om op basis daarvan de juiste keuze te maken voor de toekomst. Volgens Volvo Trucks is rijden op elektriciteit een mooi alternatief voor stedelijke distributie, dat zo’n 15 procent van het Europese transport beslaat. Maar voor de lange afstand lijkt dat nog ver weg. Aardgas biedt duidelijke klimaatvoordelen, het is in veel landen concurrerend geprijsd en er zijn voldoende reserves om het gebruik op grote schaal te rechtvaardigen.

Diesel erbij
Tot dusver zien we in vrachtwagens LNG-toepassingen gecombineerd met zogenaamde Ottomotoren, waarbij altijd een ontsteking of vonk van een bougie nodig is. Volvo Trucks kiest bewust voor een LNG truck die gebaseerd is hun bestaande 13 liter Euro 6 stap C common-rail dieselmotor. Dat betekent dat je nu op LNG kan rijden zonder in te leveren op rijeigenschappen, zoals het hoge koppel, betrouwbaarheid en brandstofverbruik. Volvo Trucks biedt daardoor een LNG-oplossing voor de grote groep in het zware distributiewerk en internationale transport.

Hoe werkt dat dan, rijden op LNG?
Tijdens het rijden wordt het ijskoude LNG opgewarmd. Een hydrolische pomp in de tank verlaagt de druk, pompt het LNG omhoog en converteert het weer tot hoge druk (CNG) bovenin de pomp voor het de tank verlaat richting motorblok. Eventele variaties in druk worden gestabiliseerd en de gasdruk wordt gereguleert tot het gewenste niveau voor injectie heeft. Om het gas tot ontbranding te brengen, wordt een geringe hoeveelheid diesel toegevoegd op het moment van inspuiten. De injector heeft daarbij twee concentric naalden, die het mogelijk maken om twee verschillende brandstoffen te injecteren.

We krijgen de kans de FH LNG en FM LNG in verschillende asconfigruaties op een testcircuit te onderwerpen aan flinke hoogteverschillen. De eerste indruk is dat je niet voelt en hoort dat je in een gastruck rijdt -het is dat de extra LNG brandstofmeter in het display je erop wijst. In de lagere regionen is er een fractie minder koppel, maar vanaf 1100 toeren zet de auto juist meer kracht bij dan de conventionele dieseltruck. Bergopwaarts rijden met, in ons geval, 30 ton is dan ook geen probleem. De zeer krachtige VEB+ motorrem in drie standen met een extra powerknop voor optimaal remvermogen bewijzen hun dienst bij de daling.

Tanken
Wat nieuw is voor een chauffeur die op een LNG vrachtauto rijdt, is de tankprocedure. Het LNG is in de tank opgeslagen bij -125 tot -140 graden celcius in een vacuum en geïsoleerdere tank onder druk van 4 tot 10 bar. Hoe kouder het LNG, hoe lager de druk en hoe meer er in de tank opgeslagen kan worden. Vanwege de extreem lage temperatuur van het gas geldt een strikte volgorde tijdens het tanken. Het dragen van beschermende handschoenen en een veiligheidsbril is daarbij noodzakelijk. Uiteindelijk kost het tanken niet meer tijd dan anders.

Rijden op LNG vraagt momenteel nog om een goede planning van de reis, omdat het gas nog niet overal verkrijgbaar is. Een belangrijk punt voor de toekomst is dan ook het uitbreiden van de LNG-infrastructuur in Europa. Onder toezicht van de Europese Unie ligt met project ‘Blue Corridor 2.0’ de focus op uitbreiding naar Oost-Europa. Nederland verkeert in vergelijking met andere landen in een goede positie als het gaat om LNG tankstations. Een Europese kaart met LNG stations is te vinden op de website van NVGA Europe (https://www.ngva.eu/get-directions).

Veiligheid vooropgesteld
Een voor de hand liggende vraag is of het rijden met gas aan boord wel veilig is. Als vanzelfsprekend heeft de tank zelf alsmede de vrachtauto meerdere intensieve tests ondergaan. Natuurlijk moet er geen methaan lekken, dus is er alles aan gedaan om gaslekkage te minimaliseren tijdens het transport, bij het tanken en in gebruik van het voertuig. De gastank is uitgevoerd met 22 mm isolatie, dat overeen komt met 9 meter spouwmuurisolatie. Zolang het LNG vloeibaar is, brandt het niet. Overigens is de kou gvaarlijker dan de brandbaarheid. Vanuit Volvo Trucks wordt de brandweer getraind in hoe om te gaan met onverhoopte incidenten waarbij een LNG vrachtauto betrokken is.

Investeren in LNG vrachtauto’s
Er zijn drie redenen die het interessant maken om te investeren in LNG:

  1. Je reduceert de uitstoot van CO2 en laat zien oog te hebben voor het klimaat. Het kan tevens de bepalende factor zijn bij verkrijgen van een opdracht; klanten leggen druk op transporteurs om de hele keten rondom hun producten zo groen mogelijk te hebben.
  2. Wetgeving zorgt voor wijzigingen in het landschap. Op steeds meer plaatsen worden (oude) diesels geweigerd en worden normen gesteld aan de maximale uitstoot van voertuigen. Het wagenpark zal mee moeten veranderen. Om ondernemers hierin tegemoet te komen, geven veel provincies hiervoor incentives uit.
  3. Tevens geldt er een economisch voordeel, zeker als er veel kilometers worden gereden. Over het algemeen is LNG in europa gemiddeld 40 procent goedkoper dan diesel. Nieuwe technologie kost echter geld. De aanschafprijs ligt daardoor hoger dan reguliere dieselauto. „We kunnen helaas nog geen bedragen noemen, maar gaan uit van ongeveer 50 procent meerprijs ten opzichte van de reguliere Volvo dieseltruck“, vertelt Jan Schouten, Dealer Sales Manager Volvo Trucks Nederland. Er geldt overigens momenteel een belastingvoordeel van 7 procent netto op de aanschafprijs. De terugverdientijd is geschat op circa 600.000 kilometer, afhankelijk van de inzet van de auto en het prijsverschil tussen gas en diesel.

Verkrijgbaarheid
Volvo Trucks FM LNG en FH LNG zijn in verschillende asconfiguraties bestelbaar vanaf de eerste helft 2018. De auto’s komen beschikbaar met 420pk (2100 Nm) en 460 pk (2300 Nm) en zijn standaard uitgerust met Volvo’s automatische versnellingsbak I-Shift. Er zijn daarbij verschillende brandstoftankvarianten mogelijk, waarbij de grootste LNG tank een actieradius kent tot 1.000 kilometer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer