De Litouwse logistiek dienstverlener Girteka Logistics ziet dat de transportsector in Europa geplaagd wordt door het chauffeurstekort, maar heeft daar zelf naar eigen zeggen geen last van. Het bedrijf nam onlangs de 10.000ste chauffeur in dienst. Het chauffeursbestand groeide het afgelopen half jaar met maar liefst 2.000 man!
Ook het wagenpark groeit en bedraagt momenteel 5000 trucks en 5.500 trailers. “Girteka kan succesvol reageren op de vraag naar transportcapaciteit en ligt op koers om in 2021 10.000 trucks en 20.000 chauffeurs te hebben”, zegt CEO Edvardas Liachovièius, CEO, Girteka Logistics. De afgelopen 10 jaar groeit Girteka met grote stappen. In 2017 groeide het zelfstandig met 30 procent in omzet, voor dit jaar staan er wederom vergelijkbare groeicijfers in de planning.”We hebben een aanzienlijk ander bedrijfsmodel dan onze belangrijkste internationale collega’s zoals DSV, DB Schenker, DHL en Kühne & Nagel, we zijn eigenaar van onze vrachtwagens en hebben onze eigen chauffeurs in dienst. Ons vermogen om hoge kwaliteit te leveren en onze capaciteit te vergroten met onze eigen middelen heeft ons in een goede positie gebracht”, zegt Kristian Kaas Mortensen, CCO, Girteka Logistics.
Girteka heeft al jaren het WeCare-programma – een ‘code of conduct’ – waarin onder meer ook de arbeidsvoorwaarden van en omgang met chauffeurs is vastgelegd. Ondanks dat Girteka zich om voldoende chauffeurs dan geen zorgen hoeft te maken, wordt het wel, net als de hele sector, geconfronteerd met snel stijgende bedrijfskosten. Dit komt door meerdere factoren, variërend van het verhogen van het salaris van chauffeurs, het voldoen aan EU- en nationale wetgeving – chauffeurs die in hotels moeten slapen en minimumlooneisen in diverse landen – en ook hogere brandstofkosten.
“De kosten van het wegvervoer in Europa nemen snel toe vanwege vele factoren, een aanzienlijk gebrek aan chauffeurs is daar een van. We zijn onze kostenbasis aan het herzien en zullen onze prijzen nu aanpassen om het nieuwe marktniveau te weerspiegelen”, zo geeft Liachovièius een duidelijk signaal af.
2ooo chauffeurs in n half jaar
plm 100 dagen
20 chauffeurs per dag
moet je niemand afwijzen
zal n uitgebreid sollicitatie gesprek zijn geweest
en deze kwaliteitschauffeurs komen naar onze wegen …….
waar mijn kind ook langs naar school fietst ……..
misschien aan de grens eerst eens n rijtest afnemen ?
niet geslaagd , niet ons land in ?
ik geef t u te denken …….
Waarom heeft Girteka voordeel van eigen materieel en chauffeurs, terwijl bedrijven die uitbesteden het toch niet slechter doen . Die kernvraag wordt niet beantwoord.
Ik neem aan dat een chauffeurs kaart en rijbewijs in dat land ook voor 80€ te koop is.
Je kan er van alles bijhalen mannen maar een bedrijf als Girteka kan zich geen chauffeurs permitteren die hun rijbewijs kopen voor 80 euro.
Dit bedrijf is niet voor niets de grootste geworden en dat wordt je niet door maar aan te klooien.
Nee we zijn jaloers dat is het omdat het grootste bedrijf uit een land komt dat nog kleiner is als Belgie.
Wij waren eens de grootste in Europa en hebben de strijd allang verloren nu zijn het anderen die groot groter en grootst zijn.
Bij ons gaan er nog veel meer failliet zoals pas nog Maarten Mooy daar is niet tegen op te boksen.
Lonen liggen daar veel lager en de mannen zijn bereid om 4 weken van huis te zijn kom daar hier maar eens om ze willen nu elke avond bij moeders zijn.
Dud blind ter over fondness I’m de jerk voor AH Jumbo of Lidl