Ga naar hoofdinhoud

Grote vraag naar rij-examens beroepschauffeurs

2017 was, met opnieuw meer dan anderhalf miljoen afgenomen examens en toetsen, een druk jaar voor het CBR. Voor het tweede jaar op rij steeg het animo voor examens sterk. Zo steeg het aantal afgenomen praktijkexamens voor de personenauto met 3 procent, voor vrachtauto met 24 procent, taxi 12 procent, T-rijbewijs 23 procent en bus met 13 procent ten opzichte van 2016. Ondanks het overwerk van examinatoren en de werving van weer zestig nieuwe examinatoren kon CBR de praktijkexamens helaas niet altijd binnen de afgesproken termijnen doen. Daarom worden momenteel 112 nieuwe examinatoren geworven.

Voor alle voertuigcategorieën bij CCV was het drukker bij de theorie- en de praktijkexamens én bij de nascholing. Vooral voor het (eerste) praktijkexamen voor de vrachtauto (C en C1) nam de belangstelling fors toe, van 7.653 (2016) naar 9.831 examens (2017). Deze stijging (met 28 procent) heeft te maken met de groei van de economie en de grote vraag naar beroepschauffeurs. Ook de vraag naar het (eerste) examen bus (D en D1) steeg, namelijk met 13 procent: van 1.335 naar 1.512. Naast de groei van de economie heeft deze stijging te maken met het tekort aan buschauffeurs.

De vraag naar het taxi-examen en de examens voor het T-rijbewijs neemt nog steeds toe. Hiernaast is een daling waarneembaar van het aantal luchtvaartexamens, voor zowel privé- als beroepsvliegers. Het slagingspercentage steeg licht bij alle categorieën, met uitzondering van de theorie-examens en het praktijkexamen vrachtauto/bus met aanhanger en lange zware voertuigen.

Het aantal nascholingscursussen (code 95) nam in 2017 sterk af. Het jaar 2016 was voor veel beroepschauffeurs een deadline voor het afronden van de eerste periode van verplichte nascholing (35 uur). Dat resulteerde in 243.981 gevolgde nascholingsdagen in 2016. Om die reden is het aantal in 2017 gevolgde nascholingsdagen relatief laag (158.737 nascholingsdagen) ten opzichte van 2016.

De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel, schrijft CBR in haar jaarverslag. Bijvoorbeeld rondom de zelfsturende (vracht)auto en de ontwikkelingen rond truckplatooning. Dergelijke technologische ontwikkelingen gaan het werk van het CBR de komende jaren sterk beïnvloeden. De divisie CCV anticipeert daarop door na te gaan wat al deze ontwikkelingen voor de chauffeur betekenen. “Met onze directe partners – de RDW, Rijkswaterstaat en het ministerie – werken we samen aan proeven met truckplatoons op de Nederlandse wegen. Deze proeven vinden naar verwachting plaats in 2018”, aldus CBR in haar jaarverslag.

In 2017 is ook gewerkt aan de verdere modernisering van de dienstverlening. Zo zijn nieuwe vraagvormen in de theorie-examens geïntroduceerd, zijn het online klantenportaal ‘Mijn CBR’ en de gezondheidsverklaring vernieuwd en is een succesvolle social media campagne gelanceerd om klanten actief voor te lichten over de beste voorbereiding op het rijexamen. Die begint met de keuze van een goede rijschool. Om nog beter bij te dragen aan de verkeersveiligheid hebben we onze missie bijgesteld: Veilig thuiskomen, door informeren, toetsen en monitoren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer