FPT Industrial, het bedrijf dat onder meer voor Iveco de motoren ontwikkelt, heeft in Beijng de Cursor 9 CNG gepresenteerd. De nieuwe gasmotor levert 400 pk bij 2000 toeren en heeft een koppel van 1700 Nm.
Natuurlijk voldoet de Cursor 9 zescilinder aan Euro 6, maar heeft geen SCR of EGR nodig. Een driewegkatalysator volstaat volgens FPT. De motor is voorzien van nieuwe multipoint injectoren en een nieuwe brandstofrail. De turbocharger is watergekoeld en heeft een wastegate. Tevens zijn er nieuwe pistonringen. Daardoor wordt volgens FPT de olie-interval maar liefst 17 procent langer.
De Cursor 9 CNG is geschikt voor CNG maar ook voor LNG. Dat maakt deze motor interessant voor lange-afstandsvervoer. Interessant daarbij is dat hij leverbaar is met een gerobotiseerde automatische transmissie. Tevens is, maar dat kennen we van gasmotoren, de Cursor 9 CNG stil: met minder dan 72 db(A). Daarmee zou een truck met de Cursor 9 CNG gecertificeerd kunnen worden als PIEK Quiet Truck.
Geweldig!