Nieuws

Kabinet zet streep door teruggaafregeling LNG

3

De teruggaafregeling voor LNG, bio-LNG en vloeibaar methaan stopt aan het einde van dit jaar. Dat schrijft staatssecretaris Menno Snel van Financiën aan de Tweede Kamer. De teruggaafregeling van accijns gold voor vijf jaar en had als doel ondernemers te stimuleren te kiezen voor LNG als brandstof voor hun nieuwe truck.

Snel reageert met zijn brief op het rapport ‘Evaluatie teruggaafregeling LNG in de accijnzen’ (onderaan dit artikel als bijlage te downloaden). Hij legt de conclusie van dat rapport – voortzetting van de regeling is gewenst – echter naast zich neer en beëindigt de teruggaafregeling aan het einde van dit jaar.

Volgens de staatssecretaris was de doelstelling van de regeling om ondernemers te stimuleren over te stappen van dieseltrucks op LNG-trucks, vanwege de veronderstelde milieuvoordelen van deze laatste. “Blijkens het rapport zijn de milieuvoordelen van LNG-trucks echter relatief beperkt ten opzichte van Euro VI dieseltrucks”, schrijft Snel aan de Kamer. Er rijden momenteel zo’n 500 LNG-trucks in Nederland, veel minder dan de vooraf beoogde 1.455 LNG-trucks. De staatssecretaris geeft toe dat dat ligt aan de langzame ontwikkeling van de LNG-infrastructuur.

Toch gaat de teruggaafregeling niet langer door. “Als de teruggaafregeling zou worden verlengd, zou er volgens de kosteneffectiviteitsanalyse in het rapport een gerede kans zijn dat de directe kosten van het rijden op LNG (alleen de kosten van de teruggaafregeling) de baten van de hiermee behaalde milieuwinst overstijgen in vergelijking met rijden op diesel met een Euro VI dieseltruck. Als ook rekening wordt gehouden met de derving van accijns door het overstappen van diesel op LNG, zijn de kosten van het rijden op LNG altijd (fors) hoger dan de baten, behalve wanneer volledig op bio-LNG zou worden gereden. Dit laatste is echter nog geen optie voor de komende jaren. Daarom ziet het kabinet geen reden het gebruik van LNG nog langer te stimuleren via een korting op de accijns. Ook zonder de teruggaafregeling zullen de meerkosten van een LNG-truck volgens het rapport kunnen worden terugverdiend in gemiddeld 5,7 jaar, hetgeen minder is dan de afschrijvingstermijn van 7 jaar voor een dieseltruck”, rekent Snel voor.

“Het kabinet beseft dat sommige bedrijven door het niet verlengen van de teruggaafregeling mogelijk niet zullen overgaan tot aanschaf van LNG-trucks”, beseft Snel. “Daarentegen zullen er bedrijven zijn die ook zonder teruggaafregeling zullen kiezen voor aanschaf van LNG-trucks, bijvoorbeeld omdat deze minder geluid produceren dan dieseltrucks en daarom bijvoorbeeld op ruimere tijden zijn toegestaan in sommige binnensteden. Een en ander heeft mogelijk gevolgen voor de LNG infrastructuur en daarmee voor het op termijn niet meer kunnen voldoen aan de verplichtingen uit de AFID richtlijn.”

DOWNLOAD: evaluatie-lng-teruggaafregeling

3 reacties op “Kabinet zet streep door teruggaafregeling LNG

  1. Harold schreef:

    Zo kennen we Rutte CS weer, it’s all about the money.
    Wel goed om te lezen dat ze nu zelf zeggen dat EURO 6 diesels dus eigenlijk heel schoon zijn en het dus niet heel zinvol is om daar momenteel iets anders voor te verzinnen.

  2. Jan schreef:

    LNG is wel schoon, maar omdat het ook een fossiele brandstof is, is het helemaal niet gunstig voor het klimaat. Als de LNG tank van een truck opwarmt en er dus gas ( methaan) ontsnapt is dit 33x erger dan de gewone CO2 uitstoot. LNG is niet geschikt voor trucks. Op gas moet je koken en rijden doe je met diesel.En wil je een stille truck voor de nachtelijke distributie, kies dan voor een Silent uitvoering.

  3. Cees Zandbergen schreef:

    LNG en elektrische vrachtwagens vanaf 2019 vrijgesteld van Duitse Maut.
    Dat lijkt niet echt te rijmen met het Nederlandse besluit.
    Nu is de toegift van Duitsland wel een sigaar uit eigen doos, word makkelijk uit de absurde 38% mautverhoging voor een Euro6 vrachtwagen betaald.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven