Koeriersdienst Zwolle: troubleshooters by nature • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Koeriersdienst Zwolle: troubleshooters by nature

Van het jachtluipaard zijn in Nederland nog ongeveer 65 exemplaren. Niet in levenden lijve natuurlijk, maar wel op de voertuigen van Koeriersdienst Zwolle. Dat is een solide transportbedrijf dat het liefst in de luwte opereert, maar snel en uiterst flexibel kan zijn als het moet. Gerben Kloosterziel is de oprichter. Samen met zijn partner Jolanda Broekhuis vormt hij de directie. [INDEX – TTMnl2017_1_26]

De grote witte Mercedes-Benz trucks, gevolgd door een witte oplegger met die gele cheeta erop, ze zijn een bekend gezicht in Nederland. De cheeta heeft, en dat is best knap voor het snelste landdier op aarde, immer een pakketje in haar bek.  

Een koeriersdienst, cheeta, dat pakketje. Dat doet vermoeden dat jullie spoedleveringen met pakketjes vervoeren. Heb ik gelijk?

Gerben Kloosterziel: “Gedeeltelijk. Ik ben in 1994 begonnen als koeriersdienst voor snelle zendingen. Ik kwam uit de grafische wereld en vervoerde toen veel adhoc. Vaak spoedklussen. Alles met bestelauto’s. In 2000 kocht ik mijn eerste truck. Wel een met een koelmotor en een laadklep. De lading werd steeds omvangrijker. Ahold vroeg ons om levensmiddelendistributie te gaan doen. Dat doen we nog altijd. Zo’n 70 procent van ons werk is levensmiddelendistributie. Allang niet meer alleen voor Ahold trouwens. De grootste stap zetten we in 2007, toen we transportbedrijf T. Uitslag overnamen. Toen kwamen we hier in het pand aan de Popovstraat en kregen we er 35 man personeel erbij. Die hadden we toen hard nodig.”

Maar ik zie hier buiten ook veel bestelauto’s staan. Die rijden toch niet in de supermarktdistributie?

“Dat klopt. We doen ook nog steeds kleine zendingen. Gekoeld als het moet, en supersnel. Dat kan met de bestelauto’s, waar we er dertig van hebben. Snelheid en flexibiliteit zit in het karakter van ons bedrijf. Koeriersdienst Zwolle is vierentwintig uur per dag open, zeven dagen per week. Dat hoor je wel vaker, maar bij ons is het echt zo. De planning werkt hier in twee ploegen. ’s Nachts is er een nachtplanner. En geen opdracht is ons te gek. Moeten er drie vlaggenmasten per direct naar Milaan? Gaan we doen. Is er spoed, een calamiteit, dan moet je ons bellen. Dat is onze kracht. Maar we doen ook ander werk. De levensmiddelen natuurlijk, maar we rijden ook onderdelen voor Mercedes-Benz. Vanuit Keulen, zo bij alle dealers langs.”

Ik zie heel veel Mercedes-Benz voertuigen staan. Waarom?

“Wij hebben nu eenmaal een voorliefde voor dat merk. Dat is zo gegroeid. 25 Actros trekkers, bijna allemaal Euro 6, 10 bakwagens, en dus 30 bestelauto’s. Maar niet allemaal Mercedessen hoor. Bij de bakwagens zit een aantal DAF’s LF, bij de bestelauto’s zitten ook veel Volkswagens Caddy. Het onderhoud doen we trouwens allemaal zelf, behalve garantiegevallen dan. Met de overname van T. Uitslag destijds kregen we er een werkplaats bij, maar ook een truckwash en een Shell Truckdiesel station.”

Die overname is al tien jaar geleden. In welke mate is jullie business sindsdien gegroeid?

“Nauwelijks eigenlijk. Is dat gek? Niet voor ons. Groeien is voor ons geen doel op zich. Continuering wel. We hebben er wel hard aan gewerkt om ons in hoge mate te professionaliseren. Op IT-gebied bijvoorbeeld. Of we niet willen groeien? Als de kans zich voordoet, prima, maar we streven het niet na. We hebben ook geen actieve acquisitie. We hebben nu een omvang dat we groot genoeg zijn om snel en flexibel te zijn. Troubleshooters zijn we, altijd bereid om bij te springen. Ze weten ons wel te vinden. We hebben een mooi pakket werk.”

Zijn er nog meer voorbeelden van professionalisering?

Jolanda Broekhuis: “We werken permanent aan efficiency. De productiviteit en effectiviteit van ritten monitoren met een Ctrack voertuigvolgsysteem. Daarmee hebben we ooit eens uitgevonden dat een chauffeur per dag drie kwartier te veel werktijd rekende. Scheelt op jaarbasis 3.500 euro! Ook Fleetboard van Mercedes-Benz zetten we in. Rijstijlanalyses doen we, maar we zijn ook scherp op brandstofverbruik. Een aantal jaar geleden hebben we op een zondag de dealer laten komen. Hebben we alle banden, van de trekkers en opleggers, op de juiste spanning laten zetten. Verder hebben we de snelheid van de vrachtwagens op 85 laten zetten. Op de volgende zondag alles doorgerekend en we hadden gewoon 10 procent minder brandstofverbruik!”

Er is een schreeuwend tekort aan chauffeurs in Nederland. Hoe worden jullie daardoor geraakt?

JB: “Dat valt erg mee. Chauffeurs die bij ons komen rijden op de bestelauto’s, laten we graag hun C-rijbewijs halen. De helft van al die chauffeurs stroomt dan door. Nee, buitenlandse chauffeurs zijn voor ons geen optie. Daar leent ons werk zich niet voor. Misschien als we veel internationaal transport zouden doen, maar wij komen niet verder dan Keulen. Oh, over efficiency gesproken, we nemen deel aan de Eyetracker-proef van TVM. Dan haal ik even Hennie Hoogenkamp erbij, die begeleidt voor ons dat project.”

Ja, die Eyetracker. Daar was nogal wat ophef over, vooral van de kant van FNV.

Hennie Hoogenkamp: “Tja, de FNV. Die stond hier op de stoep om onze chauffeurs te overtuigen van de inbreuk op hun privacy op een tijdstip dat er geen chauffeurs waren… Wij zijn benaderd door TVM om mee te doen aan de proef met de Eyetracker. Het is geen camera dus, voor de duidelijkheid. Hij houdt enkel de blik van de chauffeur in de gaten en registreert of die afwijkt van de weg. Er is ook een dashcam op onze auto’s gemonteerd. Samen registreren zij, en wij kunnen zo zien of onoplettendheid van de chauffeurs leidt tot wat we ‘events’ noemen. Dat is afleiding, te hard remmen of optrekken, overhellen, flinke stuurcorrecties. We zijn nu ruim een half jaar bezig met de proef. Het positieve resultaat is dat het aantal events met de helft verminderd is. Het aantal schadegevallen is niet afgenomen door de proef. Overigens hebben wij, na onze chauffeurs goed geïnformeerd te hebben, geen klacht over de Eyetracker ontvangen. Wel is het voor ons onmogelijk om na te gaan wat de reden is als een Eyetracker niet goed registreert. Hangt er een pet overheen of heeft de chauffeur een zonnebril op? Wij zouden graag direct bericht van de apparatuur ontvangen als blijkt dat die niet werkt. Bijvoorbeeld per sms.”

Jullie zeggen geen groei na te streven. Wat is dan het doel dat je jezelf stelt voor de komende jaren?

GK: “Dat ligt toch op het gebied van verbetering, efficiency. Maar dan vooral binnen ons eigen bedrijf. Ik zie ons wel met lzv’s rijden bijvoorbeeld. Maar optimalisatie van beladingsgraad bijvoorbeeld, hoe wil je dat doen bij levensmiddelendistributie en spoedklussen? Het is ons usp om snel en flexibel te zijn, daar moet soms efficiency en ook het milieu voor wijken, hoe cru dat ook klinkt. Wat betreft samenwerking met andere transportbedrijven of samen laden, dat mag soms niet eens van onze opdrachtgevers. Ik zie ook innovaties als distributie met robots of drones, maar dat lijkt me nog zo ver weg. Niet voor de nabije toekomst. Ik weet ook niet of het past bij ons bedrijf. We willen flexibel zijn, onze klanten moeten blind op ons kunnen vertrouwen. Daar staat die cheeta ook voor: snelheid in operatie, niet zozeer echt onderweg. Onze kracht is het snel kunnen schakelen als een klant zich meldt met een vervoersprobleem. Dat is en blijft ons belangrijkste uitgangspunt.”

#cheeta
#fleetboard
#dashcam

 TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer