fbpx Ga naar hoofdinhoud

Levensduur batterijen elektrische trucks kan langer

De levensduur van voertuigbatterijen is nog steeds een financiële uitdaging voor de elektrificatie van de transportsector. Daarom zijn batterij-expert Fraunhoferinstituut voor Transport en Infrastructuur IVI en EV dataspecialist ViriCiti, een langdurige samenwerking aangegaan. Het doel van de samenwerking is het verlengen van de levensduur van voertuigbatterijen en het verlagen van de totale eigendomskosten van elektrische bussen en vrachtwagens.

In de afgelopen maanden is onderzocht hoe specifieke operationele aspecten de levensduur van voertuigbatterijen beïnvloeden. Het resultaat is een bedrijfsspecifiek rapport dat zowel de stressfactor van de batterij én operationele verbeterpunten weergeeft. Het rapport is vanaf 7 mei beschikbaar voor ViriCiti’s klanten.

In aanschaf zijn elektrische voertuigen een stuk duurder dan dieselvoertuigen. Dit komt voornamelijk door de hoge prijs van de batterij. Dit kan echter worden gecompenseerd door de lagere energiekosten waarmee de bus of truck wordt aangedreven. Bij een maximale inzet van een elektrisch voertuig, zijn de totale eigendomskosten van elektrische voertuigen uiteindelijk lager dan die van dieselvoertuigen. Het is daarom van belang dat het voertuig gezond blijft en dat de batterij niet vervangen hoeft te worden vóór het einde van de beloofde levensduur.

Om vroegtijdige degradatie te voorkomen richt het rapport zich op vermogen, temperatuur, Depth of Discharge (DOD) en State of Charge (SOC). Daarnaast biedt het rapport een gedetailleerde analyse van het batterijgebruik gedurende de onderzochte periode én inzichten in de negatieve invloeden op de levensduur. Het geeft ook aan hoe het aanpassen van het laad- en operationele regime, zoals circulatie van voertuigen op steile routes, de batterijbelasting kan verminderen en de gezondheid kan verhogen. Door de levensduur te maximaliseren worden elektrische operaties goedkoper en worden elektrische bussen en trucks concurrerend met dieselvoertuigen.

Het Duitse Fraunhofer is met 72 instellingen Europa’s grootste toepassingsgerichte onderzoeksorganisatie. Het Fraunhofer IVI in Dresden richt zich op de gezondheidstoestand van Li-Ion-accu’s, voornamelijk op het gebied van tractiebatterijen van elektrische voertuigen. ViriCiti is een IT-bedrijf dat elektrische bus- en vrachtwagenvervoerders ondersteunt bij het optimaliseren van hun activiteiten door middel van data-inzichten. Door het opslaan en analyseren van grote hoeveelheden voertuiggegevens op milliseconde niveau, biedt ViriCiti input voor gedetailleerde batterijevaluaties. ViriCiti’s hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam en het bedrijf heeft recentelijk twee locaties geopend in de Verenigde Staten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer