Ga naar hoofdinhoud

MAN wil eind 2018 elektrische TGM produceren

2021 is het jaar waarin de eerste in serie geproduceerde elektrische vrachtwagens van MAN op de markt zullen komen, ook wel de eTrucks genoemd. Een test met een aantal Oostenrijkse bedrijven loopt vooralsnog wat vertraging op, maar snel wil de truckfabrikant de eerste eTruck in de praktijk uitproberen. MAN streeft ernaar om vanaf eind 2018 de productie van de elektrische MAN TGM serie op te starten.

De eerste trucks zullen geproduceerd worden in Steyr in Oostenrijk, een perfecte locatie omdat ook het Truck Modification Centre daar gevestigd is. Bij MAN Truck & Bus worden hoge eisen gesteld aan de kwaliteit, daarom wordt er veel getest met de trucks voordat deze op de markt komen. De elektrische trucks moeten namelijk even betrouwbaar zijn als de huidige conventionele vrachtwagens. Voorafgaand aan de trucks gaan de eBussen in productie, dit gebeurt in 2019.

De elektrische vrachtwagens worden ontwikkeld in samenwerking met de Oostenrijkse Council for Sustainable Logistics. Negen elektrische MAN TGM-modellen hadden inmiddels moeten rijden, voor diverse bedrijven die bij CNL aangesloten zijn. Het gaat om vier trucks met koelopbouw en Frigoblock-transportkoeling, drie trucks met BDF-wissellaadbaksysteem, één met een trekker en ten slotte één met een vaste drankenopbouw. Deze trucks gaan onder andere rijden voor een supermarktketen, een bierbrouwerij en distributeurs. Althans, dat was eind 2017 de bedoeling. Door problemen met de homologatie is de start van de test al diverse malen uitgesteld.

Er zijn twee studiemodellen gepresenteerd: één met een maximaal bruto voertuiggewicht van 18 ton en de andere met 26 ton. Het eerste studiemodel is stil, schoon en kan een grote hoeveelheid vracht vervoeren. Deze eTruck beschikt over een 350 kW elektromotor, een koppel van 3500 Nm en vier lithium-ionbatterijen.

De tweede elektrische vrachtwagen is gebaseerd op de TGS 6×2 en is verder vergelijkbaar met de andere eTruck. Echter heeft dit model ruimte voor twaalf batterijen die geplaatst kunnen worden onder de cabine en aan de zijkanten. Met gebruik van alle batterijen kan deze truck een afstand van 200 kilometer afleggen. De elektromotor is eveneens 3500 Nm en 350 kW sterk.

Ook alle onderdelen zoals de airco en stuurbekrachtiging werken bij beide modellen elektrisch. De chauffeur kan op een scherm het batterijniveau in de gaten houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer