fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘Maut-korting bij Duits fileleed’

Het enorme fileleed dat transportbedrijven en chauffeurs momenteel in Duitsland ten deel valt zou kunnen worden gecompenseerd door korting op de Maut. Dat suggereert oud-hoofdredacteur Pieter Wieman in zijn column in de jongste editie van TTM.nl magazine.

Wieman, tegenwoordig genietend van lange vakanties, zag onderweg met de caravan de ‘horrorfiles’ door wegwerkzaamheden en bedacht al langzaam rijdend en stilstaand dat al dat fileleed best gecompenseerd mag worden.

We plaatsen hieronder de column van Pieter Wieman integraal:

STAU

Een van de voorrechten van een pensionado zijn de lange vakanties, bij voorkeur buiten het hoogseizoen. Dat is lekker rustig, denk je dan. Niet dus, want als je – zoals ondergetekende – per caravan reist, krijg je ook in het voorseizoen te maken met files. Vooral in West-Germania hebben die op dit moment vaak een apocalyptische omvang. In dat land moeten op zeer korte termijn ruim 2.500 bruggen in Autobahnen en Bundesstrassen worden gerepareerd of vervangen. Met vele daarvan is al begonnen. De meeste van die bruggen liggen in dalen, en dus leiden dergelijke ‘Baustellen’ in beide richtingen tot zeer grote files van voornamelijk vrachtauto’s. Er geldt namelijk standaard bij elke Baustelle al kilometers van te voren een inhaalverbod voor vrachtauto’s en meestal ook voor caravans. Nog 13.500 andere bruggen moeten op middellange termijn op de schop. De transporteur krijgt dus de komende decennia in Duitsland met zeer grote vertragingen in de hoofdverbindingen te maken. En dus met forse extra kosten.                                                  

Een file hoort bij het risico van weggebruikers, maar horrorfiles met een min of meer structureel karakter zijn naar mijn smaak van een andere orde. Al die trucks die samen duizenden uren stilstaan, hebben wél Maut betaald. Zoals u wee,t gaat het daarbij om bedragen die niet kinderachtig zijn. Bedragen waarvoor je iets terug mag verwachten. Dat je kunt dóórrijden bijvoorbeeld. Op basis van het principe ‘niet goed geld terug’ zou ik zeggen dat de Duitse overheid ten minste een deel van die fileverliezen zou kunnen compenseren via een reductie van de Maut. Het systeem waarmee de Maut in Duitsland wordt geïnd is het beste ter wereld. Ik weet vrijwel zeker dat het technisch geen enkel probleem is om bij langdurige files de tolteller in de betrokken vrachtauto’s even stil te zetten, om maar eens één compensatiemogelijkheid te noemen.

Wanneer je caravannend Europa doorkruist, valt nog iets op: de toenemende hoeveelheid stickers, vignetten, Umwelt Plakäten, tol in allerlei verschijningsvormen en andere belemmeringen. Je wordt er knettergek van!  Ik ben een voorstander van een verenigd Europa, want uiteindelijk zijn we daardoor gekomen waar we nu zijn, zeker in de transportsector. Maar ik heb wel begrip voor sceptici die wijzen op zaken die in Europa níet goed geregeld zijn. De wildgroei aan Maut, stickers, vignetten en andere belemmeringen van het verkeer is daar een voorbeeld van. Daar serieus wat aan doen zou de populariteit van ‘Brussel’ bij de gewone man en zeker bij transporteurs en caravanners fors vergroten!

 

Eén reactie op “‘Maut-korting bij Duits fileleed’

  • Cees

    Goed plan! De tol im België kan bij die benadering gemakshalve wel weer afgeschaft worden… Wildgroei aan regels en tolsystemen is ondertussen onbenullig te noemen. De vervoerder is tevens verantwoordelijk voor het functioneren van de tolkastjes,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer