‘Maut voor Euro 6 combinatie stijgt 5 cent per km’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

 ‘Maut voor Euro 6 combinatie stijgt 5 cent per km’

Over een paar weken moet de Duitse overheid een beslissing nemen over nieuwe Maut-wetgeving, inclusief nieuwe tarieven. Over die nieuwe tarieven wordt momenteel fors gediscussieerd. Ook relatief schone Euro 6 trucks moeten veel meer gaan betalen.

Behalve door de Maut op Bundesstrassen en de Maut op trucks vanaf 7,5 ton haalt de Duitse staat ook door nieuwe Mauttarieven naar verwachting 3 miljard euro extra per jaar binnen. Dat is tegen het zere been van belangenorganisaties in Duitsland, die volop protesteren. Ook in Nederland ziet bijvoorbeeld Evofenedex dat de impact van de besluiten groot is voor de logistieke kosten die gemaakt worden bij het rijden naar en door Duitsland.

Evofenedex maakt even een rekenvoorbeeld: Een trekker-opleggercombinatie op vijf assen en een Euro 6 motor betaalt nu nog 13,5 cent tol per kilometer. Die gaan omhoog per 1 januari naar 18,7 cent per kilometer. Op een enkele rit Venlo naar de Grossmarkt in Keulen betekent dit een toename van de tolkosten met ruim 5 euro. Is de bestemming echter de Grossmarkt München, dan nemen de kosten van een enkele rit met ruim 34 euro toe. Voordeel voor Nederlandse bedrijven is dat zij relatief kort bij de belangrijkste afzetmarkt in Duitsland zitten, namelijk Noordrijn-Westfalen. Door slim te plannen en de kilometers in Duitsland beperkt te houden is hier voordeel te behalen ten opzicht van bijvoorbeeld een leverancier uit Berlijn of Beieren.

Bron: Evofenedex

De Duitsers zelf zijn nog lang niet klaar met het Maut-wetsvoorstel. Ze vinden het bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat er geen enkele heffing is voor bedrijfsauto’s van 3,5 tot 7,5 ton en voor lange-afstandsbussen. Een heffing voor de zogeheten ‘Polen-Sprinters’ is niet eens genoemd in de verwijten van de Duitse branche-organisaties, maar juist die zou behalve extra inkomsten ook de concurrentiepositie van het Europese internationaal transport in Duitsland sterk kunnen verbeteren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer