Ga naar hoofdinhoud

Méér lading maar minder trucks gestolen in 2016

Het aantal gevallen van ladingdiefstal is in 2016 gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Werd in 2015 nog 177 keer lading ontvreemd, in 2016 was dat 226 keer, een stijging van 29 procent. Het overgrote deel van deze diefstallen vindt plaats door het opensnijden van de zeilen van trailers. Het aantal vrachtauto’s dat werd gestolen nam daarentegen af van 150 in 2015 naar 110 in 2016, een daling van 27 procent.

Volgens de woensdag gepubliceerde Jaarrapportage Transportcriminaliteit 2016 (zie onderaan dit artikel) nam ook het aantal pogingen om lading te stelen in 2016 met 46 procent toe van 131 naar 191. Veruit de meeste van de genoemde diefstallen werden gepleegd langs snelwegen in het zuiden van het land. Verzorgingsplaatsen langs de A67, A73 en A2 vormden vaak de plaats delict. Verzorgingsplaats Hazeldonk langs de A16 gaat voorop; 40 maal werd hier in 2016 lading gestolen.

De toename van diefstallen van lading en de pogingen daartoe, kunnen vermoedelijk voor een deel worden toegeschreven aan enkele gespecialiseerde dadergroepen. Gerichte controleacties op hotspotplaatsen (verzorgingsgebieden / bedrijventerreinen) hebben in 2016 geleid tot concrete aanhoudingen.

Daarnaast worden verzorgingsplaatsen standaard meegenomen in de dagelijkse surveillance van zowel de regionale eenheden als de Dienst Infra van de Landelijke Eenheid. In samenwerking met het Openbaar Ministerie startte de politie vijf onderzoeken naar dadergroepen die ladingdiefstal pleegden.

Drie onderzoeken zijn nog in volle gang waarbij in een zaak de samenwerking met andere Europese landen gezocht wordt.

De toename van het aantal ladingdiefstallen toont opnieuw de noodzaak aan om als partijen intensief te blijven samenwerken bij de aanpak van transportcriminaliteit. Onlangs gaf het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing met daarin vertegenwoordigers van onder meer politie, justitie, verzekeraars en de transportbranche haar goedkeuring aan een hernieuwd plan van aanpak. Dit plan richt zich onder meer op het versterken van de preventie en het vereenvoudigen van het doen van aangifte. Het volgen van een security awareness training, het nemen van adequate preventieve maatregelen en het gebruik van beveiligde parkeerplaatsen worden gestimuleerd. Ook het intensiveren van diverse vormen van “intelligent” toezicht op de meest getroffen transportcorridors vormt een belangrijk element. De inzet van technologische oplossingen zoals “sensing” (sensor-netwerken)  wordt hierin meegenomen.

[pdf issuu_pdf_id=”170215115702-2d2e9708f8974ba09398c07d99998055″ width=”640″ height=”480″ layout=”1″ bgcolor=”FFFFFF” allow_full_screen_=”1″ flip_timelaps=”6000″ ]

Eén reactie op “Méér lading maar minder trucks gestolen in 2016

  • Cees van Wijk

    Het is al jaren niet verwonderlijk dat ladingdiefstal toeneemt, nog steeds worden dagelijks kostbare lading vervoerd in een laadbak met een huif. Laaddeuren zijn zelden afgesloten met een extra slot of beveiliging. Beveiligen van lading heeft in de transportwereld een heel lage prioritijd. Ook beveiligen tegen insluipen van vluchtelingen wordt niets of bijna niets aan gedaan, terwijl de schade voor het bedrijf heel hoog kan zijn. Hier ligt een taak voor de opdrachtgever en TAPA norm beveiliging eisen. Voor de kosten van de beveiliging hoef je het niet te laten, voor een paar honderd euro zijn de deuren al inbraakvrij te beveiligen. Cees van Wijk, beveiligings adviseur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer