fbpx Ga naar hoofdinhoud

Miljard euro schade door files vrachtverkeer

De noodzaak voor investeringen in knelpunten op de Nederlandse wegen neemt toe nu de filedruk opnieuw flink stijgt, tot op het niveau van vóór de crisisjaren. De totale schade van files op de snelwegen voor het bedrijfsleven steeg in 2016 met 100 miljoen euro tot aan 1,2 miljard euro.

In de Economische Wegwijzer 2017 presenteert TLN de top-20 van duurste files voor vrachtverkeer  in Nederland in 2016. Deze is samengesteld op basis van TNO-onderzoek, in opdracht van TLN. Het duurste traject voor vrachtverkeer was de A4, tussen de knooppunten Burgerveen en Prins Clausplein (19,3 miljoen euro). Nummer twee op de lijst is de A15, tussen de knooppunten Ridderkerk en Gorinchem (13,2 miljoen euro). Gevolgd door de A12, tussen de knooppunten Gouwe en Oudenrijn (13 miljoen euro).

TLN maakt zich zorgen over de sterke stijging van de schade door files. Vooral omdat de schade in de toekomst nog verder oploopt: volgens cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) stijgt het reistijdverlies tot 2022 met 28 procent.

TLN vraagt het kabinet snel de grote knelpunten op de Nederlandse wegen aan te pakken. Enkele knelpunten uit de file top twintig staan nog niet in het investeringsprogramma van het Rijk (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport, MIRT).  Dit zijn onder meer de knelpunten Barneveld-Apeldoorn op de A1 en Everdingen-Deil op de A2.

Een aantal trajecten uit de file top twintig staat wel al in het investeringsprogramma (MIRT) maar wordt volgens TLN niet snel genoeg aangepakt. Hierbij horen de knelpunten Deil – Den Bosch op de A2 en Muiden – Eemnes op de A1.

Het nieuwe kabinet heeft al beloofd twee miljard euro te investeren in de aanleg van nieuw asfalt. Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur & Waterstaat gaf afgelopen week in de Tweede Kamer aan dat ze verladers ook wil stimuleren om gebruik te maken van de binnenvaart. Zij wil hiermee transport van de weg halen en verdere vergroening van de binnenvaart stimuleren, meldt verladersorganisatie Evofenedex. Een dergelijke modal shift is vanzelfsprekend ook een middel om congestie en filedruk te verminderen.

In het regeerakkoord is opgenomen dat er een Greendeal moet komen met de binnenvaartsector om deze de komende jaren verder te verduurzamen. De minister gaat hierover in gesprek met de gehele sector. Binnen de Greendeal moeten belemmeringen worden weggenomen. Hieronder valt ook de financiering. De minister geeft wel aan hier nationaal geen apart budget voor te hebben, maar ziet binnen Europa wel mogelijkheden voor een subsidiëring.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer