Nieuws

Nederland krijgt, in navolging van haar omringende landen, een kilometerheffing voor vrachtwagens. Dat staat in het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de Toekomst’ van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie, dat dinsdag werd gepresenteerd. TLN zegt in een reactie zo snel mogelijk met coalitiepartners om tafel te willen over een toelichting.

‘In navolging van omringende landen wordt zo spoedig mogelijk een kilometerheffing voor vrachtverkeer (“Maut”) ingevoerd. Het daarvoor te introduceren registratie- en betalingssysteem wordt gelijk aan dat in de buurlanden, zodat voor vrachtauto’s geen extra apparatuur benodigd is. De inkomsten uit de heffing zullen in overleg met de sector worden teruggesluisd naar de vervoerssector door verlaging van de motorrijtuigenbelasting op vrachtauto’s en gelden voor innovatie in en verduurzaming’, luidt de letterlijke tekst over de kilometerheffing in het regeerakkoord.

Dat is best kort, en wat betreft TLN is de niet toegelichte uitwerking van de maatregel nog zeer onduidelijk. Zoals TLN het Regeerakkoord nu leest kan er alleen geconcludeerd worden dat er sprake is van lastenverzwaring voor de transportsector. De aankondiging van het kabinet om de opbrengsten terug te laten vloeien naar de ‘vervoerssector’ voor innovatie en verduurzaming klinkt sympathiek, maar nog onduidelijk is wat dit daadwerkelijk gaat betekenen. TLN voorzitter Arthur van Dijk: “Vooralsnog kan ik niet anders concluderen dat er sprake is van een sigaar uit eigen doos.” TLN verwacht van de maatregel nauwelijks effect op duurzaamheid en filebestrijding. Afgaande op de kilometerheffingen voor vrachtverkeer in België en Duitsland kan kilometerheffing een kostenpost voor de sector opleveren die oploopt tot 850 miljoen euro, een kostenstijging van ruim 4 procent voor een sector die vaak minder dan 2 procent rendement heeft. De maatregel zal ook geen bijdrage leveren aan het verminderen van de files: Nederland telt 8 miljoen personenwagens en 130.000 vrachtwagens. Het aandeel vrachtwagens op het totale wagenpark in Nederland is zo klein dat dit geen effect heeft op mobiliteit. “Dit is betaald in de file staan”, reageert Van Dijk.  “Het kabinet kondigt dan wel pilots aan met een kilometerheffing voor personenwagens maar waarom kilometerheffing voor vrachtauto’s wel meteen invoeren en niet één pilot voor al het verkeer?”

TLN ziet ook positieve zaken in het Regeerakkoord. Zo wordt er 2 miljard euro extra geld voor infrastructuur uitgetrokken, zodat bijvoorbeeld de knelpunten op de vrachtcorridors A12, A4 en A1 aangepakt kunnen worden. TLN is positief over de plannen van het Regeerakkoord op het gebied van arbeidsmarkt en ontslagrecht.

TLN ziet positieve zaken in het Regeerakkoord, maar de algehele balans slaat wel om naar een negatieve beoordeling, door de kilometerheffing. Van Dijk: “Ik verwacht dan ook op korte termijn een uitnodiging van het kabinet om hier over te spreken.”

13 reacties op “Nederland krijgt definitief kilometerheffing voor trucks

  1. Spieirngs Arnold schreef:

    Ze helpen alles OM ZEEP uit HEBZUCHT de AASGIEREN!!!! sr.

  2. W. Elders schreef:

    Kort door de bocht dat dit fenomeen (maut) weinig invloed heeft op de filevorming in Nederland. Een vrachtwagen is misschien wel factor 10, 15 of meer op de weg dan een personenwagen en de vrachtwagens zijn ook in de spits regelmatig op de linker weghelft te vinden…
    Is wegtransport of transport in z’n algemeenheid relatief gezien misschien wel te goedkoop? Het is milieubelastend en verdient het dan ontmoediging, bijvoorbeeld door belastingen?

  3. Koeriersbelangen schreef:

    Zal een hoop sluipverkeer door Brabant, Limburg en Zeeland schelen.

  4. Henri Gulickx schreef:

    We zijn op de goede we !! Echter Transport Belangen Vereniging NL is en blijft van mening dat de kilometerheffing ingevoerd MOET worden voor alle weggebruikers, zeer zeker voor de buitenlandse weggebruikers. Minder file’sis moeilijk te verkondigen wel zullen de buitenlandse transporteurs er voor kiezen om niet langen via Nederland om te rijden, gewoon simpel het loont dan niet meer

  5. Spikey schreef:

    Misschien dan een goed idee om deze opbrengsten dan terug te laten vloeien naar alleen de transportbedrijven die niet uitvlaggen naar Oost Europa?Dan kunnen de echte Nederlandse bedrijven profiteren en ook de eigen chauffeurs in dienst houden.Wordt het misschien weer interessanter om met geschoold personeel te rijden voor de uitvlaggers.

  6. Jan Stoffers schreef:

    Ze hadden dit al veel eerder moeten doen en dan net als in Duitsland de transport sector op de wegenbelasting compenseren. Vraag me trouwens wel af wat er met het eurovignet gaat gebeuren, blijft die bestaan of word die afgeschaft. Of ie ie inmiddels al afgeschaft. Ben al een paar jaar in pensioen en houdt de zaken niet meer zo bij.
    Wat ik nog wel weet is dat toen in Duitsland de maut heffing kwam, werd het eurovignet niks goedkoper, dit terwijl Duitsland vanaf dat moment niet meer meedeelde in de opbrengsten van dat vignet!

    • Joep schreef:

      Belgie zit er ook al niet meer bij, maar Eurovignet is nog net zo duur.

    • wkd schreef:

      Volgens mij gaat het eurovignet eraf. En gaan nu de buitenlanders ALLEMAAL meebetalen. Want een vignet kopen wat eigenlijk altijd moet, ook voor de buitenlanders wordt niet gedaan, of niet de volle 100% wat hier rond rijdt en ook binnenlands vervoer verricht zonder een vignet. En ik denk dat het ook niet gedaan is om file vorming tegen te gaan, maar puur om het belastinggeld. En daar is de Nederlandse ondernemer dan niet meer allen de betaler van. Ik vind het helemaal ok.

  7. a spek schreef:

    kilometerheffing lost geen file s op.
    vrachtwagens rijden niet voor de lol rond.
    het is een extra inkomst voor de overheid , die de consument uiteindelijk gaat betalen.

    wij betalen al tol namelijk het eurovignet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ps.
    voorbeeld , zwitserland
    114000 vrachtwagen / 4000000 auto s
    laat de auto s een vignet kopen van € 40

    dat zet zooien aan de dijk , geeft ook geen beperking in aantal km en aantal liters brandstof wat er getankt gaat worden.

    • Pierre schreef:

      Beste meneer Spek, als je commentaar wil leveren dan moet je ook ven de hoed en de rand weten nl. in CH heb je geen vignet nodig voor een vrachtwagen maar daar betaal je per gereden KM en wel 28 rappen per ton km wat neer komt voor een 40 tons combinatie op ongeveer 0,85 eurocent per afgelegde km.
      Het is zeer verstandig dat de NL regering dit invoert want het betekent dat iedere vrachtwagen meebetaald dus ook diegene die nu smokkelen door het vignet niet te kopen.

  8. Kautz schreef:

    Persoonlijk vind ik dat Nederland niet achter mag blijven bij de omliggende landen, waar de inkomsten van de heffing ten goede komt aan de verbetering van de infrastructuur, althans als dat de bedoeling is. Spijtig dat uiteindelijk de consument weer de rekening zal moeten betalen. Naast deze heffing moet ook gekeken worden hoe het personenverkeer beteugeld kan worden, bv. door een serieuze spitsheffing in te voeren, maar die mag dan niet weer worden doorgeschoven naar de werkgevers. De gebruiker moet de rekening betalen, als het gaat om de personenwagens. Voorts moet bij invoering van de heffingen, een pas op de plaats worden gemaakt bij de overige staatsuitgaven, of althans niet uit de hand laten lopen.

  9. leo den hertog schreef:

    Goedendag,

    Al met al vind ik dit een goede zaak.
    Dan gaan de buitenlandse vrachtwagens betalen voor het gebruik van ons asfalt, zoals wij dat doen in het buitenland.
    En wie meer km in Nederland maakt, betaalt dan uiteraard ook meer.
    Gewoon eerlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven