‘Probleem Belgische tol zit ‘m in soort OBU’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Probleem Belgische tol zit ‘m in soort OBU’

De talrijke problemen die Nederlandse transporteurs beweren te hebben met de Belgische tolheffing, worden niet herkend door Viapass, de Belgische uitbater ervan. De aard van het probleem zit ‘m in het soort tolkastje dat je gebruikt, zegt de Vlaamse branchevereniging TLV.

Dat meldt de Vlaamse krant de Standaard. Die citeert Viapass-topman Johan Schoups. “Vlak voor de zomer hadden we al contact met TLN. Zij hadden het toen ook al over ontelbare boetes, maar ze konden ons amper twee concrete dossiers leveren. Sindsdien hebben we ze niet meer gehoord. Nu komen ze via de minister en in de pers opnieuw klagen. Wat moet ik daarvan zeggen?” Volgens Schoups werkt het systeem wel naar behoren. “Op 400.000 dagelijkse controlemomenten krijgen we gemiddeld slechts tien klachten.”

Transport en Logistiek Vlaanderen kan bij monde van secretaris Lode Verkinderen het verhaal nuanceren. “De OBU’s zijn niet feilloos, maar bij onze leden is er geen opstoot van klachten of boetes. Het systeem van de kilometerheffing draait tegenwoordig met een aanvaardbaar laag niveau aan technische problemen.” Hij wijst op het gebruik van twee verschillende soorten OBU’s. Die van Satellic, en van het Franse Axxès. “Blijkbaar werkt de foutmelding er minder goed dan bij de boordcomputers van marktleider Satellic, waar de meeste Vlaamse transportbedrijven een exemplaar van hebben gekocht.” Bij de OBU van Satellic zit een lampje dat aangeeft of hij naar behoren werkt, bij het exemplaar van Axxès is dat niet het geval.

Bron: Standaard

 

2 reacties op “‘Probleem Belgische tol zit ‘m in soort OBU’

  • koen Termote

    De obu’s van Sattellic zijn de grootste rommel op aarde !!

    Vandaag voor de VIERDE keer in minder dan een jaar een nieuwe gehaald.

    Deze morgen toen ik naar de werf reed , eventjes omrijden om een nieuw exemplaar.

    Blijkbaar is er iets mislopen met het inscannen van de papieren, die ik nota bene al 3 voorgaande keren heb doorgegeven.

    Werf op 25 km via secundaire wegen van mijn standplaats ( grotendeels tolvrij)

    Alles was in orde zei men aan de telefoon (neen geen Vlaming, maar een Hollander, en dit voor een Belgisch bedrijf, pure schande)

    Tot ik deze avond naar huis wou rijden, obu geblokkeerd. Dus opnieuw gebeld, u moet inloggen meneer. Ja maar hoe doe ik dat , de gegevens staan thuis op mijn computer.

    Kan u mij voor 3 uur deblokkeren dat ik thuis raak, neen dat kan niet. u moet inloggen.

    Hoe kan ik inloggen, als ik de login gegevens niet weet ?????

    De kip of het ei?

    Natuurlijk stond er controle langs de weg, je zal nooit anders zien.

    De man van de controle heeft even zijn toestel uitgeschakeld nadat ik het probleem uitlegde, om mij te laten passeren, hij kon wel niet zien als ik reeds gescand was.

    Dus naar huis gereden, en terug gebeld om nog eens de zaak uit te leggen. Mevrouw aan de lijn gaf mij een referentienummer voor het geval een boete kwam, maar kon geen garantie geven over het al dan niet seponeren van een boete!!!

    Ik heb alles gedaan ommezelf in regel te stellen, maar blijkbaar kan deze incompetente firma met een nog veel incompetentere CEO niets anders dan mensen moedwillig boetes aansmeren.

    Dat van de CEO meen ik echt uit de grond van mijn hart. Na de tweede keer miserie heb ik hem een aangetekende brief op persoonlijke naam gestuurd, meneer viond het zelfs niet nodig een antwoord te ( laten ) geven. Over arrogantie gesproken

    Zou er misschien een mogelijkheid zijn alle klachten te bundelen om zo eindelijk meer rechten als gebruiker te kunnen afdwingen, deze situatie is onhoudbaar!!

    Koen Termote

  • mario

    ho opeens moest ik meer betalen in plaats van 0.07 euro cent per kilometer moest ik meer als dubbele betalen bleek dat er inees 60 ton werd verekend. bleek hun fout te zijn maar ik zit toch met het papierwerk dat ik terug moest doen alles opnieuw inscanen want kon gewicht zo ma ni aanpassen.
    dus regelmatig kijken wat je per kilometer betaald

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer