Ga naar hoofdinhoud

Renault onthult range elektrische bedrijfsauto’s

In navolging van concerngenoot Volvo zet ook Renault Trucks nu in op elektrificatie van het gamma. Behalve de Renault Master Z.E. krijgt ook de D-range twee elektrische varianten, van 16 en 27 ton.

De Renault Trucks D en Renault Trucks D Wide Z.E. worden geproduceerd in de Renault Trucks-fabriek in Blainville-sur-Orne en komen in 2019 op de markt. De Renault Master Z.E. is al in 2018 beschikbaar.

Renault Trucks is naar eigen zeggen een pionier op het gebied van elektromobiliteit. Om gelijke tred te houden met het veranderende landschap in stedelijke distributie, introduceert Renault Trucks nu elektrische trucks. Het Renault Trucks Z.E. gamma, bestaande uit de Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. en Renault Trucks D Wide Z.E., varieert van 3,5 tot 26 ton en bestrijkt het volledige spectrum voor stedelijk gebruik, van goederendistributie tot en met afvalinzameling.

Voor Renault Trucks is elektromobiliteit van begin af aan het voor de hand liggende antwoord op de verslechtering van luchtkwaliteit en geluidshinder in steden. En dé manier bij uitstek om de CO2-uitstoot te verminderen. Al meer dan tien jaar test Renault Trucks, in samenwerking met klanten, elektrische trucks om cruciale informatie te verzamelen over gebruik, accuwerking, laadfaciliteiten en specifieke onderhoudsvereisten. Deze praktijktests hebben ook Renault Trucks-klanten in staat gesteld om hun eigen opdrachtgevers te helpen vat te krijgen op elektrische technologie. Renault Trucks kan terugkijken op een jarenlange ervaring met volledig elektrische trucks dankzij de Maxity.

“Tien jaar geleden waren we de pioniers in het promoten van elektrische trucks om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren”, legt Renault Trucks president Bruno Blin uit. “Vandaag kunnen we een serie elektrische voertuigen aanbieden met bewezen prestaties. De specialisten in ons netwerk staan klaar om onze klanten te helpen in hun overstap naar elektromobiliteit. Tien jaar geleden waren we pioniers, vandaag zijn we experts.”

De nieuwste technologische ontwikkelingen maken elektrische trucks een economisch levensvatbaar alternatief voor vervoerders. Hoe streng de beperkingen in stedelijke gebieden ook zijn, de voertuigen in de Renault Trucks Z.E.-serie kunnen blijven rijden. Ze zijn de perfecte oplossing voor het waarborgen van de luchtkwaliteit en het verminderen van verkeersopstoppingen, doordat ze geluidsarm buiten de spitstijden kunnen rijden en geen fijnstof en CO2 uitstoten.

De Renault Trucks Master Z.E., die in september 2018 wordt uitgebracht, is bedoeld voor last-mile leveringen en geeft toegang tot alle zones in de binnenstad, zelfs waar strenge verkeersbeperkingen gelden. De accu van deze volledig elektrische bedrijfswagen is in zes uur opgeladen.

Het laadvolume is hetzelfde als bij een conventionele Renault Master doordat de accu’s onder de voorstoelen zijn gemonteerd. De Master Z.E.-serie wordt geleverd in zes varianten (vier gesloten bestelwagens en twee platformcabines) en is ontworpen om te voldoen aan alle eisen die professionals stellen aan het werk in binnensteden.

Om de bestuurder en de lading te beschermen en de veiligheid van voorbijgangers te waarborgen, is de Master Z.E. standaard uitgerust met een achteruitrijcamera, een achteruitrijradar en een breedbeeldspiegel.

De speciaal ontworpen 16-tons versie van de Renault Trucks D Z.E. is er voor stadsdistributie en geconditioneerd transport. De Renault Trucks D Wide Z.E. komt beschikbaar in een 26-tons versie voor afvalinzameling. Beide modellen worden vanaf de tweede helft van 2019 geproduceerd in de fabriek van Renault Trucks in Blainville-sur-Orne, Normandië, Frankrijk.

Een middelzware Renault Trucks Z.E. heeft een actieradius van maximaal 300 km, afhankelijk van het gebruik en de accuconfiguratie. Het accupakket is het meest kostbare onderdeel bij de aanschaf van een elektrische vrachtwagen. Renault Trucks doet geen concessies aan het laadvermogen of de kosteneffectiviteit. Daarom zijn de trucks afgestemd op de inzet en de exacte behoeften van de klant.

Dankzij DC snelladen kunnen de Renault Trucks D Z.E. en Renault Trucks D Wide Z.E. Lithium-Ion accu’s volledig worden opgeladen in slechts één tot twee uur met de 150 kW Combo CCS-connector. Het duurt twaalf uur om een batterij van 300 kWh volledig op te laden met reguliere wisselstroom (AC). Daarvoor is driefase 380V/32A krachtstroom toereikend.

Voor maximale flexibiliteit in gebruik en opbouw zijn de Renault Trucks D Z.E. en Renault Trucks D Wide Z.E. uitgerust met een PTO met mechanische interface.

Hoewel Volvo Trucks afgelopen weekend nog ontkende dat het onderdelen van haar FL en FE Electric zou delen met Renault, zijn de specificaties van deze trucks en die van de Renault D-varianten hetzelfde.

Eén reactie op “Renault onthult range elektrische bedrijfsauto’s

  • […] De Renault Trucks D en Renault Trucks D Wide Z.E. worden geproduceerd in de Renault Trucks-fabriek in Blainville-sur-Orne en komen in 2019 op de markt. De Renault Master Z.E. is al in 2018 beschikbaar.R enault Trucks is naar eigen zeggen een pionier op het gebied van elektromobiliteit. Om gelijke tred te houden met het veranderende landschap in stedelijke distributie, introduceert Renault Trucks nu elektrische trucks. Het Renault Trucks Z.E. gamma, bestaande uit de Renault Master Z.E….lees verder […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer