Ga naar hoofdinhoud

Scania test waterstoftruck

Scania start samen met de Noorse levensmiddelengroothandel Asko een proefproject met distributietrucks op waterstof. De brandstofcellen leveren elektriciteit aan de aandrijflijn, zodat er emissievrij ritten tot 500 km kunnen worden gemaakt. Het waterstof wordt lokaal opgewekt met behulp van zonnecellen.

“Dit project is een unieke kans om de brandstofceltechnologie en de omzetting naar energie voor onze elektrische aandrijflijnen in de praktijk te testen. De omzetting van waterstofgas naar elektrische energie distributietrucks die langere afstanden rijden levert waardevolle expertise op die we goed kunnen gebruiken bij de opbouw van elektrische voertuigen van Scania”, zegt , Nils-Gunnar Vågstedt, bij Scania verantwoordelijk voor de ontwikkeling van hybride en elektrische voertuigen.

Asko, met 600 vrachtwagens en 13 vestigingen in Noorwegen een grote, speler, wil graag klimaatneutraal zijn. De distributie van goederen moet volgens Asko nu al plaatsvinden met hernieuwbare brandstoffen – zo wordt er al gereden met HVO – en uiteindelijk met uitsluitend elektrische voertuigen.

Scania levert drie drie-assige distributietrucks met een bruto gewicht van 27 ton, waarbij de dieselmotor wordt vervangen door een elektrische motor die wordt aangedreven door elektriciteit uit brandstofcellen en waterstofgas. De rest van de aandrijflijn bestaat uit dezelfde standaardcomponenten die worden gebruikt in de hybride trucks en bussen die Scania al levert. Drie trucks zullen deel uitmaken van het onderzoeksproject, met een optie voor nog een voertuig.

Scania is al langer bezig met de elektrificatie van haar truckgamma. Een Scania hybride distributietruck is leverbaar en werd vorig jaar door TTM.nl gereden. Scania neemt ook deel in het Zweedse onderzoek naar ‘elektrische wegen’. Daarbij wordt gekeken naar elektrische bovenleiding, maar ook naar opladen via het wegdek.

“In de nabije toekomst zullen we volledig batterij aangedreven elektrische voertuigen in gebruik nemen, vooral in stedelijke gebieden. De trucks zijn namelijk beperkt in actieradius zijn door hun batterijcapaciteit en oplaadpotentieel. Onze eigen beproevingen van batterij-aangedreven elektrische vrachtwagens en bussen laten zien dat verdere ontwikkeling van batterijen nodig is. Ze moeten namelijk uiteindelijk de capaciteit hebben om de benodigde energie voor langdurig goederen- en personenvervoer te kunnen opslaan. Pas dan kan de verbrandingsmotor volledig worden vervangen”, aldus Vågstedt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer