Nieuws

Demissionair minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu keurt het Duitse verbod op het doorbrengen van de normale weekendrust van 45 uur in de truckcabine af. Ze ziet geen aanleiding om ook in Nederland een verbod op cabinekamperen in te voeren. Dat antwoordt de minister op vragen van Tweede-Kamerlid Van Helvert van het CDA, die dat overigens doet op basis van dit artikel op de website van TTM.nl.

Schultz zegt het belangrijk te vinden dat er binnen Europa een level playing field wordt bereikt en dat de interne markt wordt versterkt. “Daarom zet ik mij in Europees verband in voor een eenduidige interpretatie van de wet- en regelgeving en van de harmonisatie in de handhaving. Een nationaal verbod op het doorbrengen van de normale weekendrust van 45 uur in de vrachtwagencabine zoals Duitsland nu heeft ingevoerd bevordert geen level playing field. Als Nederlandse Minister ga ik niet over de wetgeving in Duitsland. De Duitse wetgever maakt een eigen afweging, maar ik ben van mening dat dit op Europees niveau moet worden opgepakt, als onderdeel van het Mobility Package van de Europese Commissie.”

De minister zegt ook nog geen idee te hebben of cabinekampeerders de Nederlandse grens zullen oversteken. “Op dit moment is nog niet duidelijk welke effecten het verbod in Duitsland zal hebben en waar eventuele effecten precies neer zullen slaan. Ik zal Rijkswaterstaat laten monitoren of de parkeerdruk langs autosnelwegen van en naar Duitsland een toename kent. Afhankelijk van de uitkomsten zal ik waar nodig eventuele maatregelen nemen.” Ze ziet geen aanleiding om het Duitse verbod over te nemen. “Vrachtwagens zijn tegenwoordig voldoende comfortabel ingericht om een prettige nachtrust te genieten. Bovendien laten chauffeurs hun lading vaak liever niet onbeheerd achter. Ik vind het belangrijk dat chauffeurs goede voorzieningen hebben, daarom is het Nederlandse beleid voor de lange rustperiode er op gericht om gebruik te maken van beveiligde truckparkings met goede voorzieningen op het onderliggend wegennet. Daarnaast is momenteel niet duidelijk of de huidige Europese regels het verblijf in de cabine gedurende de normale lange rust verbieden.”

Uit de antwoorden van Schultz lijkt het erop dat ze deze wellicht heeft gegeven voordat het Mobility Package is bekend gemaakt. Daarin wil de Europese Commissie een algeheel verbod op het doorbrengen van de 45-uurs rust vastleggen. 

8 reacties op “Schultz ziet niets in Nederlands verbod op cabinekamperen

  1. Damkot schreef:

    Die luie doos heeft gewoon geen zin om nog wat te doen. Alleen maar de stoel warm houden

  2. Jan schreef:

    Ze moet gewoon eens in de auto stappen en langs de grens rijden op vrijdag middag, dan ziet ze zelf wat voor chaos en rommel het is overal 🙁 En de Nederlandse chauffeur is er weer de dupe van je kan vanaf 14 in de middag je truck al nergens meer kwijt als je gewoon je 45 min rust moet maken.

    We laten onderzoeken of de parkeerdruk toe neemt, … NATUURLIJK neemt die toe, dat kan iedereen die zijn gezond boeren verstand gebruikt wel bedenken

    Dom en naïef dat is het.

  3. Gerard schreef:

    Het interesseert mevrouw allemaal geen reet. Met afstand de allerslechtste minister na WO2, had niet gedacht dat dat nog mogelijk was trouwens met achtereenvolgens de dames May-Weggen en Netelenbos op dat ministerie. Daarna hebben we héél even een vakminister gehad (De Boer, LPF) en die heeft in die paar maanden dat hij er zat meer betekend voor de bedrijfstak als 20 jaar van die gillende keukenmeiden als hierboven genoemd. Ik heb niets tegen vrouwen op het ministerie van verkeer, maar zet er a.u.b. dan wel dames neer met vakkennis. Heus, ze bestaan!

  4. piet schreef:

    ze moet eens de rijtijdenwet naar lezen, daar in staat dat je weekendrust niet in de vrachtwagen mag door brengen. het is altijd nog altijd door de vingers gezien.

    • Schaduwman schreef:

      Waar staat dat Piet? ‘er staat dat de verkorte weekendrust in de cabine doorgebracht mag worden, maar er staat nergens dat een lange weekendrust níet in de cabine mag. Begrijp me goed, ik ben óók voor een verbod, maar het staat nergens dat het niet mag.

  5. Rolf schreef:

    Deze vrouw heeft weinig verstand van een vervoersector en kan überhaupt niet rekenen.
    Een maandag waar geen Oost Europese chauffeurs rond hangen is een groot voordeel voor de Nederlandse economie. Nederlandse vervoerders kunnen maximaal hun materiaal en chauffeurs inzetten, zodat ze minder op zaterdag en in het weekend moeten rijden. Dus minder loonkosten voor de Nederlandse vervoerder dus een betere prijs voor de Nederlandse klant. Of neem het probleem dat grote verladers sneller kunnen laden met Nederlandse chauffeurs, kortom miljoenen weggegooid door iemand die denkt dat ze het Nederlandse bedrijfsleven vertegenwoordigd. Kortom het kleur haar van deze vrouw en de zwakte van allerlei instanties als TLN en andere lobbyclubs hebben schijnbaar geen rekenen op school gehad. Schijnbaar kunnen ze in Frankrijk, Duitsland en België wel rekenen. Wanneer start er iemand een petitie om allerlei naïevelingen wakker te maken.

    • Arjan Velthoven schreef:

      Whoah! Emoties zijn mooi maar: ‘het kleur haar van deze vrouw heeft blijkbaar geen rekenen op school gehad’ ?! Voor mij tot nu toe het commentaar van het jaar! Hahahaha!

  6. j.golverdingen schreef:

    Nog meer uitbuiten en nog meer oneerlijke concurretie waar ik onze minister mee bezig ook uitbaten van onze chauffeurs ik geloof niet dat deze minister na de lagere school nog een vervolg opleiding heeft gehad ze moet maar eens een paar weken mee gaan dat praat ze wel anders

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven