Ga naar hoofdinhoud

Simon Loos rijdt elektrische Ginaf’s voor AH

Abdeluheb Choho, wethouder Duurzaamheid van de gemeente Amsterdam, heeft maandag de eerste e-trucks in gebruik die Albert Heijn-supermarkten in Amsterdam gaan bevoorraden. De volledig elektrische trucks zijn uitstootvrij en heel stil. Het is voor Albert Heijn, Simon Loos, Ginaf en de gemeente Amsterdam een kroon op het werk van hun gezamenlijke duurzaamheidsinspanningen.

Met de ingebruikname van twee volledig elektrische vrachtwagens zet Albert Heijn een volgende stap in het verduurzamen van het transport naar winkels. “Het gebruik van e-trucks sluit goed aan bij onze ambitie te rijden met trucks die zuiniger, stiller en schoner zijn”, vertelt Peter Leegstraten, senior consultant transport van Albert Heijn. “We rijden al met 150 truck-trailer combinaties op vloeibaar aardgas (LNG). Die geven significant minder uitstoot dan dieselwagens en zijn een stuk stiller. We onderzoeken ook de mogelijkheden om op Bio-LNG te gaan rijden. E-trucks vormen een mooie aanvulling. In deze gewichtsklasse rijden nu nog nauwelijks elektrische trucks. Onze verwachting is dat het op grote schaal toepassen van elektrische aandrijving nog enkele jaren duurt. We gaan nu vooral leren en ervaren hoe bevoorrading met e-trucks werkt.”

Simon Loos, logistiek partner van Albert Heijn sinds de jaren zestig, gaat met de emissieloze bakwagens Albert Heijn-supermarkten in het centrum van Amsterdam bevoorraden. De e-trucks rijden dagelijks vijf tot zes keer heen en weer vanaf het distributiecentrum in Zaandam. Na een uitgebreid ontwikkel- en testtraject gaan de e-trucks nu de weg op, de een in Albert Heijn-stijl en de ander in Simon Loos-kleuren.

De nieuwe e-trucks komen uit de stal van Ginaf en zijn gebaseerd op de Mercedes-Benz Antos. Volgens de website van Ginaf zijn de e-trucks, of in ieder geval het exemplaar dat op de foto staat, van het type E 2120. Deze is goed voor een maximumgewicht van 19,5 ton en een accucapaciteit van 120 kWh. De actieradius zou liggen op circa 100 km. Albert Heijn is zelf voorzichtig met getallen en zegt in het persbericht het volgende: ‘voor de ontwikkeling van de nieuwe elektrische trucks werd flink geïnnoveerd om een compromis te vinden tussen flexibiliteit en actieradius enerzijds, en het laadvermogen anderzijds. Het resultaat is een laadcapaciteit die vergelijkbaar is met die van dieseltrucks, ondanks het iets hogere eigen gewicht van de wagen. Door  bijladen van de accu’s  tijdens het inladen van de trucks op het DC en gedurende de pauzes kunnen de trucks vrijwel continu worden ingezet. De elektrische bakwagens kunnen zich dus goed meten met hun dieselbroertjes, maar zijn volledig uitstootvrij en stil.’ Simon Loos rijdt ook al met elektrische Ginaf’s voor Heineken in Amsterdam. 

Ook voor de gemeente Amsterdam is ‘zero emissie’ een belangrijk onderwerp. Schone lucht is één van de zogenoemde transitiepaden richting een duurzaam Amsterdam. Abdeluheb Choho, Wethouder Duurzaamheid van de stad: “Amsterdam is koploper in elektrisch vervoer. In 2025 willen we dat het verkeer binnen de ring A10 helemaal uitstootvrij, of in ieder geval zo schoon mogelijk is. Een stevige ambitie, en dan is het goed om te zien dat bedrijven zoals Albert Heijn het initiatief nemen om hieraan bij te dragen. Als gemeente bieden we natuurlijk graag de helpende hand, bijvoorbeeld in het vergunningenproces of door te kijken welke subsidies beschikbaar zijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer