TNO heeft op verzoek van LNG-leverancier Rolande een Iveco Stralis NP 400 getest op basis van een Portable Emission Measurement System, waarmee dus de real driving emissions konden worden getest. Resultaat: in alle gevallen stoot de Iveco op LNG minder NOx uit dan een Euro 6 dieselmotor.
TNO ging bij het onderzoek zoals te verwachten grondig te werk. Er werd gebruik gemaakt van een truck uit de praktijk, een Iveco uit de vloot van Cornelissen, met dik 182.000 km op de teller. Zeven ritten werden gereden over twee circa 200 km lange routes, door stedelijk, regionaal gebied en over snelwegen. Dat gebeurde in diverse omstandigheden en tevens met uiteenlopende beladingsgraden: 10, 55 en 100 procent belading. Bekijk onderaan dit artikel het complete rapport.
De PEMS-test leverde enkele vermeldenswaardige resultaten op. Allereerst dat de NOx-emissie van de Iveco Stralis NP 400 worden beïnvloed door verkeersomstandigheden en rijgedrag., alsmede de gebruikte dataset bij de betreffende rit. Het aandeel stikstofoxide (NO2) in de NOx op straatniveau was zeer laag in alle tests. Bij gebruik in de stad was een koude start van weinig tot geen invloed op de NOx-emissie. Eerder, in 2017, testte TNO al een LNG-truck op basis van In Service Conformity (ISC). Nu blijkt dat de Iveco van Cornelissen bij deze test, gehouden in de zomer van 2018, in alle testgebieden (stedelijk, regionaal, snelweg) schoner was, met respectievelijk 93, 66 en 5 procent.
De uitkomsten van de LNG PEMS-test werden ook vergeleken met de NOx-emissies van een vergelijkbare Euro 6 dieseltruck uit 2017. Dan blijkt dat de LNG 2018 truck wat betreft NOx-emissies in de drie testgebieden (stedelijk, regionaal, snelweg) respectievelijk 84, 20 en 4 procent schoner is.
Bekijk het TNO Iveco PEMS testrapport