Ga naar hoofdinhoud

Tricorp maakt toptransfer naar 2.Bundesliga

Door het sluiten van een sponsorcontract met VfL Bochum 1848 (VfL) maakt Tricorp (specialist in hoogwaardige werkkleding) – na een jarenlange sponsorrelatie met de Nederlandse eredivisieclub Willem II – de overstap naar het Duitse voetbal.

Op de foto van links naar rechts: Christoph Wortmann ,Gertjan van Eck, Sebastian Schindzielorz

Op 17 juli zetten club en bedrijf hun handtekeningen onder een 3-jarige overeenkomst, waardoor na meer dan 40 jaar (1976 – Samson – Borussia Dortmund) weer het logo van een Nederlands bedrijf op de shirts van een Duitse voetbalclub te zien zal zijn. Geen ‘ongezond product’ dit keer, maar een bedrijf, dat met de Fair Wear Foundation en meer dan 70 partners samenwerkt in het MVO-convenant op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Zowel Tricorp als VfL benadrukt, dat men elkaar met name gevonden heeft in de herkenning van de wederzijdse culturen: hard werken, zelfverzekerd, met elkaar, zonder kapsones… De club geworteld in de werkersmentaliteit van het Ruhrgebied; het bedrijf als specialist in professionele werkkleding. Het past ‘gewoon’ bij elkaar.


Tricorp heeft al een stevige positie verworven op de Nederlandse markt van professionele, moderne werkkleding. Binnen de marketingactiviteiten daarvoor nam (sport)sponsoring een belangrijke plaats in. Nu de basis in Nederland is gelegd, richt het bedrijf zich op de markttoetreding in andere landen, waarbij Duitsland de komende jaren speerpunt is.

Vanuit de sponsortraditie (en de bewezen waarde hiervan) is gezocht naar een Duitse voetbalclub, die aansluit bij de producten, waarden en normen van Tricorp. VfL voldoet hier perfect aan.

Als club van het Ruhrgebied, heeft VfL een sterke achterban afkomstig uit de industriële bedrijven in de regio. Daarnaast speelt de club in de top van de 2. Bundesliga. De club is in Nederland onder meer bekend doordat Gert-Jan Verbeek er trainer was.

Als hoofdsponsor, zet Tricorp in op een langdurige samenwerking met VfL. In eerste instantie zal dat te zien zijn door vermelding van de sponsornaam op de ‘werkkleding’ van de spelers, maar de deal gaat nog veel meer (sponsor)activiteiten omvatten, die de komende periode vorm gaan krijgen.

Anders dan de zgn. ‘skyboxen’ in Nederland, gaat Tricorp zijn relaties in het stadion van VfL ontvangen ‘op de tribune’. Bij VfL werkt immers iedereen – met elkaar – aan succes: club, spelers, supporters… en nu ook de sponsor en zijn relaties. Met elkaar… voor resultaat!

Duitsland is voor Tricorp weliswaar geen volledig nieuwe markt, maar de activiteiten van het bedrijf staan er nog in de kinderschoenen. Sponsoring van VfL moet in eerste instantie dan ook zorgen voor naamsbekendheid. Bij bedrijven, maar zeker ook bij de uiteindelijke dragers van de kleding.

De werkkleding van Tricorp heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een product met hoge kwaliteits- en merkwaarden. Tricorp is daarmee een belangrijke speler geworden in Nederland. Door deze sponsorovereenkomst is een belangrijke stap gezet om ook (werkend) Duitsland voor zich te winnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer