Truck wint terrein op binnenvaart door overslagprobleem haven Rotterdam • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Truck wint terrein op binnenvaart door overslagprobleem haven Rotterdam

De containeroverslag in de haven van Rotterdam van containerlijnvaartschepen op binnenvaartschepen loopt grote vertragingen op. Zeventig procent van de bedrijven die bij een meldpunt van Evofenedex hun zorgen hierover deelden, overweegt nu om hun goederen voortaan weer met een truck te laten vervoeren. Met het oog op de regionale bereikbaarheid over de weg en duurzaamheid is dat een onwenselijke ontwikkeling. Dus zijn maatregelen snel nodig, vindt de ondernemersvereniging.

Al enkele maanden worden bedrijven geconfronteerd met vertragingen bij containerafhandeling in Rotterdam. Op uitnodiging van het havenbedrijf Rotterdam zal Evofenedex, met andere partijen, op zoek gaan naar oplossingen. Wat Evofenedex betreft staat extra aandacht voor een nog betere havenlogistiek voorop. Dat betekent betere ketensamenwerking, het nakomen van vaarschema’s en intensievere onderlinge uitwisseling van data. De bijeenkomst zal vrijdag 8 september plaats hebben.

In Rotterdam meren steeds grotere zeeschepen aan die grotere volumes containers en bulkgoederen in één keer lossen. Dat veroorzaakt hoge pieken in de afhandelingsprocessen van containerterminals. Deze worden verergert omdat de zeeschepen heel vaak niet op tijd aanmeren. Dat maakt een effectieve afwikkeling op de terminals extra moeilijk waardoor de aan- en afvoer van containers met binnenvaartschepen stagneert. Deze zomer kwamen daar de problemen als gevolg van een hack nog bovenop. De vertraging van de aan- en afvoer van containers loopt soms op tot een volle week. Dat leidt tot veel extra kosten bij handels- en productiebedrijven doordat zij hun klanten niet op tijd beleveren of hun productieprocessen moeten vertragen.

Eén reactie op “Truck wint terrein op binnenvaart door overslagprobleem haven Rotterdam

  • John Cuijpers

    Wat te denken van extra toeslagen die moeten worden betaald om een container per barge af te handelen bij een overslagbedrijf. Waardoor wordt het voordeel van de barge weer teniet wordt gedaan. En dan wil ik al helemaal niet spreken van een abnormale toeslag voor het uithalen van een lege container in Hengelo waardoor het interessanter is een container, die in Almelo moet worden geladen, uit Rotterdam te halen dan uit Hengelo. Hoezo verduurzaming van de keten?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer