Nieuws

‘Truckfabrikanten moeten dode hoek oplossen’

5

Achttien Europese steden hebben een brandbrief geschreven aan Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, over het probleem van de dodehoek in stedelijk gebied. Ze vragen Europa om een richtlijn waar truckcabines in de toekomst aan moeten voldoen. Daarbij leggen ze de bal bij de truckfabrikanten, terwijl die al oplossingen bieden om de dodehoek te bestrijden.

Trucks zijn noodzakelijk voor de stad, zeggen de steden te begrijpen, maar de meeste van de vrachtwagens zijn niet ontworpen voor gebruik in de stad, waar nog heel veel meer weggebruikers zijn. Voetgangers en fietsers zijn zoals bekend kwetsbaar.

Volgens de steden, waar ook Rotterdam en Amsterdam toe behoren, helpen lage cabines het zicht van chauffeurs te bevorderen. De EU heeft de exclusieve bevoegdheid voor veiligheidsvoorschriften voor nieuwe auto’s, bestelwagens of vrachtwagens.

De steden wijzen erop dat ze alles doen om wandelen en fietsen te stimuleren. “We verbeteren de wegen, verlagen de snelheid en investeren in verkeersonderwijs. Maar onze inspanningen kunnen niet slagen als niet ook de veiligheid van auto’s en vrachtwagens wordt verbeterd.”

In de brief, die onderaan deze pagina te lezen is, wordt volkomen voorbij gegaan aan de mogelijke verplichte introductie van hulpsystemen, zoals Mercedes-Benz die al een tijdje aanbiedt. Ook het dwingend opleggen van een extra ruitje in de rechter zijdeur, donderdagmorgen nog gepresenteerd door Scania en onlangs ook door DAF, wordt niet eens genoemd als mogelijkheid.

5 reacties op “‘Truckfabrikanten moeten dode hoek oplossen’

  1. Marco van eerden schreef:

    Ik als vrachtwagenchauffeur weet als geen ander hoe gevaarlijk de dode hoek is,goed dat er op de vrachtwagen naar een oplossing gezocht word,toch kun je niet alleen daar de schuld leggen,sommige fietsers en voetgangers zouden megaboetes moeten hebben,ze fietsen/lopen overal nog gauw tussendoor,hebben scheit aan alle regels,levensgevaarlijk soms en dat nog vaak al append..ook gemeentes slaan door met obstakels,maken bochten en situaties zo ongelooflijk krap dat de chauffeur overal de ogen nodig heeft en ziet mede daardoor een fietser wel over het hoofd.conclusie nieuwe oplossingen op trucks,super.fietsers en voetgangers nog veel meer informeren over dode hoek,op school al en indien nodig zwaar beboeten,zij zijn ook verkeersdeelnemers.en ja gemeentes slaan eens niet zo door met drempels rotondes versmalling en paaltjes etc.komt de veiligheid niet altijd ten goede.weet altijd precies wanneer ik terug ben in NL,aan de veeeeeele obstakels.gr marco

  2. rob schreef:

    volledig met je eens
    vooral dat verwijt naar idiote gedrag van gemeente’s
    idd overal paaltjes ed , hopeloos…..

  3. NABOTH CORNELIS VAN LUIJK schreef:

    Waarom wordt er nooit gedacht om aan de rechterzijkant van de cabine op fietsers hoogte een fel knipperend licht te maken en dan geen klein richting aanwijzertje.

    • Spikey schreef:

      Helpt weinig als desbetreffende fietser dit alsnog negeert.Het is namelijk reeds toegestaan om alle zijverlichting mee te laten knipperen.Dode hoek is op te lossen m.b.v. camera systemen of toch eens kritisch naar de plaatsing van spiegels in het algemeen te kijken.Bijvoorbeeld om deze te plaatsen als bij bussen?Dus voor de cabine,dit scheelt ook snelle vervuiling doordat deze niet meer door de ruitenwissers worden bevuild.

  4. LG schreef:

    Volledig eens met Marco van Eerd….

    Wat er nog wel aan gedaan kan worden is een automatische stop,
    bij herkening van aankomend verkeer aan de bijrijderskant…
    Maar dat zal nog wel een hele puzzel worden, …

    Laat in elk geval de fietsers een verbod doen gelden van gebruik van smartphone tijdens het fietsen…, want hierdoor letten ze nog minder op en anticiperen ze slechter of kijken ze minder snel vooruit, als vroeger…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven