Niet concurrerende truckfabrikanten, maar de nieuwe spelers als Uber en Nikola zijn de grootste bedreiging voor truckfabrikanten. Dat zegt directeur Peter Himpe van Volvo Trucks Belgium op de website Flows. Volvo werkt daarom aan een strategie om de veranderende markt het hoofd te bieden en heeft een Digital Transformation Team opgericht.
Himpe ziet een ‘digitale disruptie’ op de truckmarkt plaatsvinden. “Daarom ben ik meer bang voor bedrijven als Tesla, Nikola One en Uber dan voor mijn huidige concurrenten. Die nieuwe spelers hebben een totaal andere aandeelhoudersstructuur dan de traditionele bedrijven. Rentabiliteit is voor hen geen punt. Zij halen miljarden op en hun aandeelhouders verwachten geen winst op korte termijn. Uber maakte vorig jaar 3 miljard verlies op een omzet van 5,5 miljard en toch kon het ‘zomaar’ Otto, een ontwikkelaar van technologie voor zelfrijdende trucks, overnemen voor 680 miljoen euro”, stelt Himpe. Dat
maakt het moeilijk voor gevestigde spelers, zegt de directeur. “Ook wij investeren in nieuwe technologie, nieuwe motoren, enzovoort, maar de aandeelhouders verwachten wel een onmiddellijke rendabiliteit, liefst met twee cijfers.”