Nieuws

Vlaamse transporteurs berekenen files door

Vlaamse transportbedrijven zijn de stijgende filedruk zo zat dat ze de extra kosten vanaf dit jaar gaan doorberekenen. Dat zegt branche-organisatie TLV, dat het Instituut Wegtransport en Logistiek (ITLB) oproept tot realistische kostenramingen.

Volgens TLV wijzen alle cijfers er op dat er nog nooit zo veel files waren als in 2017. Een rit van A naar B duurt steeds langer, wat transporteurs ertoe verplicht om hiervoor in 2018 extra aan te rekenen. Die prijsverhoging komt bovenop stijgingen ten gevolge van duurdere lonen en hogere prijzen voor onder andere kilometerheffing. Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) noemt de gevolgen van de congestie dramatisch en herhaalt haar oproep voor echte oplossingen.

Opvallende conclusie uit de recente filebarometer van Touring Mobilis en andere tellingen is dat naast de ochtend- en avondspits, de files nu ook overdag fors toenemen. Drukte en files vermijden is omwille van de eisen van de klanten onmogelijk geworden voor transporteurs. De loonkosten bedragen nu al 40 tot 50 procent van de totale kosten, terwijl de sector slechts zeer krappe marges kent. Transporteurs zien geen andere mogelijkheid meer dan de verhoogde filekosten aan hun klanten door te rekenen.

Begin december berekende het Instituut Wegtransport en Logistiek (ITLB) een gemiddelde kostprijsverhoging van 1,52 procent in 2018, in het bijzonder voor het nationaal vervoer. In die prognoses wordt volgens TLV geen rekening gehouden met de recente toename van de congestie op de Belgische wegen. Niets wijst er trouwens op dat de congestie in 2018 zou afnemen, integendeel zelfs, aldus het felle TLV. De door het ITLB voorziene prijsstijging is volgens de branche-organsiatie verre van voldoende om de echte kosten te dekken. Willen transporteurs competitief blijven, dan moeten zij een hogere prijs doorrekenen. Precieze berekeningen gebeuren op klantniveau of zelfs op ritniveau. De eindconsument zal onvermijdelijk mee betalen voor de toename van de congestie.

TLV wil dat het ITLB zo snel als mogelijk de impact van congestie op een correcte manier meeneemt in haar berekeningen over de stijging van de transportprijzen. Maar dat is voor de transporteurs onvoldoende. TLV herhaalt dat de wegcapaciteit moet uitgebreid worden om de achterstand in te halen én om de voorspelde verkeerstoename op te vangen. Tegelijk pleit TLV voor een snelle invoering van een kilometerheffing voor alle voertuigen. Zo kan het autogebruik efficiënter verlopen en kan de mobiliteit écht gestuurd worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven