Volvo nog dit jaar met LNG Euro 6 • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Volvo nog dit jaar met LNG Euro 6

Volvo Trucks komt nog dit jaar op de markt met Euro 6 LNG technologie. Het vloeibaar gemaakte aardgas komt beschikbaar op zowel de FM als de FH. Dat maakte Volvo bekend tijdens haar jaarlijkse bijeenkomst voor de Nederlandse pers.

Volvo blijft voor haar LNG-aandrijflijn gebruik maken van de dualfuel technologie. Naast LNG wordt er dus ook diesel gebruikt, maar wel veel minder dan bij de Euro 5 ‘Methane-Diesel’ Volvo’s. Die draaiden voor 65-75 procent op methaan, de Euro 6 versie doet dat voor 90 procent. Daarbij maakt Volvo gebruik van directe inspuiting, de HPDI technologie die het betrekt van Westport.

Volvo wil niet aan techniek die volledig draait op gas. “We willen de dieselkarakteristiek behouden. Geen bougies in de motor. En we willen ook met zware gewichten, in Scandinavië tot wel 72 ton, kunnen rijden. In Nederland willen we ook met LNG op LZV’s uit de voeten kunnen”, legt Jan Fijnaut, director Commercial Trucks bij Volvo Trucks Nederland uit.

Volvo is innovatief met een systeem dat het verlies van methaan tegengaat. “Er is nieuwe technologie ontwikkeld die gas dat vervliegt terugleidt naar de tank”, aldus Fijnaut. Volgens Volvo Trucks hebben de LNG Euro 6 trucks, die waarschijnlijk in de tweede helft van dit jaar op de markt komen, een actieradius van rond de 1000 km. De LNG-techniek komt beschikbaar op de 420 pk en 460 pk motoren die Volvo levert. Alle LNG Euro 6 trucks worden standaard geleverd met de Volvo I-Shift automaat. LNG wordt verkrijgbaar op alle FM’s en FH’s, behalve op de FM met dagcabine.

Vorig jaar al kon TTM.nl exclusief berichten dat Volvo’s LNG Euro 6 aanbod er aan zat te komen.

 

2 reacties op “Volvo nog dit jaar met LNG Euro 6

  • Pustjensmaaseik@gmail.com

    Ik zou nooit met zo’n Bom willen rijden!
    Denk aan tankoplegger ongeluk in Spanje,weliswaar overvuld,maar bij een ongeluk met de tank die opengereden wordt?

  • SvR

    Eindelijk een fabrikant die het professioneel aan pakt, ik hoop dat de delphi/westport injector de revolutie in aardgas reiden opgang brengt .

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer