De Volvo Group doet momenteel mee aan een DEWI onderzoeksproject waarbij onder meer kabels in vrachtwagens worden vervangen door een netwerk van draadloze sensoren. Het resultaat met een enorme reductie in het gebruik van koper en plastic betekenen.
Elke truck heeft ettelijke honderden meters aan diverse typen kabel nodig. Met een succesvol project zou Volvo Trucks jaarlijks 5000 kilometer aan bekabeling kunnen besparen, goed voor 18 ton koper en 33 ton plastic. De bekabeling in een truck worden onder meer gebruikt voor elektriciteit en het versturen van data naar diverse onderdelen, zoals de transmissie, verlichting, tal van bedieningsknoppen en de airconditioning. Het onderzoek, opgezet door de EU, gaat ervan uit dat veel van deze kabels kunnen worden vervangen door draadloze sensoren.
Per truck kan, afhankelijk van de grootte, tussen de 40 en 70 meter kabel worden bespaard met het gebruik van draadloze sensoren. “Goed voor het milieu dus”, zegt ontwikkelingsengineer Dhasarathy Parthasarathy van Volvo Group. Maar er zijn meer voordelen. Tijdens de productie van trucks is het aanbrengen van kabels een arbeidsintensieve, tijdrovende klus. “Draadloze sensoren zijn veel makkelijker te installeren. Kabels zijn ook gevoelig voor vocht en vuil. Daardoor zijn storingen nogal eens moeilijk op te sporen in de werkplaats, waardoor de stilstand langer is dan vooraf gedacht”, legt engineer Jonas Hagerskans uit.
Het onderzoek maakt deel uit van EU-centrum Dependable Embedded Wireless Infrastructure (DEWI).