Ga naar hoofdinhoud

‘Vuilnisauto’s stoten te veel NOx uit’

Bij een proef met acht Euro 6 vuilnisauto’s heeft TNO geconcludeerd dat vijf van die auto’s een hogere NOx-uitstoot hadden dan de normwaarde voor emissietesten met zware bedrijfswagens. Bij drie van de vijf testsituaties lagen de emissies zelfs fors hoger. TNO tekent aan dat de officiële praktijkemissietest schiet voor vuilnisauto’s vaak nog tekort voor het realiseren van lage emissie van stikstofoxiden in de praktijk.

Met name door de lage rijsnelheid van vuilnisauto’s in de dagelijkse inzet is de motorbelasting gemiddeld laag en komt de katalysator, die de uitlaatgassen van stikstofoxiden moet ontdoen, vaak niet goed op werktemperatuur. Hierdoor kunnen bij vuilnisauto’s in de dagelijkse inzet hoge emissies van stikstofoxiden optreden. Door de toepassing van een door de fabrikant gemonteerd roetfilter liggen de emissies van roetdeeltjes van zware bedrijfswagens bij gebruik in de praktijk wel op een laag niveau. Bij één voertuig lag het emissieniveau bij rijden in de stad op de normwaarde. Dit was een vuilnisauto die grote stalen bakken in de straat leeghaalde. De motor van dit type vuilnisauto’s wordt zwaarder belast, waardoor de katalysator voor het reinigen van de emissies beter op temperatuur komt en het dus beter doet.

De officiële Europese praktijkemissietest voorziet niet in normen voor een vuilnisautomotor. De officiële praktijkemissietest wordt zwaarder voor bedrijfswagens met Euro 6 motoren die vanaf 2019 op de markt komen. Nederland heeft ook geprobeerd om voor vuilnisauto’s de testcondities van de officiële praktijktest in lijn te brengen met het werkelijk gebruik als vuilnisauto. Dit is niet gelukt. In Brussel voorziet men dat dergelijke aanpassingen aan de praktijktest pas bij de volgende grote stap in de emissiewetgeving (Euro 7) gedaan kunnen worden.

In eerder onderzoek heeft TNO de stikstofoxidenemissies van zware Euro 6 bedrijfswagens gemeten tijdens dagelijkse inzet op de weg. Hierbij werd gevonden dat Euro 6 vrachtauto’s en bussen gemiddeld genomen fors minder schadelijke stoffen uitstoten dan voorgaande generaties. Metingen aan Euro 6 vrachtwagens voor langeafstandsvervoer met een lage kilometerstand laten zeer lage praktijkemissies van stikstofoxiden zien. Ook in andere toepassingen zijn Euro 6 dieselauto’s gemiddeld schoner dan eerdere generaties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer