Na Nice en Berlijn was Stockholm afgelopen vrijdag de derde stad waar een aanslag met een vrachtwagen werd verricht. De zware voertuigen zijn niet voor niets zo geliefd bij terroristen.
Zoals TTM.nl al eerder berichtte, heeft IS haar aanhangers specifiek geïnstrueerd om vrachtwagens te gebruiken bij aanslagen. Het wijdde er zelfs een artikel genaamd Just Terror Tactics aan in het IS-tijdschrift Rumiyah.
De modus operandi waarmee de aanslagpleger de truck wist te verkrijgen, stemt wel tot nadenken. “Aan het begin van de vrijdagmiddag levert een chauffeur van de Zweedse bierbrouwerij een vracht af bij de Caliente Tapas Bar, in het hartje van Stockholm. Als hij daarmee bezig is, zo vertelt een woordvoerder van de brouwerij, springt een man in de cabine en hij gaat er met de truck vandoor”, zo verwoordde NRC afgelopen zaterdag de diefstal van de betreffende truck.
Nu lijkt een dergelijke diefstal misschien moeilijk te voorkomen, maar wellicht is het slim om vanaf nu chauffeurs op te dragen vrachtwagens niet onafgesloten en met de sleutels in het contact (ook voor korte tijd) onbeheerd achter te laten.
De moter pas laten stoppen als de sleutel is verwijderd
hoi ko ,
licht eens toe ,
klinkt niet logisch ?
Als de moter alleen uit gaat bij het verwijderen van de sleutel ipv contact af , is de kans dat de chauffeur de sleutel in het contact laat veel kleiner tijdens laden lossen enz